Jump to content

Lading av 338 win mag.


garrett_T4

Recommended Posts

Sitter å forbereder meg for jakta nå, å undrer litt på noen ladedata:

 

Ladeboken viser barnes X 175grain, N150 66grain, 946m/s men ikke 160 grains

 

Har blitt tipset om/har prøvd barnes x 160grain, n160 74grain ??m/s

 

Har også Barnes TSX 160grain som jeg skal lade med norma 204 lurer på en 74 grains lading der også

 

 

 

 

 

Har noen erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun brukt 250 grs kuler i min 338, også til trening. Skjøt elg med Woodleigh RN i fjor, men jeg kjøpte 185 grs TSX bare for prøve. Fordi jeg hadde lyst :) De mantler ikke i børsa mi ihvertfall og presisjonen er helt upåklagelig :D Skal teste dem på årets elgjakt så får vi se om det blir uttelling.

Link to comment
Share on other sites

Takker for oppmerksomheten med svar :)

 

har nå testet ladingene med kronograf:

 

160grain barnes x, vihtavuori N160 74grain, lengde 83,5mm 920m/s

 

160grain barnes x TSX, Norma 204 73grain, lengde 83.5mm 905m/s

 

250grain hornady interlock, Norma MRP 75grain, lengde 82mm 845m/s

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Hei, har akkurat montert lee ladeutstyr, og ladet a-frame kule med 74 grain MRP. Kruttet ligger så høyt i hylsen, at det knaser når jeg setter i kulen. Har jeg gjort noe alvorlig galt, eller er dette korrekt. Ser at noen lader med 76 grain med mrp. Har kun vekten som fulgte meg, så jeg får ikke kontrollmålt. Tør ikke prøve før noen kan veilede litt.

Link to comment
Share on other sites

Det er verken uvanlig eller galt at kula komprimerer kruttet litt (eller mye for den del). En av ladningene jeg bruker i 6.5x55 bruker så mye krutt at det renner over hylsa om jeg heller det i på vanlig måte. Jeg heller det i ved hjelp av ei trakt med lang hals, da er det omtrent 2mm "fribord" fra toppen av kruttet til toppen av hylsa.

 

Slike ladninger er vanlige med langsomt krutt i 308 også, og i .357magnum er vel den klassiske ladninga " så mye N110 som du tør" og 158gr blykule også forholdsvis komprimert. selv før den blir "i overkant".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva slags hylser bruker du? Det skiller opp til 2gr krutt på maxladning hos meg på to forskjellige hylsemerker. Fyll en skutt hylse med vann og vei innholdet. Da kan jeg kanskje gi deg en pekepinn hvordan volumet i hylsene dine er. Du kan gjerne veie en hylse også.

Ellers er det helt normalt at hylsa er så full at det knaser godt når kula settes i ved bruk av MRP.

Link to comment
Share on other sites

 74 grain mrp i Winchester hylse med a-frame 250 grain, jeg fant det på et dansk forum som hadde tabell opp til 75 grain. Synes ikke det ser så galt ut når jeg ser på lading nedenfor. Er dette en vesentlig mykere kule?

 

http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata/showloads.asp?MainID=&page=5&recs=15&Ordna=KulaA&Sokning=.338%20Winchester%20Magnum

 

Sako Laminated  .338 Winchester Magnum  

 Kultillverkare:  Kulsort:  Kulvikt:

 Speer  Grand Slam  250 grains

 Krut tillverkare:  Krut sort:  Laddvikt:

 Norma  MRP  78,7 grains

 Tändhattstillverkare:  Tändhattssort:  Hylsa:

 Federal  215  

 Total patronlängd:  Friflykt:  Hastighet:

 83,3 mm  1,7 mm  829 m/s

 Spridning:  Avstånd:  

 25 mm  80 m  

 

-----------------------------------------

Kula Norma FMJ 225 gr

Kulvikt 14,6 g / 225 gr

B.C 0,499

C.O.L 84,5 mm

 

Norma MRP

 

Max 77.3

Min 73.0

 

865 ms

804 ms

Link to comment
Share on other sites

Sitter her å stusser på behovet for 160 grain kuler til 338. Som mange andre her lader jeg 250 grain partition og vanlige kuler eller 225 bonded, jeg testet 180 grain bonded på sel som funket utmerket men det eneste jeg ser selv med kobberkule i 160 grain er syk hastighet med tonnevis av blodskutt kjøtt og ikke brukandes til noe særlig annet enn sel.

 

Hva skal du skyte denne lette kulen med? Har noen fått brukandes resultat med en slik ladning? Kjøttødeleggelse mot 250 grain?

 

Bare for å ADVARE mot ladningen over med 78,7 grains Norma MRP den ligger over trykkgrensen til 338 winmag, det er veldig farlig å bruke data fra forskjellige websider og den ladningen der er livsfarlig. Om du skal bruke internett ladninger for Guds skyld sjekk i QuickLoad først og gå langt under å lad deg opp. 73 grain er vel en bedre startladning for en vanlig 250 grain kule og max fornuftig er vel heller 75 grain.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...