Jump to content

Loven rundt det og kjøpe ammunisjon til pistol(klubbvåpenet)


leftys

Recommended Posts

God dag. Jeg har nettopp startet og skyte pistol. Har meldt meg inn i pistolklubb.

Men det er noe jeg lurer på. Så langt har jeg kjøpt ammunisjon i klubben, men den er ganske så dyr.

Det jeg lurer på er om jeg har lov og kjøpe ammunisjon til klubbvåpenet oss en våpenforhandler? For da kan jeg faktisk spare over 50 %. Og få ammunisjon av bedre kvalitet. Eller kjøpe samme type som selges her til over 80 % billigere. Altså vil det si at jeg kan få skyte mye mer og få mye mer trening hvis det er mulig.

 

Regner med det er noen regler om det. Men hvis jeg tar med klubbeviset, kviteringer på medlemskap er betalt osv går det da bra? Eller må jeg søke om lov på våpenkontoret oss politiet?

 

Har skjønt det slik at man ikke har lov og kjøpe ammunisjon som vanlig mann i gata hvis man ikke har våpen i det kaliberet. Men hvordan stiller det da når jeg låner klubbvåpenet?

 

Håper noen kan hjelpe meg. Og hvis dette er feilpostet håper jeg at noen kan flytte posten til riktig plass.

Link to comment
Share on other sites

Må ha lisens for aktuell kaliber.

 

Får jeg spörre vilke/n kaliber dette gjelder? Betaler selv 35.-/50st CCI 22lr i den ene klubben og 30.- i den andre jeg er med i.

.45ACP betales vi 5.-/st for og .38 wadcutters (husker ikke merket i farta) 160.-/50st.

Som jeg forstått er det jeg betaler sånn ca det ammo koster i butikken.

Forhåpenligvis har klubben noe form for mengderabatt og hvis klubben får inn noen kroner på ammo er det greit for meg. Likeså att en kopp med kaffe koster en femmer og en vaffel detsamme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg husker ikke caliberet. Men er vist det som er mest vanlig og bruke i klubbvåpen.

Er vertfall slike små patroner. Er ikke inne i dette med caliber osv. Nettopp startet.

 

Prisen husker jeg ikke, men fikk opplyst at man sparte så mye som jeg skrev i mitt forje innlegg av flere aktive skytere i klubben.

 

Ken Adams skriver at man må ha lisens for aktuell caliber. Kan jeg søke om lisens oss politiet for det aktuelle caliberet som brukes som klubbvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er .22LR, og nei, du får ikke lisens (tillatelse til å eie våpen) før du har gjennomgått de formelle kravene som stilles (aktivt medlemsskap og sikkerhetskurs). Noen separat lisens for å kjøpe ammunisjon finnes ikke,

muligheten til å kjøpe ammunisjon følger av godkjent tillatelse til å eie våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok 22lr du skyter med. Du får kun kjøpt ammo til våpen du eier selv, eventuelt våpen du har utlånserklæring på.

Du kan derfor ikke kjøpe ammo andre steder før du har vært medlem i minst 6mnd og har nok aktivitet for å erverve egne våpen.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk opp vad du får betale for ammon av klubben. Skulle ikke forundre meg hvis klubbkameratene dine snakket om hjemmelading når dem henviste til prisen. Da går det nok og få ned prisen en god del. Er forholdsvis ny selv men vill tru du kan komme ned i halv fabrikkpris hvis du lader dine egne patroner.

(nå tenker jeg på grovere kaliber enn 22lr, 22lr har jeg end a ikke sett eller hört noen som lader selv. Vem gidder det når en patron koster litt mere enn 50öre :wink: )

Link to comment
Share on other sites

God dag. Jeg har nettopp startet og skyte pistol. Har meldt meg inn i pistolklubb.

Men det er noe jeg lurer på. Så langt har jeg kjøpt ammunisjon i klubben, men den er ganske så dyr.

 

Regner med det er noen regler om det. Men hvis jeg tar med klubbeviset, kviteringer på medlemskap er betalt osv går det da bra? Eller må jeg søke om lov på våpenkontoret oss politiet?

 

.

 

Søk politiet om den ammunisjonen du trenger, legg ved kopi medlemskap i pistolklubb og begrunn søknaden med ammunisjon til treningsvåpen i klubben.

 

Bør være en enkel sak å få godkjent hvis vandel osv er ok. Ta med tillatelsen til våpenhandler og kjøp ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg spørre om hvilken klubb du skyter for? Vanligvis så har ikke NSF klubber innlagt noen stor fortjeneste på ammunisjon til klubbvåpen. Men det finnes enkelte klubber som er komersielle og tar seg grovt betalt for både baneleie, utlån av våpen og ammo.

Link to comment
Share on other sites

Søk politiet om den ammunisjonen du trenger, legg ved kopi medlemskap i pistolklubb og begrunn søknaden med ammunisjon til treningsvåpen i klubben.

 

Bør være en enkel sak å få godkjent hvis vandel osv er ok. Ta med tillatelsen til våpenhandler og kjøp ammunisjon.

Ok. Kan jo prøve. Hvordan søker jeg da?

Er vel noen skjemaer som skal fylles ut? Tenke og ha litt kunnskaper om det før jeg drar til våpenkontoret oss politiet.

Skal jeg da oppgi caliber jeg søker om, altså 22lr? (hvis det no er det jeg skyter med :lol: )

 

Burde jeg ha med bekreftelse på at klubben har treningsvåpen til utlån i det caliberet?

 

Og det og spørre noen i klubben har jeg ikke helt lyst til. Er ikke blitt så varm i trøya at jeg føler for det. Og det er vel også ulovligt og få andre til og kjøpe for meg, før jeg har fått tillatelse av politiet?

 

PS; er det caliber eller kaliber?

PS nr 2; Noen gode nettbutikker og anbefale når det kommer til kjøp av ammunisjon? Og hvis jeg da får tillatelse, kan jeg da feks kjøpe i sverige når jeg er på de traktene?

 

Tusen takk for at dere er så hjelpsomme og kommer med deres meninger og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Harr Våpen har 5000 .22 cci standard for 1550,-, men de sender ikke.. Desverre bor jeg ikke i stavanger, så det koster meg for mye å reise ned og kjøpe der selv..! :/

 

Intersport i bogstadveien eller noe slikt har samme til 1900..

 

For øvrig vet jeg ikke om noen som sender ammunisjon.. har enda ikke funnet selv iallefall..!

Link to comment
Share on other sites

vanligvis kjøper jo klubbene inn såpass mye ammo hver gang, at du skal ha store problemer med å finne den billigere på en våpenforretning.

men forstår det slik at du har lyst å prøve en annen type ammo. Å da tror jeg heller at du skal bruke det som er vanlig å "standard " i klubben din, å være fornøyd med det til du blir både gammel nok å har vært med lenge nok til å kjøpe deg utstyr selv.

Er dyrt å kjøpe ammo fra butikk når det går flere hundre skudd på hver øvelse.

Hvor lenge har du vært med i klubben ?

Link to comment
Share on other sites

Det er feil..!

Vi har en pris som er 80 øre pr skudd, eller 40 kroner pakken..! Det er prisen de får fra butikk, siden dem ikke gidder å leite rundt, og stresse med å få bedre pris.. Sikkert ikke det lureste, men det er no sånn..! Og det er dobbelt så mye som en kunne fått enkelte steder, ved å kjøpe selv..!

Link to comment
Share on other sites

30.-/50st 22lr

Bruk av tavle, bane, klisterlapper osv 15.-

Våpenleie er det ikke noen.

Så går det normalt en kaffekopp for 5.- og gjerne 50st patroner til og iblandt også en ekstra kopp med kaffe eller en vaffel.

Under hundrelappen for en hel kvelds hygge må jeg si er billig fornøyelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

mener å huske at jeg også betalte 15 eller 20 ære skuddet. 300 kr året i kontingent. Da hadde jeg enen nøkkel å kunne trene når jeg ville på døgnet

Så betalte vi en liten sum hver gang det var konkuranse. Nå skal det sies at banen fikk klubben låne gratis fra skolen på stedet, så pengene vi betalte var så lite at det akkurat gikk rundt. Men funket likavell.

Link to comment
Share on other sites

Og det og spørre noen i klubben har jeg ikke helt lyst til. Er ikke blitt så varm i trøya at jeg føler for det. Og det er vel også ulovligt og få andre til og kjøpe for meg, før jeg har fått tillatelse av politiet?

 

sitat..

 

 

det er ikke ulovlig å få noen til å kjøpe for deg, oppbevare det hos seg selv og ta med de skuddene du trenger for å skyte en kveld. så tar de med evt skudd tilovers med seg hjem og oppbevarer dem til neste gang.. hadde en eller annen spurt meg om dette så hadde jeg ikke sett på det som noe problem..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...