Jump to content

Nikon Monarch


Brunstad

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettopp bestilt meg et Nikon Monarch MCE 2,5-10x56SF M IL R4(B) 30mm m/lys kikkertsikte!

Har jeg vært for kjip? Kommer jeg til å angre? Eller er dette eit bra kikkertsikte til en nybegynner? Kikkerten skal monteres på en ny Schultz Larsen Classic 6,5x55 med den nye jaktfeltstokken til GRS..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket igjennom dette kikkertsikte på XXL og jeg syntes ikke den var noe god. Den er veldig sær på å ha øyet midt i, og jeg måtte ha veldig stor avstand mellom øyet og kikkert.

I tillegg så var ikke optikken veldig klar syntes jeg.

Hvis du skal se på billig kikkert ville jeg heller kikket på Nikko Stirling Diamond 3-12x56 m/lys. Denne kikket jeg igjennom på jaktdepotet og denne syntes jeg var mye klarere, mer logisk øye avstand, men den også var kresen på å ha øyet midt i. Og den er 2000 billigere enn Nikon kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig motsatt av min erfaring vedrørende disse to siktene. Har brukt Nikonen du bestilte i ett år, og den er bra synes jeg. Kjenner ikke igjen problemene forige taler nevner. Har kjøpt en Zeiss classic nå, og må si jeg nesten synes Nikonen er bedre, klarere og mindre avhengig av øyeavstand.

 

Men det er nå mine vurderinger da.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Å begrunne optikkens kvalitet utfra en tur i butikken blir for meg bare tull :roll:

 

Har selv hatt gleden av å bruke dette siktet til skumringsjakt på hjort, reinsjakt og bukkejakt i fem sesonger og er kjempefornøyd. Linsene er av meget god kvalitet. Har sammenlignet dette siktet med både zeiss victory, swarovski, kahles og schmidt & Bender i både gråvèr og skumring, og er mektig imponert. Har heller ingen problemer med å finne siktebildet, og øyeavstanden er perfekt også for grovkalibrer.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har nettopp bestilt meg et Nikon Monarch MCE 2,5-10x56SF M IL R4(B) 30mm m/lys kikkertsikte!

Har jeg vært for kjip? Kommer jeg til å angre? Eller er dette eit bra kikkertsikte til en nybegynner? Kikkerten skal monteres på en ny Schultz Larsen Classic 6,5x55 med den nye jaktfeltstokken til GRS..

Har samme rifle (dog med KKC) som jeg har brukt mye til diverse jakt med en Zeiss Classic 2,5-10x50 på toppen. Så på Nikon også (i skogen, ikke bare på XXL) og var ikke i tvil om at Zeiss'en var bedre for meg. Har byttet nå (kom over en meget billig Victory) men beholder Zeissen til ny smygrifle (S&L'en veier ca 4,8kg med ladd magasin, litt mye å ha i hendene en hel dag). Classic'en er noe nær perfekt alround for meg, knallbra optikk, ikke for klumpete og ikke så sinnsykt dyr at jeg ikke tør klatre med børsa i hendene.

 

Forresten, dersom valget av stokk betyr at du skal skyte mer jaktfelt enn korthold i skogen ville jeg skaffet noe med 12x forstørrelse og utvendige ratt. Zeiss Conquest fungerer fint til dette, ikke for dyre og etter min mening på høyde med Nikon'en optisk.

 

Egentlig burde jo første spørsmål til deg ha vært: hva skal du bruke riflen til, og hvilke egenskaper er viktigst for deg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si noe om denne, men som jeg har nevnt før her på forumet har jeg en stund hatt en Nikon 3-9x40 fra midt på 90-tallet, og en S&B 3-12x42 fra ca samme tid. Det har hendt flere ganger at jeg har lagt på bane og ikke kunnet se "høla" med S&B på 12x, men sett dem med 9x Nikon. I motlys ect klarer ikke jeg å bedømme hvilken som er best. S&B er best i mørke fordi den har grovt retikkel, men det er definitivt kun retikkelet..

De først åra jeg hadde den var det ingen å se med Nikon der jeg skyter, og en hel del folk som tillot seg å komme med kommentarer om hvorfor jeg kjøpte sånn "Japsedrit", og ikke slikkelig kikkert, og da helst.. Gjett hva? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...