Jump to content

Rekyldemper


Toni

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor jeg kan bestille rekyldemper til tikka t3 tactical 300 win/mag? (helst norsk forhandler)

 

Har prøvd å lete etter nettsider med "accessories" til tikka, men uten hell. Mulig jeg er ikke er den flinkeste googleren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe lyddemper?

 

Rekyldemper eller "smellforsterker" som den blir kalt, er vel ikke lovlig på noen bane... tror jeg, burde ikke være lov iallefall. Jeg har stått bak en med AG og smellforsterker en gang, det var direkete ubehagelig.

 

Hva er din plan med Rekyldemperen?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe lyddemper?

 

Rekyldemper eller "smellforsterker" som den blir kalt, er vel ikke lovlig på noen bane... tror jeg, burde ikke være lov iallefall. Jeg har stått bak en med AG og smellforsterker en gang, det var direkete ubehagelig.

 

Hva er din plan med Rekyldemperen?

For rekyldemperen er mye mer effektiv enn lyddemperen til demping av rekyl, den blir ikke varm, veier ikke noe, og koster lite i forhold. MEN du trenger dobbelt hørselvern...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ville jeg vel tippe, at den var mere effektiv og lettere og de greiene der. Men hvis han har tenkt og bruke den på bane(sammen med andre), så ville jeg rådet han til lyddemper i steden. Jeg vet at folk som kommer til banen vår for og skyte med rekyldemper blir bedt pent :sarcasm: om og ikke bruke den på standplass...

Link to comment
Share on other sites

Men tenker du ikke på hva det har og si for de ved siden av deg?

Er det ikke en anelse egoistisk og ture frem på den måten?

Jeg syntes det er plagsomt nok med glovame og tunge hylser kastet metervis i alle rettninger av halvautometer, om en ikke skal bli slått pusten ut av av rekylbremser i tillegg... Kan for enkelte være vanskelig og holde konsentrasjonen da.

 

Kanskje trådstarteren kunne lage en avstemning på hvorvidt rekylbrems er greit og bruke på standplass med andre en kompisgjengen tilstede?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en Tikka T3 Super Varmint i 300 Winmag. Denne har jeg klargjort for både rekylbrems og lyddemper, dvs samme gjengedimensjoner. Da kan jeg bruke brems på skytebanen ved mengdeskyting og demper på jakt.

Jeg kjøpte min brems av Leon her på forumet. Kostet ca 1000,- tror jeg det var. Han treffes på denne adressen: eirik.brathe@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyddemper fra før, altså. En rekylbrems er for litt andre formål, bl.a vil ikke rifla bli så framtung ved stående skyting, pluss at det er gunstig i forhold til rekyl.

Når det gjelder skytebane er ikke det noe problem der hvor jeg skyter.

 

Det spørsmålet har jeg fått hver gang jeg har vært innom en våpen-forretning og spurt etter rekylbrems, altså; "hvorfor skal du ha rekylbrems?", etterfulgt av "nei, det har vi ikke, men kjøp heller en lyddemper".

 

Rekylbrems skal jeg ha, selv om Chuck Norris eller selveste Lars Monsen skulle fraråde meg det.

No offence, setter pris på at folk ønsker meg det beste -men er ikke interessert i å diskutere pros and cons :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en Tikka T3 Super Varmint i 300 Winmag. Denne har jeg klargjort for både rekylbrems og lyddemper, dvs samme gjengedimensjoner. Da kan jeg bruke brems på skytebanen ved mengdeskyting og demper på jakt.

Jeg kjøpte min brems av Leon her på forumet. Kostet ca 1000,- tror jeg det var. Han treffes på denne adressen: eirik.brathe@gmail.com

 

Tusen hjertelig, det var det jeg var ute etter! :)

Skal kontakte han!

Link to comment
Share on other sites

Kan bare anbefale leon-bremsen på det varmeste. Bruker den på 338 RUM, og med rifle som veier kun 4,6 kilo komplett med kikkert, er denne omtrent som å skyte Sauer 200 STR i 6,5x55 rekylmessig. Det er helt latterlig hvor mye rekyl som blir borte. Men standplassen blåses ren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når man er på ei skytebane må man tåle at det smeller og at det flagrer noen hylser rundt om kring. Om man ikke tåler dette har man feil fokus. Når man skyter får man bruke propper inne i hørselværna og konsentrere seg om egen skyting, og slutte å irritere seg over sidemannen. Da går nok skytinga bedre også!

 

Da det er sagt, så er det en grunn til at rekylbrems ikke er tillatt til de fleste typer konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

kan ikke benekte at det er ubehagelig å skyte tett ved siden av en rekylbrems, men synes det er best å skyte med få folk alene uansett. Vi skyter med ca. 10m mellomrom, og da er det ikke plagsomt...

 

Ang. hvilken type som er mest effektiv ville jeg satset på Leon sin, den er veldig lik den som er på 12.7MØR og den er veldig gjennomtenkt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 years later...

Jeg har en Tikka T3 Tactical i cal 300 Win mag.Orginalløpet er gjenget 18x1.

Jeg kjører med 2 type brems,vector og RPS + lydemper type Stallone.

Når det gjelder brems synes jeg RPS sin er best.Dette på grunn av den enkle monteringen mot vector sin som har løsgjenger og kan være ett sant helvete å fjerne hviss det ikke er smetta blyhagel under settskruene.I tillegg er RPS magnum bremsen penere synes jeg.

link RPS

http://rifle-precision-system.com/" target="_blank" target="_blank

 

Når du skal bestille demper til T3 Tactical må du ha en som svelger den tykke pipa, ellers må du ha en frontmontert demper.Har flere dempere men det er en Stallone som brukes på Tacticalen.Den er jeg fornøyd med.Har en likedan Stallone på en Sauer 200 STR og den er mye brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...