Jump to content

jaktfelt våpen i jaktgarderoben?


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg leverte ett par søknader her om dagen, og snakket med saksbehandleren her om dagen for å høre hvordan han lå ann, og joda, skulle være god gang det, kunne forvente å få de i posten snart. Men det jeg stusset litt på var at han sa det ikke var noe probmeler her for var jo bare jaktvåpen og det var plass til dem i garderoben, jeg korigerte han da og sa den ene var til jaktfelt, men fikk raskt til svar at jakt og jaktfelt gikk på samme kvoten... dette må da være noe feil...

Link to comment
Share on other sites

Av mitt lokale våpenkontor har jeg fått beskjed om at DE regner jakfelt- og elgbane-våpen som kunkurransevåpen, og at de dermed IKKE regnes som jaktvåpen. Det høres jo unektelig mer riktig ut, men det er vel her i denne saken, som så ofte ellers, at ulike kontorer har ulik praksis, og tolkning av eksisterende regelverk.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen formelle krav til aktivitet for å kunne søke på konkurransevåpen til f.eks. jaktfelt? Det har jo tidligere vært diskutert om det er lov å jakte med våpen erhvervet til konkurranse (mener å huske at konsensus var "ja"? - iaf våpen erhvervet til jaktskyting). For håndvåpenskytterne er det jo ganske klare aktivitetskrav for å kunne få innvilget erhvervstillatelse, men jeg husker ikke å ha sett sett noe slikt for rifle-/hagleskyting?

Link to comment
Share on other sites

Kjøper man et våpen til konkurranse så skal det ikke gå på garderoben, men da kan du ikke jakte med det heller.

Jeg har en konkurransehagle som er ervervet til konkurranse innenfor NJFFs lerduegrener, det burde ikke være noe annerledes med en rifle til bruk i NJFFs riflegrener.

 

Når du søkte på denne riflen så la du vel med dokumentasjon på medlemskap i NJFF, og krysset av for at den skulle brukes til konkurranse, ikke jakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper man et våpen til konkurranse så skal det ikke gå på garderoben, men da kan du ikke jakte med det heller.

Det er vel intensjonen med å i det hele tatt kunne innvilge erhvervstillatelse til konkurransevåpen utenom jaktvåpengarderoben, ja. Men det virker av tidligere tråder som om det er forskjellig praksis hos de enkelte kontorene på hva de sier om dette.

Link to comment
Share on other sites

Er nok mange rundt om på våpenkontor som synser og mener ett og annet om hvordan ting skal være. Og akuratt denne med jakt og jaktfelt kan jeg til dels forstå, speseielt for oss som skyter i jeger klassen, for stort sett så er det jo reine jaktrifler som benyttes. Men uavhengig hva rifla kan være egnet til, så er det jo hva den søkes til som sånt sett styrer hva den skal brukes til..

 

Jeg får vel ta meg en tur innom det litt mer sentrale våpenkontor her i søk og høre hva som er registrert til hva på meg..

Link to comment
Share on other sites

rifle som skal benyttes til jaktfelt skal regestreres som konkuranse våpen.dette burde sannelig ikke være noe problem for våpenkontorene rundt om og gjøre.og da den enkelte forlanger og registrere rifla som jaktfelt børse så burde vedkommene og delta på stevner.er bra at politiet nå sjekker aktiviteten til våpeneiere.dette får folk ut av godstolen og faktisk må ut og bruke våpnene som vedkommene har ervervet til jaktskyting

Link to comment
Share on other sites

Kjøper man et våpen til konkurranse så skal det ikke gå på garderoben, men da kan du ikke jakte med det heller.

Dette har vært diskutert mange ganger før, og det er fremdeles ingenting i lov eller forskrift (hva som står på søknaden er irrelevant, det er lov og forskrift man må forholde seg til) som forbyr dette.

Link to comment
Share on other sites

så klart du kan benytte deg av våpenet du bruker på jaktfelt på jakt (skyte prøva) så er det ingen problem det. men mange bruker selv i jegerklassa dyre og påkosta våpen med dertil optikk,i sporter så sier det seg litt selv med rifler på borti 7kg. men en er ikke pliktig og måtte skaffe seg spesielt utstyr for og være med og skyte jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper man et våpen til konkurranse så skal det ikke gå på garderoben, men da kan du ikke jakte med det heller.

Dette har vært diskutert mange ganger før, og det er fremdeles ingenting i lov eller forskrift (hva som står på søknaden er irrelevant, det er lov og forskrift man må forholde seg til) som forbyr dette.

 

Så det er med andre ord mengde av aktivitet innenfor hver sjanger som skal avgjøre det?

I så fall kan jeg fint registrere om halvautoen min som jeg deltar i 10+ figurjaktstevner i året med til konkurransevåpen selv om jeg jakter med den, da jeg bare jakter 3-4 ganger hver høst.

Link to comment
Share on other sites

Det står ingen begrensning på bruksområder i verken forskrift eller lov. Dette gjelder våpen ervervet til jakt, konkurranse og arv. Det vil si at våpen ervervet til konkurranse og våpen som er arvet vil kunne benyttes på jakt og omvendt.

Sjekk "Forskrift om skytevåpen, våpendeler, ammunisjon m.v." §§ 12, 13, 14 og 20.

 

Dersom det er fastsatt begrensninger i bruksområder vil dette bli påført våpenkort. (Forskrift om skytevåpen, våpendeler, ammunisjon m.v. § 94)

Link to comment
Share on other sites

Der er lov å konkurrere med jaktvåpen. Eller er det noen som er uenige i det også? Tror ikke det!

Hvorfor skulle det da ikke være lov å jakte med konkurransevåpen?

 

Det som kreves på jakt er følgende: Betalt jegeravgift, jaktkort, storviltprøve der dette er påkrevet, samt at du jakter med et våpen og ammunisjon som er godkjent for den jakten du bedriver.

Link to comment
Share on other sites

Fordi myndighetene prøver å begrense antall våpen, hvis dette er tilfelle er det ekstremt lett å personlig nullifiere garderoben ved å bare delta i noen få konkurranser årlig og registrere jaktvåpna som konkurransevåpen, selv om man jakter med dem. Umiddelbart ser jeg at jeg kan gjøre det med to av mine jaktvåpen med en gang. Både en hagle og en .223 rifle som jeg kjøpte tiltenkt rådyrjakt, men som har blitt jaktfeltrifle isteden da jeg senere har fått en 6.5 til rådyr/storvilt.....Denne burde forsåvidt være ganske bænkers siden jeg ikke har jaktet med den en eneste gang, men deltatt i flere jaktfeltstevner.

Og apropo det...må man søke og betale for bruksendring på samme måte som ved erverv?

Link to comment
Share on other sites

er vel ikke noe stort problem at mange kjøper våpen og registrere dem som konkuranse våpen bare for og få flest mulig,om det om og gjøre og ha flest så kan en vel registrere seg som samler heller.har du en grei dialog med di som sitter på våpenkontoret og du kan begrunde godt så kan en få til det som trengs.er ikke altid det er antall som teller på det du skal ha,mye bedre og ha det en virkelig trenger og heller bytte det en ikke trenger,og da blir det ikke så mye våpen av det heller.

Link to comment
Share on other sites

Her i Sarpsborg var det ingen problem å få innvilget søknad på jaktfelt rifle. Var innom Holstad mandag å klådde på ei rifle i 308, dro innom politiet på vei hjem å la fram saken. Fortalte at jeg skulle bruke børsa på jaktfelt å ikke jakt. Dama bak disken syntes dat var en god ide å registrere det som konkuransevåpen da jeg ikke hadde mer enn to ledige plasser i garderoben :shock: .

Tirsdag morgen ringte ei trivelig dame å fortalte at søknaden var klar, ho regnet med at jeg ikke ville vente på postgang før jeg handlet :mrgreen:

Det er slik det skal være. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...