Jump to content

HJELP !! Fryseren er ødelagt


rypejegern

Recommended Posts

Kom hjem etter noen dager på ferie å i løpet av denne tiden har fryseboksen på 400 liter kuttet.

Alt kjøttet/bær og fisk er tint opp såpass at jeg ikke vil spise av det.(alt er blitt mykt)

Ringte forsikringa i dag som sa jeg måtte sette opp hva innholdet var verdt pluss bilder av det som var i den.

Den saken er grei, men hvordan sette en pris på vilt kjøtt som f,eks kvernet elgkjøtt, ryper, orrfugl?

 

Noen gode råd og tips i saken med tanke på priser på viltkjøtt?

 

La denne under matprat, den må gjerne flytte hvis det er en bedre plass for denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Du bør først og fremst sjekke dine forsikringsvilkår, og se hvilke begrensninger det er der.

Noen forsikringer jeg har hatt, har hatt en begrensning på verdien av frysevarer.

 

Dertil, bør du vurdere om du vil bruke forsikringen.

Du må regne med at forsikringspremien øker kanskje såpass som en tusenlapp, ved neste hovedforfall.

Minus egenandel, så er det ikke sikkert det er like lukrativt å benytte forsikringen?

 

For å sette pris på innholdet, er det gjenanskaffelsesverdien som er gjeldende.

Da bør du ta kontakt med delikatesseforretninger, eller velassorterte kjøtthandlere, som har tilsvarende produkter.

(Noe viltkjøtt finner du faktisk også i frysedisken på REMA1000, and, rype, villsvin, hjort m.m. etter det jeg har sett)

Så spesifiserer du vekt på det du har hatt i fryseren, og dokumenterer hva du må betale for tilsvarende vare.

 

Hvis forsikringen ikke godtar det, må de fremlegge alternativ, og et forslag til skjønnsoppgjør. Dersom du ikke godtar dette, i.h.h til dine forsikringsvilkår, kan du klage på skjønnet. Om så helt til forsikringsklagenemda.

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det fortsatt kjennes kaldt ut, og at det ikkje er varmt, så kunne du ha sjekka posene og lukta litt på kjøttet, kjennes det ok ut og det ikkje lukter surt, så kunne du nok ha benytta dei edlere kjøttstykkene, laga ein god middagsrett av det og så heller fryst ned middagen i porsjoner.. Det jaggu surt å la vilt og annet godt kjøtt gå til spille..

Link to comment
Share on other sites

takker for tipset.

Priser på f,eks elg kjøtt er jo grei, men vil tro at det kan regnes noe høyere pris på kvernet kjøtt.

Vår egenandel er på 3000 kr, så når fryse boksen inneholdt blandt annet ca 35 kg elg kjøtt tror jeg at vi kommer til å bruke forsikringa på denne saken.

Hadde også en bever som jeg skulle få utstoppet oppi der, tror ikke jeg finner den på rema :lol:

Link to comment
Share on other sites

Opplevde det samme for en 3-4 år siden. Tømte fryseren og la det utover bakken for å ta bilder. Skrev opp detaljert liste over hva slags kjøtt / bær osv som var ødelagt. Jeg satte også opp et forslag på kjøttpris f.eks 120 kr pr kg for karbonadedeig for elg, 350 for indrefilet osv. Når det kom til de prisene pr kg så hadde forsikringsselskapet egne lister over kg pris. Det eneste de manglet var på beverkjøtt som jeg selv måtte sette opp. Det var en egenandel som ble trukket men jeg fikk ikke noe påslag på senere forsikring....ikke noe form for bonustap. Fikk også igjen for fryseren som var ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det fortsatt kjennes kaldt ut, og at det ikkje er varmt, så kunne du ha sjekka posene og lukta litt på kjøttet, kjennes det ok ut og det ikkje lukter surt, så kunne du nok ha benytta dei edlere kjøttstykkene, laga ein god middagsrett av det og så heller fryst ned middagen i porsjoner.. Det jaggu surt å la vilt og annet godt kjøtt gå til spille..

 

Ja det er jævli å kaste mat, faktisk noe av det værste jeg vet. Men det var begynnt å bli en svak sur lukt av noen av posene. Så jeg tror ikke jeg tar sjansen, var romtemp oppi boksen.

Link to comment
Share on other sites

Opplevde det samme for en 3-4 år siden. Tømte fryseren og la det utover bakken for å ta bilder. Skrev opp detaljert liste over hva slags kjøtt / bær osv som var ødelagt. Jeg satte også opp et forslag på kjøttpris f.eks 120 kr pr kg for karbonadedeig for elg, 350 for indrefilet osv. Når det kom til de prisene pr kg så hadde forsikringsselskapet egne lister over kg pris. Det eneste de manglet var på beverkjøtt som jeg selv måtte sette opp. Det var en egenandel som ble trukket men jeg fikk ikke noe påslag på senere forsikring....ikke noe form for bonustap. Fikk også igjen for fryseren som var ødelagt.

 

Får også igjen for fryseboksen regner jeg med, har bestillt elektriker til i morgen som skal måle den for å utelukke endre feil på el-anlegget.

Husker du kilos prisen på bever?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jævli å kaste mat, faktisk noe av det værste jeg vet. Men det var begynnt å bli en svak sur lukt av noen av posene. Så jeg tror ikke jeg tar sjansen, var romtemp oppi boksen.

Aaarghh, det var som pokkern. Du har min største medfølelse, sånt er forbanna... :evil:

 

Meiner det finst ein duppedings/alarm, som ein kan kople på fryseboksen, som registrerer forandringer i strømforbruket og alarmerer, men er usikker på kor eg har høyrd det frå, men det trur eg at eg ville ha invistert i eit eller anna i den retningen der..

Link to comment
Share on other sites

Trudde det samma hadde skjedd med "åtefryseren" min. Ligger reveåte, noen reveskinn og noe mat også ( duer, ender, litt elgkjøtt osv). Skulle ha duer en dag, og oppdaga at alt i fryseren var halvtint. Men fryseren jobba så den gikk i hvertfall selv om det var kjøleskap temp i den. Så kom jeg på at jeg hadde kasta oppi et par rev som jeg ikke hadde fått tid til å flå. Trur det blei for mye for den og kjøle ned, for når jeg tok døm ut gikk det ikke lenge før det var kaldt der igen. :D

men ser ut til at det gikk bra med innholdet da..

Link to comment
Share on other sites

Ha ha :lol: kjøttrulling ja kanskje det hadde vært noe, takk for det :D

Var innom på den lokale Prix butikken etter jobb i dag å di kunne ordne priser på det meste av vilt kjøtt.

Men syns det er kjipt å måtte gi opp alt kjøttet som man har brukt mange og kalde timer på.

Men men. verden går videre, får se fram til ny høst med nytt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en fryser som har tatt kvelden, og da er jo dette en forsikringssak.

Tingen er den at jeg skal skrive opp og ta bilder av det som er der med priser, men har litt problemer med å finne priser på alt viltkjøttet. Noen som har noen anbefalinger om pris eller hvor jeg kan finne det?

 

Det jeg trenger hjelp til er: røy, orrhane, orrhøne, mår, bever og kamskjell.

 

Takker for hjelpen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var utsatt for det samme for noen år siden. Jeg ringte viltspesialisten+ på Aker Brygge, for å få prisene på viltkjøttet. Det jeg hadde i fryseren utgjorde ca 17-18.000.- Det du skal ha igjen er jo anskaffelse/innkjøp av tilsvarende vare. Indrefileen er jo dyrere en avskjæret, selv om du har betalt 55.- pr kilo for helt dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...