Jump to content

9mm major


MMY

Recommended Posts

Lukter litt på å prøve Open pistol - men dekker det meste av ladebehov allerede, derfor er 9mm major aktuelt om man også kan skyte std. 9mm ammo til trening.

 

Noen som har erfaringer rundt ladeprosess og hvilke våpen som er egnet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte .38 Super Comp til open og er det kaliberet jeg ville anbefale.

 

I mine øyne har 9mm noen ytterst få fordeler og flere ulemper.

 

Fordeler:

- 9mm fabrikkammo til trening og evt minor i nødsfall.

- Kanskje hylsepris/tilgang. men denne er IMHO litt overdrevet. Hvis man har tilgang til engangsskutte hylser som kan lades fra feks Politi/forsvar, så ja. Da er dette en fordel. Men er det snakk om å plukke hylser på banen er jeg mer skeptisk. Da blir det mye mer jobb. Plukke hylser, tromle og sortere etter merke. Så sortere innen samme merke og finne de som er bra og de som er mer brukt. All denne sorteringen tar tid og endel jobb.

 

Ulemper:

- Mindre utvalg i passende krutt

- Nevnte stresset med sortering av hylser.

- Ofte vanskeligere å få til å fungere skikkelig i våpen. Bl.a. i 2011 våpen må magasinene tilpasses eller velges med omhu. SVI mags fungerer vel best men er dyrest. STI må som regel ha spacere.

- 9mm er jo forbudt i noen land som kan ha påvirkning ved gjennomreise til andre land.

- Du kan ta feil ammo hvis du har andre 9mm våpen. Nå lades jo oftest Major til lengre OAL men det er fort gjort å ta feil og stå med feil ammo på banen.

 

 

 

hadde jeg hatt god tilgang på hylser fra Mil/LE hadde jeg nok sterkt vurdert 9mm i Open. Men de 9mm hylsene jeg kan plukke på banen aner jeg jo ingenting om historikken til, og dermed blir jeg litt skeptisk til å lade Major med dem.

Link to comment
Share on other sites

Hylserproblematikken skal jeg kunne leve godt med, funksjonering og evt. utfordringer med lading av 9mm major er jeg mer skeptisk til.

 

Er det magasinene som er største problemet funksjonsmessig med 9 major? En art av 1911/2011 familien tåler 9 major like godt som 38 super?

 

Er det noen som sitter på gode ladedata til 9 major ?

Link to comment
Share on other sites

Er det magasinene som er største problemet funksjonsmessig med 9 major?

 

Er vel i grunnen det (med S_I, vel og merke). Det jeg ville gjort, var å kjøpt en pistol bygd av en god børsemaker som har erfaringer med 9mm Open pistoler. Få ham til å levere magasiner som er tuna og fungerer. Og personlg for min del, hadde det nok blitt enten Limcat eller Bedell i USA. Men da har man jo styret med eksport/import........

 

 

En art av 1911/2011 familien tåler 9 major like godt som 38 super?

Ja det skal ikke være noe problem sålenge du bruker rett krutt. I norge er det vel 3N37/350/3N38 som er mest brukt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for gode innspill så langt.

 

Er det noen børsemakere her i landet som har knowhow til å bygge 9 major ?

Har hørt bra om flere som har bygd openpanger i 38 etc. men har ikke sett noen reklamere for 9 major...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en SVI IMM i 9mm. Funker som gull så lenge jeg mater den med "godsaker".

Ingen problemer med hverken utkast eller magasiner (både STI mag med spacere og SVI mag uten).

Forslaget om å la Baker'n bygge pistol til deg støttes absolutt, evt å la han tune en ferdigpang fra

SVI eller STI.

 

Om du trener med fabrikkammo har du masse hylser til å lage matchammo etterpå.

De varer kanskje ikke så lenge som .38super, men det kompenseres ved at de er billige å få tak i.

Og ingen stor krise om du skyter en "lost brass"-match :thumbup:

 

Etter litt prøving og feiling har jeg funnet ut at Partizan-kuler går best.

Med Frontier og H&N må jeg lade ganske korte patroner for at de skal kamre, mens dette er helt uproblematisk med Partizan.

 

Jeg har bare prøvd med 3N38 og 8,9 gr og 30,2mm COL gir ikke tegn til nevneverdig overtrykk I MIN PISTOL.

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker vi :D

 

Takk for innspill på våpen og evt ladning, hører gjerne fra flere som har konkrete erfaringer med 9mm major.

 

Grunnen til at jeg ønsker 9 major istedet for 38 er som nevnt at jeg kan trene med fabrikkammo og kun må lade matchammo.

 

Og forstår riktig når S_I er det eneste riktige å bygge en openpang på ?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en SV IMM i 9 major.

 

Fri tilgang på GFL fra forsvaret var årsaken til valget. Fungerte med både fabrikk og ferdiglada, men den var tunet for å funke.

 

9mm i 2011 er ofte litt tricky på grunn av vinkelen på utkastet i forhold til siktemontasje. Lettere og lade super og. Ta vare på hylsene å gjenbruk så er ikke hylser noe serlig tema.

 

CZ ville jeg styrt unna. SP01 holder jo faen ikke sammen med fabrikk-ammo engang så 9 major ville jeg aldri utsatt en for.

 

Og kulemessig er nok HAP, Zero og MG mye bedre valg enn partizan, men prisen da :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært bekymret for å skyte 9mm major i CZ Czechmate siden den er fabrikkbygget til formålet etter specs fra Martin Kamenicek, en av Tsjekkias (Europas?) beste Open-skyttere.

Såvidt jeg vet har Rino på Winge Våpen gode erfaringer med den pistolen. Om CZ er aktuelt kan det være verdt å ta kontakt med han.

Link to comment
Share on other sites

Skaut noen år med en Tanfoglio i open 9mm x 19 major . Enste problemet hvar å ladde hylsene ble svært fulle med N105 måtte være svært forsiktig på pressa.Holde kula til den var godt oppe i kuleiseteren.Husker godt lyden av komprimert N105 . Og en ting til denne amoen var i HØY grad ferskvare. Finnes bedre alternativ til open pang hvis du ikke skal skyte i minor og kun A treff.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Ja hvor skal jeg begynne, jeg har den ene Czechmate åpen pangen det nevnes her. Det er ingen problem å få den i major med moderate mengder krutt, jeg bruker SP2 (det er et veldig finkornet krutt) men har også testet 3N38 ( skal komme med ladedata ettehvert). når det gjelder SP2 har jeg i 7.8 grn på 29mm og 124 frontier da hadde jeg ca 165 i faktor ( uten hybrid), men gærn som jeg er tok jeg og få freste den opp til en V6 og ett ekstra hull i kompen, faktor med denne løsningen var litt under 160, så jeg pushet den opp til 8,5 grn. da ble faktor 173. Man ser at man begynner og nærme seg høyt trykk men det er faktisk litt til å gå på men det trengs ikke, har gått ned til 8,3 grn og gutta i moss pk fikk testet den og de synes den var meget bra, har ikke kronet den ennå men det kommer. Han som har den andre Czechmate pistolen skyter kun minor med 4 grn Norma P4 og berry kuler 124 grn (uten hybrid) og har en ca 135 i faktor, uten ett mateproblem, det samme gjelder meg, pistolen tygger alt.

Jeg har satt på +bunn på langmaget mitt da det kun målte 165mm, med + bunn måler den 170mm akkurat og jeg får 28 skudd i det, i kortmaggene har jeg også + bunn på og der blir det ca 21 skudd.

det som er fint med denne er at den trenger ikke en tur til børsemaker for å få den til å funke!

Prisen da den er dyr ja ( kr 29000.-) men her får du 3 kortmag og 1 langmag som burde holde til det meste, og litt andre ting som man ikke trenger.

 

 

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Lukter litt på å prøve Open pistol - men dekker det meste av ladebehov allerede, derfor er 9mm major aktuelt om man også kan skyte std. 9mm ammo til trening.

 

Noen som har erfaringer rundt ladeprosess og hvilke våpen som er egnet?

 

Leste gjennom tråden en gang til og ser noe som ikke er nevnt.

Man trener med den ammoen man skal bruke på match. Det er ikke ønskelig å bruke en patron som ikke benytter kompen på trening og en "skikkelig" ladning på match på grunn av forskjellen i rekylkarakteristikken.

Dessuten er det billigere å lade 9major enn å kjøpe 9mm fabrikk...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sysslet litt med 9mm major...

 

Som tidligere nevnt så er pris den store fordelen, spesielt på hylsefronten. I tillegg går det fint ann å trene med ordinær fabrikk ammo etter min mening, selv om noen måtte påstå noen annet. Bla så skyter regjerende verdensmester Eric Grauffel med en annen kulevekt/ladning på trening enn på match i off-season perioden. Han skyter riktignok 38 Super, men bruker 147grain på trening og 124 grain på match, sitat fra Global Village:

 

My self I have a practice gun with no hybrid.

Then I use 147 grain bullets from Frontier round nose.

I load my ammo at 161PF, like this I am not pushing my gun to the limit and it will last longer.

 

Største problemet med 9 Major er å få det til å virke 100% og problemet er utkastet (på 1911/2011) pistoler. Den korte 9mm hylsen kaster/roterer betydelig mer på seg enn den lengre 38 Super hylsen, dette gjør at det hylsen noen ganger slår borti optikken og skaper forkiling. Det enkleste er å sette på en optikk alla Aimpoint Micro, Doctor etc., da er hylseutkast-problemet løst...

 

Disse små lyspunktsiktene er vel i manges øyne ikke helt optimale i open, men det går fint ann å hevde seg med enkelt utstyr. Jeg brukte selv en SVI 9mm Major med Aimpoint Micro på NM Open i 2008 og dette var godt nok verktøy til å ta sølvmedalje. (se foto under).

 

svi9open.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Ønsker man en problemfri STI/SVI i open er selvfølgelig 38 Super løsningen - dyrere, men bortimot problemfritt.... MEN det er ikke umulig med 9mm...Amerikaneren Vidanes er vel blant top 10 beste open-skytterne i USA, han skyter 9mm major med C-more og får det til å funke... se link: http://jvdynamics.com/custom_guns/open_guns.php" target="_blank" target="_blank

 

Ellers ser den nye CZ Czeck-mate pistolen meget fin ut. Martin Kaminicek bruker denne med stor suksess og Rino i Norge har så langt bare gode erfaringer. Ser også ut som om denne Cz-konstruksjonen takler utkaster-problematikken til 9mm bedre enn hva tillfelle er med STI/SVI.

 

Odd

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Heisan

testet litt med 3n38, i boka mi står det 124 grn frontier ( vil vel heller gå for patizan da "mantelen" er hardere enn på frontier), puter i 8,5 grn med 3n38, på 29mm blank cci SP tenhetter og div hylser da får jeg faktor på rundt 172, men kommer til å gå ned på denne så prøv fra 8 grn og jobb deg opp, for øyeblikket lader jeg med Vecten SP2 8,5 grn med fakt på ca 171, kommer til å gå ned på dette, har en V6 hybrid løsning så den liker litt power. Har hatt litt mail korrespondanse med en herremann som heter Martin Havlicek som ikke er helt ukjent og han lader med følgende.

CCI or Remington, bullet 124grs,

powder Vectan SP2 8.3 - 8.5 grs,

lenght 29.5 mm. PF 163-165.

Han sier at alle på CZ Open Team ( landslag) ligger på rundt 165 i faktor i sine Czechmate pistoler.

Har testet litt Hodgon HS 6 også der er det samme resepten men med 7,8grn, altså faktor på rundt 171.

Mulig at faktor blir høyere uten hybrid løsningen jeg bruker.

Det er faktisk 4 stk Czechmater i Moss Pistolklubb.

 

Kai (Rino)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat fått tilbake min egen pistol fra Olav på Pedersen Vaabenlager. Det er en STI/Caspian bygget av Olav. Opprinnelig bygget for 38SC. I mai i år tilpasset Olav nytt løp i 9mm (Trubor) for skyting med fabrikkammo. Veldig kjekt når man vil trene, men ikke lade :winke1: På ettersommeren har lysten til å prøve seg på 9 Major kommet, og etter WS gikk pistolen til Olav for 6 nye hull i pipa, og litt mer fresing på sleiden. Resultatet ble meget bra synes jeg. Pistolen fungerer fortsatt med 10# rekylfjær med både Magtech, GLF og hjemmebrygg (ikke fått testet flere enda). Med major ladninger merker man forskjell etter modifiseringen.

 

Har ingen stor erfaring med lading i 9 Major, men har fått testet med 3N37 og 3N38. Begge bak 124 grain Frontier. OAL på 29,6mm. Ga relativt raskt opp 3N38, da jeg opplevde stor spredning i hastighet :?: Med 3N37 er jeg foreløpig på 7,8 grain, så gir faktor på ca 168. Ingen trykktegn å bekymre seg for enda, men i en så liten patron innbiller jeg meg at marginene er små...

 

 

image

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

En cz sp01

ble levert til en kjent børsemaker , det ble satt inn ny 9mm pipe og en comp som børemakren har laget,. linger compen til sti , trubore.

c more borret fast med 6 skruer,.

 

ladet med 3n38 , 8,3. grain , 8,4 . patron lengde 29 blank , dette ga 170 .174 i faktor

det ble skutt 1000 skudd, uten et mateproblem. hull i hull, meget behagelig og skyte med ,

 

Hvor mange skudd den klarer før den må til doktoren, vil tiden vise .

 

så ble visst den testa med n 105 . ca 9,2 grain, og da sto visst den stille sa testskytteren,.

 

ser flere og flere går over til 9mm major ,

 

hylsene var gfl , men godt brukt i 130 faktor, 100 stk brukte hylser gfl , ble ladet hele 10 ganger i major, var ikke en som sprakk eller revnet.

 

den eneste minusen, er krutt søl når hylsene blir fylle, når en lader på dillon sin 650 presse , her må en gire ned hastigheten,

 

ingen tvil hva jeg ville velge , men som sagt noe våpen har annet utkast og lager mate problemer, eller magasinene kødder det til.

Link to comment
Share on other sites

En ny 9mm cz til 29000,. er mye penger.

 

en sp01 til 7500,. og alle delene pluss arb, kommer på ca 15-16000 nkr

da snakker vi alt nytt,. cmore, mag brønn, singel avtrekk med rett trigger tunet, lang magasin ,skjefte plater

pipe og comp, bygget av den beste på dette området,.

 

ca 13.-14 lapper er spart. som en kan bruke på skudd og stevner,.

 

bare et tips , om noen vill prøve uten og blakke seg helt,

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv en 2011 short 4,25" uten hybrid i 9 major bygd av olav på pvas. funker som bare det. ekstremt morsom når en bruker 9minor ammo til steel challenge:) bruker 10Lbs rekylfjær til major og 8lbs til minor.

 

Lader 3N38 med 8,2grain og 29,20mm AOL til 166 i faktor. funnet ut at 3N38 griser ned pistolen ekstremt raskt. brenner ikke alt kruttet.

 

kjøpt inn VV N350 for å teste frem en ladning med dette. noen som har noen ladedata å dele her?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hvordan har det gått for alle dere 9mm Majorer?

 

Noen som har kommet frem til noen gode VV N350 ladninger?

 

Jeg har en Springfield P9 (CZ klon) satt sammen til 9 mm major av Bakeren. Jeg er lysegrønn i IPSC sammenheng, men jeg har nå skutt rundt 2000 skudd. Langmagasinene har kranglet noe fryktelig.

 

Jeg bruker 8,1-8,3 grs 3N38, bak 124 grs frontier, og col rundt 29mm, og ligger da rundt 165 i PF. Ingen antydninger til uforbrent krutt, men noe soting blir det.

 

Kortmagasinene fungerer knirkefritt og to av langmagasinene fungerer tålig bra. To nye rustfrie cz langmagasiner virker ikke i det hele tatt - hvis noen ønsker en utfordring så kan de overdras svært rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har det gått for alle dere 9mm Majorer?

 

Noen som har kommet frem til noen gode VV N350 ladninger?

 

Jeg har en Springfield P9 (CZ klon) satt sammen til 9 mm major av Bakeren. Jeg er lysegrønn i IPSC sammenheng, men jeg har nå skutt rundt 2000 skudd. Langmagasinene har kranglet noe fryktelig.

 

Jeg bruker 8,1-8,3 grs 3N38, bak 124 grs frontier, og col rundt 29mm, og ligger da rundt 165 i PF. Ingen antydninger til uforbrent krutt, men noe soting blir det.

 

Kortmagasinene fungerer knirkefritt og to av langmagasinene fungerer tålig bra. To nye rustfrie cz langmagasiner virker ikke i det hele tatt - hvis noen ønsker en utfordring så kan de overdras svært rimelig.

 

Jeg har en SPS Custom i 9 major, bruker 8,4 3N38 eller 8,2 N105 bak 124 Partizan, AOL er 30,2 mm gir PF hhv 165 og 166 med GFL militær hylser. Øker til 8,6 3N38 gir 172 PF med samme hylse, kule og AOL, rekyler blir da mer flat, mindre vipp. Bruker kun FED-SP, ikke flate hetter med disse ladninger. Tror du får en del mer trykk med AOL 29mm. Har en Clock 34 bygd til Open, må da ned i AOL 29mm og ned 0,2 på kruttet. PF ligger på rundt 165.

Hadde noe problemer med langmag, dette fordi 9mm hylsen er kon. Sized hylsene i .38 ACP die først, problemet borte. Du ser at hylsene da vil ligge an hele veien på hylsen under og ikke bare i bakkant som ved sized i 9mm die. Gir også plass til 29 stk i 170mm mag. Prøv dette.

 

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått trykkskutt noen major ladninger med 124grs berrys med 8,4grs 3N38. oal.29mm

4050bar, og 451,7m/s i 20 cm løp

3845bar

3481bar

3903bar

og siste skuddet 4019bar

Så man kan trygt si at trykket er noe over +P

 

 

Disse har forøvrig fungert uten nevneverdig hikk i snart 3000 skudd i en Cezhmate

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei, jeg låner denna tråden litt...

 

Jeg vurderer å skaffe meg en 9mm open pistol, har tafsa på Cezhmate og Tanfoglio. Tanfoglioen har det grepet som passa meg best.

Er det noen som har erfaring med Tanfoglio i 9mm minor/major, er det en driftsikker kombinasjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat rundet 3000 skudd 9mm major i min Springfield P9 som er en cz klon.

 

Magasinene har skapt noe krøll, og det har ikke vært så lett å skaffe nye.

 

Bruker 8,2grs 3n38 bak 124 frontier. Dette soter en del, slik at jeg har også hatt noe utkastertrøbbel som viste seg å skylles dårlig puss...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hadde noe problemer med langmag, dette fordi 9mm hylsen er kon. Sized hylsene i .38 ACP die først, problemet borte. Du ser at hylsene da vil ligge an hele veien på hylsen under og ikke bare i bakkant som ved sized i 9mm die. Gir også plass til 29 stk i 170mm mag. Prøv dette.

 

Mvh

Morten

 

Hei

 

Har samme problemet med min Czechmate, når jeg har 27-28 skudd i langmaget så tipper de øverste patronene ned for så å butte i underkant av materampa.

Ser noen sizer med en 38 acp die, bruker dere 38 die istedenfor 9 mm eller er det en sånn sak som hele hylsa blir trykt igjennom?

Link to comment
Share on other sites

38acp i tillegg til 9mm dien. Det retter av hylsa noe. Med cz magasiner med 23 patroner ble "åpningen" i front mellom første og andre patron redusert fra 7-8mm til 3-4mm(-ish). Men det løste aldri mateproblemene mine 100%.

Merket ingen andre bivirkninger av behandlingen. Har noen gfl hylser som er ladet om 5-6 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet med min Czechmate, når jeg har 27-28 skudd i langmaget så tipper de øverste patronene ned for så å butte i underkant av materampa.

Ser noen sizer med en 38 acp die, bruker dere 38 die istedenfor 9 mm eller er det en sånn sak som hele hylsa blir trykt igjennom?

 

Plukk ut innmaten på langmagget og se at alt ligger riktig vei, jeg har aldri opplevd det du beskriver etter noen tusen skudd, med 2 våpen, og 3 langmag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tatt et par bilder som viser hvordan det ser ut.

Med innmat og bunn fra Cz custom er det 29 skudd i langmagget og 20 skudd i det korte med standard innmat.

Forholdet blir det samme med standard innmat i det lange, men da med 27 skudd.

 

 

normal_CZ-2_020.JPG

 

normal_CZ-2_009.JPG

 

normal_CZ-2_022.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...