Jump to content

Tips til utstilling


konna

Recommended Posts

hei.

jeg tenkte jeg skulle begynne med utstilling, har da aldri gjort dette eller vert på det før.

er det noen her inne som kan komme med noen gode tips å råd til meg setter jeg meget stor pris på dette :D

det er forøvrig en dachs strihåret jeg skal stille.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye erfaring selv, men her kan du finne en del regler og tips:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=2636" target="_blank" target="_blank

 

Vil anbefale å reise uten hund på første utstilling. Gjerne sammen med en du kjenner som skal stille ut. Da ser du hvordan det foregår, og kan konsentrere deg mer om hunden når du kommer med hund. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på valpeshow med knotten min til helga, en bretonhann på 7 måneder. Det blir faktisk første gang jeg noensinne setter mine bein på en utstilling.

 

En kamerat av meg, som har god erfaring i å stille ut hund, skal hjelpe meg. Han har allerede hjulpet meg med å fiffe litt på dyret, og han skal også ta den i ringen for meg. Har også fått endel tips av en elev av meg som er veldig dreven med utstillinger.

 

Om du har kjentfolk som har drevet/driver med hundeutstillinger, spør dem om råd.

 

Fikk forresten et tips av eleven min om at jeg bør møte opp minst en time før han skal i ringen. Da blir han sliten og ikke så sprelsk når han skal inn. Min er uerfaren med andre hunder, så det kan være en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd som ikke går på selve utstillingen; det herjer en stygg utgave av kennelhoste for tiden og utstillingsmiljø er en skikkelig smittegryte. Så hold dyret ditt unna de andre bikkjene - særlig de som hoster og harker.

 

Lykke til med utstillingen (begge to :) )

Link to comment
Share on other sites

Kan i hvertfall si at skal du nappe noe på dachen så må du huske på at hårene skal voke ut til stive hår igjen og det bør da skje ikke senerer enn san ca 6 uker før utstillingen. Skal du bade hunden så skal ikke det skje nermere enn 4 uker før utstilling.

ellers så er det gjerne et tynt halsband som settes oppe ved ørene. Husker ikke men regner med at dach skal opp på bord for å vises fra. Da skal den stå stille der, dem som er rutinerte finstiller beina. Ellers så er det å få trent på at fremmede kommer bort og sjekker tenner. Det er også fint at hunden kan gå på plass.

Lykke til på utstilling.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt til litt spørsmål angående utstilling for jakthunder.

 

Stemmer det at utstillinger er til for å kontrollere/bedømme hundens eksteriøre egenskaper? At hundens bitt er i orden, bena er rette osv i forhold til rasestandarden og slik at hunden skal kunne fungere optimalt på jakt?

 

Hvis jeg har forstått rett: hvorfor i all verden skal man bade, nappe, gre, kjemme og dulle bikkja før utstilling? Hvis min oppfatning er rett har dette nada med hundens eksteriør å gjøre og hvordan den vil fungere på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt til litt spørsmål angående utstilling for jakthunder.

 

Stemmer det at utstillinger er til for å kontrollere/bedømme hundens eksteriøre egenskaper? At hundens bitt er i orden, bena er rette osv i forhold til rasestandarden og slik at hunden skal kunne fungere optimalt på jakt?

 

Hvis jeg har forstått rett: hvorfor i all verden skal man bade, nappe, gre, kjemme og dulle bikkja før utstilling? Hvis min oppfatning er rett har dette nada med hundens eksteriør å gjøre og hvordan den vil fungere på jakt.

 

 

pelskvaliteten har vel en betydning?? så da er det greit at feks dachsen er nappet slik at man får frem den "riktige" pelsen. man vil jo ikke ha en hund som er full av "ull" og som det henger seg fast store snømenn i under jakt?

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt til litt spørsmål angående utstilling for jakthunder.

 

Stemmer det at utstillinger er til for å kontrollere/bedømme hundens eksteriøre egenskaper? At hundens bitt er i orden, bena er rette osv i forhold til rasestandarden og slik at hunden skal kunne fungere optimalt på jakt?

 

Hvis jeg har forstått rett: hvorfor i all verden skal man bade, nappe, gre, kjemme og dulle bikkja før utstilling? Hvis min oppfatning er rett har dette nada med hundens eksteriør å gjøre og hvordan den vil fungere på jakt.

Ja utstillinger er et viktig redskap i forhold til avl av jakthunder. Der kan man få bedømt hvor godt bikkja er bygd for å tåle de arbeidsoppgavene de skal gjøre ja. Det er dermed ikke av showmessige grunner man stiller jakthunder. Som skribenten over antyder så skal pelsen være slik standarden sier også, så man steller den gjerne for at den skal være optimal. For at hunden skal være mest mulig attraktiv for avl så vil man gjerne oppnå høyest mulig resultater, og hvis det står og vipper mellom to hunder så vil dommeren gjerne velge den som ser penest ut for dagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henter et utdrag fra side 1 i tråden for petit basset, kan hende det er noen nyttige tips. Det kan lønne seg å sette seg inn i reglementet på forhånd også.

 

Hvorfor utstilling?

Utstilling av jakthunder er først og fremst ikke et "fesjå!" Utstilling er en bedømmelse av eksteriør og anatomi på hunden, ut i fra hvilket bruk hunden/rasen er tiltenkt.

 

Dette blir med andre ord et viktig verktøy i avlen (ved siden av jakt- og bruksprøver, som i grunnen er enda viktigere), siden en bedømmelse av eksteriøret sier noe om hvor egnet den enkelte hund er til å utføre de arbeidsoppgavene de er tiltenkt, feks som drivende hund på jakt, uten å risikere slitasjeskader og tidlig pensjonisttilværelse.

 

En hund som er riktig bygget og proporsjonert, har bra labber, muskulatur, vinkler i bena osv, har best forutsetninger for å klare de arbeidsoppgavene de er tiltenkt. Her er utstillinger et meget viktig verktøy som gir en profesjonell og uhildet vurdering av hundens egnethet til dette.

 

Hva bør du og bikkja kunne?

Et minimum av trening og kunnskap bør både "handler" og bikkje ha, før man stiller i en utstillingsring. Både for å oppnå best mulig premiering, og av respekt for dommeren.

 

1. Bikkja må kunne trave lett og ledig ved din venstre side, uten stopp, hopp, sprett og spring.

2. Bikkja må kunne la seg stille opp og stå stille, i den posituren som rasen skal stilles i, og som fremhever kvaliteter.

3. Bikkja skal tåle å bli håndtert av dommeren uten å vise aggressivitet, bli redd, eller gå helt bananas av glede (valper/unghunder er lettere tilgitt). Dommeren kjenner på ballene til hannhunder, stryker over kropp og ben, og inn i kjeften på hunden for å sjekke tennene. Dette må hunden godta.

 

Dette fordrer endel trening på forhånd, samt sosialisering av hunden med andre hunder og folk. Ofte arrangerer de lokale hundeklubbene ringtrening nettopp som et tilbud til de som ønsker å stille Den Håpefulle på utstilling. Dette er meget verdifull trening alle bør benytte seg av hvis mulig.

 

Til utstillinger brukes gjerne et tynt utstillingskobbel som lar deg få bedre kontakt med bikkja, samt at bikkja fort skjønner at dette kobbelet betyr "jobb" på tillært måte.

 

Jeg synes det er fantastisk flott å se på "handlere" som virkelig kan dette med å stille hund, det er en nytelse av et samspill å se på!

Link to comment
Share on other sites

@Ranger

Kan ikke stikke under en stol at for veldig mange

er dette en skjønhetskonkurranse. Ingen stiller hunden sin 15 -20

ganger for å finne ut om den er eksteriørmessig riktig

i forhold til rasestandard, og kan brukes i avl.

Link to comment
Share on other sites

Faren med å stille en unghund som egentlig er tenkt som jakthund, er at det er fort gjort å bli bitt av basillen. Da jeg hentet Embla hos oppdretteren var det for å få meg en jakthund litt utenom det vanlige (basset hound er dessverre i all hovedsak blitt en kosehund). Oppdretteren stilte som betingelse at hun skulle stilles et par ganger på utstilling. Dette ble gjordt, og på første utstilling fikk hun CK, og på den andre ble det HP. Jeg ble hekta og i dag er hun utstillingschampion. Jeg må innrømme at det er en enorm egotripp å stå i ringen og ta dommeren i hånda når hunden MIN blir tildetl "Best i Rasen". At hun i tillegg jager hare så det griner etter er også en viktig kilde til lykke i livet :D

Link to comment
Share on other sites

Å drive en hund fram til utstillingschampionat kaller jeg ikke å bli hekta på utstillinger, det er et greit mål å sette seg synes jeg. Championat gjør bikkja mer attraktiv som avlshund, og er et tydelig bevis på hundens kvaliteter. Og så skal man ikke legge skjul på at det er hyggelig med en tittel på bikkja. Håper du stiller hounden din på jaktprøver Robert, å få en jaktchampion i din rase hadde vært fantastisk! :D

Link to comment
Share on other sites

Hun må først bli litt videre i søket og lausere i målet, men her har hun vist mye fremgang denne sesongen, så det er ikke umulig at jeg stiller henne på prøve om et år eller to. Hounden er utrolig seint jaktmoden så her må jeg ta tida til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

@Ranger

Kan ikke stikke under en stol at for veldig mange

er dette en skjønhetskonkurranse. Ingen stiller hunden sin 15 -20

ganger for å finne ut om den er eksteriørmessig riktig

i forhold til rasestandard, og kan brukes i avl.

 

Det samme gjelder også for jaktprøver.

Det finnes mange som stiller hunden på jaktprøver lenge etter at den er jaktchampion..... Vi kan vel være enige om at også her har sporten tatt overhånd. Jeg synes ikke noen av delene er mer riktig eller feil enn den andre.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Det samme gjelder også for jaktprøver.

Det finnes mange som stiller hunden på jaktprøver lenge etter at den er jaktchampion..... Vi kan vel være enige om at også her har sporten tatt overhånd. Jeg synes ikke noen av delene er mer riktig eller feil enn den andre.

 

Mvh Dagl

 

+1

Begge deler framtvinger et unødvendig stort behov for dommere, og på prøvene gir det også i mange tilfeller unødig plassmangel og ventelister.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt til litt spørsmål angående utstilling for jakthunder.

 

Stemmer det at utstillinger er til for å kontrollere/bedømme hundens eksteriøre egenskaper? At hundens bitt er i orden, bena er rette osv i forhold til rasestandarden og slik at hunden skal kunne fungere optimalt på jakt?

 

Hvis jeg har forstått rett: hvorfor i all verden skal man bade, nappe, gre, kjemme og dulle bikkja før utstilling? Hvis min oppfatning er rett har dette nada med hundens eksteriør å gjøre og hvordan den vil fungere på jakt.

Ja utstillinger er et viktig redskap i forhold til avl av jakthunder. Der kan man få bedømt hvor godt bikkja er bygd for å tåle de arbeidsoppgavene de skal gjøre ja. Det er dermed ikke av showmessige grunner man stiller jakthunder. Som skribenten over antyder så skal pelsen være slik standarden sier også, så man steller den gjerne for at den skal være optimal. For at hunden skal være mest mulig attraktiv for avl så vil man gjerne oppnå høyest mulig resultater, og hvis det står og vipper mellom to hunder så vil dommeren gjerne velge den som ser penest ut for dagen.

 

 

Ok. Takk for svar.

Men er det da slik at alle jakthundraser i verden trenger pelsstell for å fungere optimalt på jakt? Ville jeg for eksempel hatt mulighet til bedre premie på utstilling hvis jeg barberte håret mellom tredeputene på hunden min?

Link to comment
Share on other sites

Kan ta et eksempel i min rase da, angående pels. Petit basset kommer fra distriktet Vendée på vestkysten av Frankrike, der er det mye busker og tornekratt. Inni der sitter gjerne kaniner og annet vilt de jager på der nede. Petiten stuper altså inn i krattene istedet for å gå rundt. Den strie pelsen petiten skal ha beskytter huden mot torner og kvist, likeså vil det bustete ansiktet bidra til å beskytte øynene. Pelsen har altså en hensikt, og en ullen ustelt pels skal det gis trekk for på utstilling. Den beskytter ikke så godt, og en flokete pels funker dårlig i kratt. For å oppnå best mulig pels skal den nappes jevnlig, feks et par ganger i året. Pelsen som da vokser ut har en tendens til å bli striere enn den som var der, og man har en hund som lettere ungår rifter og skader på jakt.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle jakthundraser i verden, men for mange av dem tjener pelsen en hensikt, også under jakt. Om du barberer mellom tredeputene vet jeg ikke om gir noe bedre utstillingsresultat. Hvis dommeren ser at hunden er velstelt, også på poter og klør, så vil det kanskje vippe i din favør på utstilling. Hunden skal rett og slett være stelt og fin til utstilling, også fordi en velkjemmet pels gjør det lettere for dommeren å se og vurdere anatomien på bikkja.

 

Les rasestandarden for rasen din, den vil gi deg et hint om hva dommeren ser etter. Om poter sies det: "Ovale, godt samlede med hvelvete tær. Rikelig behåring mellom tærne. Kraftige tredeputer."

Link to comment
Share on other sites

Når du skal koste på noen hundrelapper på å vise frem bikkja di, så bør den jo selvfølgelig ta seg best mulig ut. De aller fleste rasene har en pels som skal stelles, mer eller mindre. I samtlige rasestandarder står det vel at pelsen skal være velstelt, og det innebærer gjerne at den er ren og justert etter standarden, den trenger ikke lukte timotei. Husker ikke standarden fullstendig for GS, men er 99.9 % sikker på at potene skal være kraftige og velstelte. Klipp dem sånn at pelsen ikke stikker lenger ut enn den naturlige avrundingen av poten. Trim også hår imellom tredeputene slik at de ikke stikker ut overalt.

 

En god eksteriørdommer ser selvfølgelig hundens anatomiske oppbygning selv om hunden ikke er stelt på ett år, men det handler som sagt om å vise hunden fra sin beste side, og det er også snakk om respekt overfor både hunden og dommeren som skal bedømme hunden. Dommeren ser også lett om hunden er uflidd, må være ganske flaut å få den kritikken slengt i trynet....

 

IvoRei, du som bor i Trondheim; Ta en telefon til Vigdis Nymark, så får du helt sikkert komme en tur på besøk. Både Vigdis og hennes mann, Per Harald, er to av tre norske dommere som er autorisert for samtlige hunderaser. Vigdis gir deg fort en innføring i hvordan du bør stelle din hund før utstilling. Disse to er også noen av Norges fremste kapasiteter innen jakt og jaktprøver. Vigdis har sågar flere titler innen hundekjøring nordisk stil. Ikke minst av alt, er de to særdeles hyggelige og imøtekommende mennesker, som du vil ha stooor glede av å utvikle et vennskap med. Alt det disse to kan, vil du ikke klare å lære deg før du går i grava, men de deler generøst av all sin kunnskap. Etter å ha kjøpt deg en jakthund, er den aller beste investeringen du kan gjøre, å ta kontakt med og omgåes dem. Jeg garanterer at du vil bli positivt mottatt, og at du aldri kommer til å angre på det.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

det er en strihåret dachs hann som blir 2år i mai.

GRUPPE 4 – DACHSHUNDER, Samtlige dachsraser:

DREVCHAMPIONAT (N J(D)CH):

Tre ganger 1. premie på drevprøve for dachshunder i Norge, hvorav minst en 1. premie på ordinær prøve. Prøvene må tas for tre forskjellige dommere. To ganger minst Very Good på utstilling i Norden for to forskjellige dommere. Minst en av utstillingspremieringene må være tatt etter fylte 24 måneder.

 

Man må altså ha visse utstillingsresultater for å kunne bli jaktchampion.

Link to comment
Share on other sites

det er en strihåret dachs hann som blir 2år i mai.

GRUPPE 4 – DACHSHUNDER, Samtlige dachsraser:

DREVCHAMPIONAT (N J(D)CH):

Tre ganger 1. premie på drevprøve for dachshunder i Norge, hvorav minst en 1. premie på ordinær prøve. Prøvene må tas for tre forskjellige dommere. To ganger minst Very Good på utstilling i Norden for to forskjellige dommere. Minst en av utstillingspremieringene må være tatt etter fylte 24 måneder.

 

Man må altså ha visse utstillingsresultater for å kunne bli jaktchampion.

 

Takker å bukker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo en himmelvid forskjell på jakthundutstilling og utstillinger for diverse "puddel/mopp/miniatyrhund/pynteting" da.

Husker en vakker dag på Leangen i trondheim da arrangørene hadde prestert å plassere ringen for "miniatyrhund&nips" ved siden av ringen for spisshunder borti svingen.

Så der satt da de "grønnkledte" med sine forskjellige elghundtyper i skyggen oppi gressbakken og kikket på de forskjellige kreasjonene som trippet forbi, og når jeg sier kreasjoner som trippet så mener jeg både "hund" og eier. :lol:

 

Innimellom lett hoderysting og mumlende kommentarer om alternative bruksområder for miniatyrhinder lød en røst som uttrykte lettelse.

"Æig e gla vi ikkje treng å ha me frisør og stylist te ælghoinnane våre på utstillinga!"

 

Men trenden innen elghundutstillinger viser at om valget står mellom to ellers likeverdige eksemplarer av rasen til slutt, så vil den som har trent mest på å stille opp hunden gå av med seieren.

 

Litt off-topic er en annen ting jeg merket meg på elghundutstillinger, farge og mønster har begynt å bli mer vektlagt enn tidligere.

Skal man hevde seg med en gråhund må man både ha flaks med pelsen og ha trent hunden til å la seg stille opp, så ringtrening er ingen dum tanke nei.

Glad jeg stort sett har holdt meg til ensfargede hunder i så måte. :)

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring med utstillinger er ikke stor. Men min kone liker utstilling, og jeg har derfor sett på en del ganger fra ringside, og gjort meg både notater og refleksjoner. Når det gjelder jakthunder, så er bedømmelse av rasestandard, vinklinger og gemytt viktigst. Her får man tildelt 1premie om dommeren anser at hunden tilsvarer rasestandard og ikke har diskvalifiserende feil. Hva som bedømmes er vinklet mot jakt. For eksempel om den har vinkler som tilsier at hunden vil tåle mange dager på jakt uten skader, eller om den har pelskvalitet som tilsier at den tåler jakt uten å fryse og uten at den "drar" med seg allverden hjem?

I denne delen av bedømmelsen har jeg inntrykk av at "frisør-faget" ikke har mye å si. Selvsagt skal hunden være velstelt og framvises på en måte at den kan bedømmes av dommer, og det kan kreves klipping/napping e.l. hos noen raser.

 

De som får 1premie går videre til kåring av best i klasse, best i kjønn, best i rase .... best in show. Man går altså over i konkurranse-delen, der alle hundene bedømmes til hver sin plassering. I denne delen har nok "frisørfaget" mer å tilføre. Her er alle hundene i tråd med rasestandard, og det er mindre forskjeller for dommerne å dømme etter. De skal allikevel kåre nummer en, nummer to etc. De fineste hundene er meget vakre, og det er ikke lett for en dommer å bedømme den ene bedre enn den andre. Selvsagt blir da detaljer vektlagt, og har en hund en god "hår-dag" den dagen, så kanskje det er det lille som gjør at den vinner klassen, rasen eller showet. Å være dyktig til å vise fram sin hund er også viktig, likeledes om hunden "trives" i ringen eller ikke.

 

Derfor; om man bare vil se om hunden er i tråd med rasestandard og har gode kvaliteter for jakt, så holder det å stille med en velstelt hund. Har man ambisjoner om å konkurrere om titlene, så forbereder man seg enda mer, og fokuserer mer på detaljer.

 

La ikke de som sier at utstilling er for pyntedokker skremme deg til ikke å delta. Utstillinger er ett viktig verktøy i avl også for jakthunder. Ikke bare for show-dogs.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er delvis enig med Dagl her. Er ingen ihuga hundefrisør selv. Kan imidlertid være verdt å merke seg at det kan være utslagsgivende med litt stell, før man engang kommer til Best i Gruppen, nemlig ved kåring av beste CK-hund. Her kan små marginer avgjøre om du går hjem med et cert eller ikke. Cert er kjekt å ha for å oppnå UCH.

 

Edit: ved andre gangs lesing, ser jeg at jeg og Dagl egentlig er helt enige. Beklager Dagl :oops:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med å stille hund i bruksklasse (for de jakt- og brukspremierte)?

Noen praktiske forskjeller i forhold til å stille i vanlige klasser?

Innen ESS er det et meget klart skille mellom tradisjonelle hunder og dem som er avlet for jakt. En jaktspringer som min er totalt sjanseløs til å nå opp i utstilling. Med litt flaks er det likevel mulig å oppnå de 2*Good som er nødvendig for jaktchampionat (sammen med 3*1EK på jaktprøve). Ser ikke helt bort fra at jeg prøver meg på NJCH etter hvert. Det aktuelle da vil være å stille hunden i bruksklasse, der den ikke inngår i den videre konkurransen (BIS, CK og alt slikt).

Link to comment
Share on other sites

I min rase så skiller man ikke på bikkjer i bruksklasse eller ikke, bortsett fra at jeg merker et snev av tendens til at mellomeuropeiske dommere med blått hår og minkstola rundt halsen smått blir litt imponert når de skjønner at dotten er jaktpremiert. :lol: Det kan jo kanskje falle til bikkjas fordel om dommeren lar litt følelser telle med i bedømmingen.

 

Derimot, når man kommer til championklassen så forventes det en del mer av bikkje og handler føler jeg, da skal bikkja være bra og handler skal kunne presentere bikkja nærmest prikkfritt.

 

Grimm; du er vel da inne på dette med at man nærmest opererer med to forskjellige rasestandarder eller preferanser innen samme rase? For jakthunder og showhunder. Dette blir vel litt på siden av denne tråden, men hvis trådstarter tillater så finnes det dessverre endel eksempler på at showdogs og preferanser i den retning ødelegger jakt- og brukshunder. Labradorfolket sliter vel med det samme som du, at en jaktlabrador blir for lett i kroppen, schæferhunden er ødelagt i bakpartiet fordi mennesket har klusset vekk den opprinnelige gjennom merkelige skjønnhetsidealer, diverse terrier-raser sliter også med at det er forskjellige størrelser til jakt og utstilling. Finnes nok mange eksempler dessverre.

 

Nå har jeg ikke finlest utstillingsrutinene for Engelsk Springer Spaniel, men du behøver vel ikke å oppnå jaktchampionat før du stiller i bruksklasse. Det holder vel med en jaktpremiering? CK, Cert (inntil fullcertet), BIR og BIS er du vel fortsatt med å kjemper om i bruksklasse i din rase og, skulle jeg mene.

Link to comment
Share on other sites

11.7 Brukshundklasse ‐ BK

Klassen er åpen for hunder som er fylt 15

måneder første utstillingsdag og i tillegg er

jakt‐/brukspremierte (se krav pkt 16.) hunder

av følgende raser:

Gruppe 8: Samtlige raser unntatt: amerikansk

cocker spaniel, kooikerhund, lagotto romagnolo,

portugisisk vannhund, spansk vannhund.

 

11.8 Brukshund konkurranseklasse – BKK

Klassen er åpen for hunder som har oppnådd

Excellent i Brukshundklassen. Dommer kan

tildele Championkvalitet (CK) til hund av

championatkvalitet. Alle hunder med CK skal

delta i Beste Hannhund/Tispe klasse.

 

16. Brukskrav for deltakelse i brukshundklasse

Godkjent jaktanleggsprøve for spaniels

 

Jeg tolker dette slik at hunden ikke har mulighet til å gå videre i konkurransen fra brukshundklassen uten å ha oppnådd excellent (noe min hund ikke har nubbesjans på).

Hun har 1EK fra jakt så hun er selvsagt kvalifisert for klassen.

 

OT: Det må nok bli en intern ting i spanielklubben, men jeg ser ikke helt poenget med et jaktchampionat som "utstillingshundene" trolig ikke kan ta jaktkravene til, og som "jakthundene" sliter kraftig med utstillingskravene til. I Sverige har de både SJCH og S(j)CH. Vi burde gjerne hatt det samme i Norge dersom jaktchampionatet skal oppnå å motivere noen til deltakelse.

Link to comment
Share on other sites

Men er det da slik at hunden din skiller seg fra rasestandarden, eller hva er det ellers som gjør at du tror den ikke kan oppnå Excellent? Er det utseendemessig skille på "vanlige" ESS og jakttypene?

 

For å klargjøre litt i fall det er tvil her; du melder hunden din på i brukshundklassen dersom den er jaktpremiert, noe din er. I denne klassen skal du gjennom en kvalitetsbedømming (BK) først. Her får du nær sagt den viktigste bedømmingen, nemlig hvor nært opp til standard bikkja di er. Får du Excellent her, så skal bikkja konkurrere mot hunder av samme rase og kjønn, det er det vi kaller konkurranseklassen (selv om det fortsatt handler om brukshundklasse). Det fulle navnet på denne delen av bedømmingen er Brukshund Konkurranseklasse (BKK). Blir du best av feks hannhundene her med nok en Excellent så får du CK, og skal konkurrere mot beste tispe om Best i Rasen (BIR).

 

Du kjenner sikkert til dette Grimm, men greit å understreke for nye lesere. :)

Link to comment
Share on other sites

Innen ESS er det de tradisjonelle springerne (utstillingsvarianten) som ligger nærmest opp til rasestandard. Jaktspringere blir avlet for jaktegenskaper, og uten videre fokus på utseende (men med vektlegging av sunnhet). Skillet mellom utstillingsvarianten og jaktvarianten har derfor blitt betydelig. Det gjelder nok ikke bare utseendet på jaktspringerne, men også i betydelig grad jaktegenskapene til utstillingshundene. Dessverre. Selv om jeg ikke har noe kjennskap til retrivere så har jeg forstått at situasjonen er mye av den samme for de såkalte jaktlabradorene.

 

Faren til min hund er NJCH og SJCH. Sine 2*Good klarte han, men slett ikke noe mer. Good er nok det beste en har lov å håpe på når man velger å kjøpe jaktspringer-varianten. Til gjengjeld får man en hund med solide jaktegenskaper. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Helstrup tynt halsbånd, og tynt, kort bånd i svart eller mørk farge.

 

Ikke stilt gråhund, men stiller en del støvere, og bruker slikt halsbånd: 19-42_1.jpg

 

Av bånd bruker jeg et ala dette: 19-106_1.jpg

Har tidligere brukt bånd som har vært ca 120 cm. Dette synes jeg blir ALTFOR langt, og kjøpte i høst et med halve lengden. Dette fungerer utmerket :)) Hvorfor dra med seg ekstra med bånd i ringen, når man ikke trenger det?? :))

 

 

 

Jeg planlegger å få til litt ringtrening på Hedmarken nå utover våren. Det blir trolig arrangert i nærheten av Løten et sted. Bare å sende mld om du er interessert i å bli med :) Primært åpent for alle raser :)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo forsåvidt skrive litt mer...

 

Mange jegere er negative til utstillinger. Vel - dem om det! Gjør det DU har lyst til. Synes du dette er moro, så hvorfor la være?? Nå er det en gang slik at med de fleste jakthundrasene våre så må vi ha premieringer i skogen for å få cert, og kunne bli NUCH (Norsk utstillingschampion).

 

- Det kan være, som noen har nevnt over her, at det er lurt å ta seg en tur på utstilling før du skal i utstillingsringen. Alternativt møt opp i GOD TID og sitt en stund og følg med på hvordan ting foregår. Anbefaler å undersøke om noen i nærheten av deg driver med ringtrening.

- Les rasestandarden. Den innheholder mye fremmedord, men disse vil du møte på igjen og igjen. Ut fra rasestandarden kan du lese noe om hvordan hunden din skal stå, for å vise seg fram best mulig.

- TREN hjemme. Tren tren tren, både på løping, vendinger og å stå riktig. Løpinga går som regel bra, men det er greit at du vet hvor fort du må løpe med din hund. Noen trenger skikkelig fart for å få vist fram sine bevegelser godt. Jeg har inntrykk av at jakthunddommere generelt er ganske opptatt av bevegelser.

- Gjør utstilling og utstillingstrening til noe MORO! Hunden kan godt hoppe og leke mens den venter på tur i ringen - det viser bare at du har en glad hund - men sørg for å stille opp hunden din ordentlig og "Selg" den til dommeren når dommeren ser på hunden din. Gjør hunden trygg, og at den tåler andre hunder. Konstant bjeffing er en uting. Tren på å bli håndtert - alt fra tenner til testikler og hale.

- Det beste når hunden skal stå er ofte at hunden står fristilt, altså at den stiller seg opp pent sjøl. Dette krever en del trening. Skal du korrigere hunden på hvordan den skal stå, så har du noen tips her. Pass på å at du starter slik at hunden blir stående rett imot dommer, eller på riktig linje:

:arrow: Lett opp hunden i hodet, slik at bena henger fritt ned, og sett hunden ned. Da får hunden rett og riktig, naturlig plassering av bena. Mange letter opp hunden med hånden i brystet. Det er et dårlig alternativ, framfor å lette hunden i hodet. Når du gjør dette vil du ofte dytte bena på hunden bakover, og hunden kan ofte bli stående med for bred(eller smal) benstilling.

:arrow: Flytt så ett og ett bakben. Jeg bruker å starte med det som er nærmest dommeren, da sekundene pleier å gå fort nok. Lener meg OVER hunden, for å få best oversikt. Bena skal flyttes så langt bak at de benet står i 90grader opp fra underlaget. Har hunden din litt slapp overlinje, kan det være lurt å ikke strekke benet som er nærmest deg SÅ langt, men samtidig langt nok.

:arrow: Støtt hunden din, prat med hunden. Det er DU som følger hunden din i ringen - ikke hunden som er med deg. Men samtidig er det DU som vil dette, ikke hunden ;-) Noen hunder står fint og du kan stå oppreist - noen er litt mer usikre eller utrente, at det vil være en fordel at du kommer deg ned på hundens høyde. Godbit er OK - men la hunden jobbe for den.

:arrow: Om hunden flytter på seg, prøv å gå et skritt eller to framover, eller snu. IKKE flytt frambena etter at du har flytta bakbena, og la hunden stå. Da må du flytte etter bakbena igjen.

:arrow: Skal hunden stilles på bord finnes det haugevis med tips her, men dem går jeg ikke inn på nå.. ;-)

 

Bruk utstillingsbånd, som f.eks. vist over.

Bånd finnes i haugevis av varianter.

Denne typen er av de billigste, men personlig vil jeg IKKE anbefale disse. Derimot finnes det noen i flat nylon med klype på. De koster også rundt 100-lappen, og er mye mer brukbare.

19-66_1.jpg

Personlig liker jeg snake kjettingstrup, og kort bånd. Båndet skal legges helt opp i strupen på hunden. Når du skal løpe med hunden, og stille den opp; Ta deg tid, de ekstra halv-annet sekundene, med å rette opp båndet, så det ligger rett. Vi betaler 350-400 kr for å stille hunden. Gjør deg litt flid med det :-)

 

 

Ang pussing og "dilling" og ordning, så synes jeg litt er ok. Pleier her å ta en dusj en dag eller tre i forveien, klipper klør, vasker ører ol. Det ville vært surt å komme på en utstilling og du konkurrerer om å bli best i rase (BIR): Hundene ser i seg sjøl like fine ut. Hunden din er småbustete, litt puss i øya, og litt gjørme nå på vårparten - og viser tegn på at den mistrives i ringen. Hund nummer to har børstet pels, ikke noe gjørme og digger jobben i ringen. Hvilken hadde du dømt som BIR om du var dommer?

 

Litt off topic, men noe som forundrer meg er hvorfor folk som stiller jakthunder ABSOLUTT må ha på seg jaktdress når dem skal på utstilling???

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men noe som forundrer meg er hvorfor folk som stiller jakthunder ABSOLUTT må ha på seg jaktdress når dem skal på utstilling???

He he!! :lol::lol::lol: Har tenkt litt på det samme selv, har aldri gjort det sjøl, men egentlig skal det jo ikke spille så stor rolle. Man stiller helst ikke med jaktklær på Crufts eller en innendørs NKK-utstilling, men ute i alskens vær er det jo praktisk. Om jaktklærne er pene og rene, så hvorfor ikke? Det er verre å stille med svarte bukser og svart dressjakke hvis man stiller en svart elghund, da hunden da vil "drukne" mot hundeføreren. Litt kontraster til hunden er bra, sånn at den trer tydelig fram. Og ingen har grønne bikkjer, så da vil vel Norrøna funke bra! :mrgreen: Men morsom betraktning, Marianne! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Dette var interessant. Jeg har noen konkrete spørsmål.

Har en KV-hannhund på 12 mnd. som jeg tenkte å stille både på prøve og utstilling i løpet av vår/sommer/høst. Er helt uerfaren med utstilling. Hvor gammel bør hunden være før man stiller? Bør man evt vente til den ( forhåpentlig) er blitt jaktpremiert? Noen tips om egnet tilstelning for en "nybegynner" på sentrale østland/Oslo-regionen?

Apropos: vedr vasking av bikkja. Jeg har aldri gjort det med noen av mine KV. Kun børsta innimellom. Hunden glinser som en sel, så jeg tror ikke evt vask vil gjøre den penere. Kommer bare til å børste litt og klippe klør etc. Eller har noen sterke motstridende meninger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...