Jump to content

hjortrifle


ahofst

skal jeg ha 6,5x55 eller 308 som hjortekaliber  

87 members have voted

  1. 1. skal jeg ha 6,5x55 eller 308 som hjortekaliber

    • 6,5x55
      42
    • 308 win
      47


Recommended Posts

jeg skal kjøpe meg ny rifle, å lurer på hvilket kaliber dere ville suplementert med til 358 Norma Magnum. rifla vil bli en såkalt "hjorterifle" altså brukes for det meste kun til hjortejakt, samt litt treningsskyting. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenkte var at 308'en hadde for stor diameter i forhold til at den skal være et suplement til 358 nm, men igjen at 6,5x55 er for svak i visse tilfeller, + at jeg liker ikke helt kuleutbudet det er til 6,5. Det er jo også litt mere sprut i 308en + et kjempe utbud av kuler. vanskelig dette :shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

At 6.5 en er for svak til tider er eg ikkje einig i sån utan vidare,kva tenkte du på?

Kule utvalg? Swift a-aframe (sit med ein pakke framføre meg),Wodleigh,div Hornady (match,varmint,jakt.trening..) Oryx.Mega osv,osv Eller var det fabrikk amunisjon du tenkte på?

Link to comment
Share on other sites

jeg synes 6,5x55 kan bli for svak i visse tilfeller da dyret kan stå i vanskelige vinkler, f. eks skrått forfra å man må skyte igjennom tykkeste bogen. Og er man da samtidig 150m+ unna synes jeg krafta i 6,5x55 er knepen i en slik situasjon. dette skal jeg ikke uttale meg så spesielt mye om da jeg ikke har noen spesiell erfaring med dette, men har hørt en del som synes den er litt for svak i visse tilfeller å selv synes jeg også det er greit med litt mere "punch"

Link to comment
Share on other sites

Har skutt et femtitals hjorter, og de aller fleste med 6.5 - ingen på hold over maks 130 meter (de aller fleste på 100m og vesentlig under det). Så det er den ene kommentaren min: sikker skyting på opp mot 200m? Jeg gjør det iallefall ikke! At 6.5 har nok futt er iallefall min opplevelse. Med skuddet på riktig plass så dør hjorten - helt sikkert!

Link to comment
Share on other sites

Her får man nok like mye svar som det finnes kalibre/jegre. For egen del har jeg 30-06, bruker Lapua Mega 200 grs, og gjennomskyting på over 200 mtr. på hjort.

 

Havesyken, har imidlertid medført at i høst blir det 9,3, siden det også forhåpentligvis blir en økning i æljkvoten.

Link to comment
Share on other sites

Slik eg jaktar blir det skjelden så lange hold som over 100m,men eg kan forstå problem stillinga.

Men er det på over 100m, er eg enda meir nøyen på (om mogleg), at den står heilt med breisida til.

Som det står over,det er det skjelden det blir lange hold på hjortejakt, 100 meter i fjellsida er langt!

På innmark kan det vel at holdet er langt,men som regel er det såpas dårlig lys at det blir ganske nært sjølv då.

På opne fjellet,eller ei myr ,er vel einaste reele plassen eg kan få på over 100m(ikkje likar eg å skyte på levande dyr på så lange holder,men det er eg...)

 

Kva meinte du om kuleutvalget?

 

Ang.magasin;har tikka sjølv, og det er meir en ein gang på jaktfelt eg har irritert meg over treskuds magasin.

Link to comment
Share on other sites

kuleutvalget er ikke så dårlig, var en litt dårlig skrevet. men kunne ha tenkt meg litt tyngre accubond og tsx. 6,5x55'en er sikkert et ok kaliber, men jeg føler liksom ikke at det blir nokk punch i kalibre til å være ei rein hjorterifle. har også tenkt meg på en del jaktreiser i nærmeste framtid å kunne liksom ha tenkt meg litt mere kraft.

 

det er bare bra at dere kommer med deres meninger, erfaringer og synspunkter på begge kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder å finne det kaliberet du liker best, 6,5x55 har jo mindre rekyl enn .308w , og det er jo egentlig hipp som happ hvilket av disse kaliber du bruker bare du treffer der du skal , innenfor normale skyteavstander.

 

Når det gjelder hvilket riflemerke så er det vel også smak og behag, noen liker plastikk, mens noen liker ekte treverk. Noen kjøper børser til 20 000 mens andre tar til takke med børser fra 5000 - 10 000 som leverer like gode samlinger som de dyreste.

 

Har du tenkt på hvilken optikk du skal ha?

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder å finne det kaliberet du liker best, 6,5x55 har jo mindre rekyl enn .308w , og det er jo egentlig hipp som happ hvilket av disse kaliber du bruker bare du treffer der du skal , innenfor normale skyteavstander.

 

Når det gjelder hvilket riflemerke så er det vel også smak og behag, noen liker plastikk, mens noen liker ekte treverk. Noen kjøper børser til 20 000 mens andre tar til takke med børser fra 5000 - 10 000 som leverer like gode samlinger som de dyreste.

 

Har du tenkt på hvilken optikk du skal ha?

 

hva mener du er normal skyteavstand da, 100-150m?. selv ser jeg ikke problemet med og skyte på 200m da kula går bare 10-12 cm lavere en på 100, og på et så stort dyr som hjort skulle det ikke være noe problem å sette kula dær den skal. det skal også monteres to-fot for litt sikkrere skyting på lengre hold :wink: ligger selv og prikker 10'ere med min 338 win mag på 200meteren.

 

jeg har sett litt på meopta meostar 3-12x56, å synes det virker som en helt ok kikkert til en fornuftig pris. 5790kr på winge.

Link to comment
Share on other sites

Både 6,5x55 og 308 er gode hjorte kaliber, og hva som er best ilkke godt å si.

Det viktigste er at du finne et kaliber som du trives godt med, og behersker.

 

6,5x55 har sone klare fordeler med mindre rekyl og flat kulebane. Er også ypperlig til bryk på småviltjakt som skogs,og sjøfugl. Har som sagt ltt mindre høl en 308, men dette kan kompeseres delvis med å bruke "superkuler" som ekspandrer godt og her god dybdevirkning.

 

308 win en også en god "allrounder" som kan brukes på det meste og har den fordelen at du kan få det i "kort" låskasse, med unntak Tikka T3 som har bare en lengde. En annen viktig ting er at det er det det et meget godt utvalg av ammo til 308 win. Dessuten er det bedre utvalg av rifler i 308 kaliberet da 6,5x55 fåes stort sett av europeiske produsenter. En klassiker her er jo Remington 700 BDL/CDL.

Link to comment
Share on other sites

begge kalibrene behersker jeg godt, da jeg er vant til litt kraftigere skytts. Men synes det er litt for kraftig og har nå planer om å skaffe meg ei "hjorterifle". jeg har en tikka m 695 synt i kaliber 6,5x55 forhånden (viss den ikke er blit solgt), pen rifle med godt pistolgrep. lett og god også, men jeg klarer ikke å bestemme meg for kaliber. 308 win synes jeg virker som det pefekte "hjortekalibret", men 6,5x55 tror jeg ikke er helt ute den heller, er bare jeg som stusser litt på effekten i kalibret. jeg jakter elg også, å skulle man være så heldig/uheldig at elgen kommer på hjorteposten kan det være greit med litt "punch". :D

Link to comment
Share on other sites

Til den bruken du skissera, og kombinert med den 358NM'en du har frå før, so går mi stemme til 6,5x55.

Nydeleg kaliber å trene masse med, fleksibelt som få.

Du e litt bekymra for punch'en i 6,5. Dersom du brukar fornuft når det gjeld kuleval i forhold til hastigheit og bruksområde, og samtidig gjer jobben din som skyttar, so er det ingen vilt som tek fram kalkisen og begynner å finrekne på anslagsenergien.

Ingen tvil om at 308 og er eit ypparleg hjortekaliber, eg brukar det sjølv. Men til kombinasjonen hjort og trening, so helde eg som sagt ein knapp på 6,5'en.

 

Lukke til med valet, du kan egentlig ikkje tråkke feil:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på at det faller mot en tikka m 695 i synt og kaliber 6,5x55 med en meopta 3-12x56. Jeg lader selv men vet ikke om jeg kommer til og kjøpe inn ladeutstyr i år, så lurer defor på å kjøpe ferdig ladet partition som jeg får kjøpt på skytebanen. billig treningsammo får jeg handlet der også.

 

om det blir noen handel får dere vell høre senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på at det faller mot en tikka m 695 i synt og kaliber 6,5x55 med en meopta 3-12x56. Jeg lader selv men vet ikke om jeg kommer til og kjøpe inn ladeutstyr i år, så lurer defor på å kjøpe ferdig ladet partition som jeg får kjøpt på skytebanen. billig treningsammo får jeg handlet der også.

 

om det blir noen handel får dere vell høre senere.

 

 

Go for it man!

'

 

Kjempebørse. Har ei slik sjølv, men kamra i 3006 AI. Livsfarlig på hjorten på både korte og lange hold. Har endel børser i skapet, men dette er den eg skyte klart best med. Mi er toppa med Victory 6-24x56.

Link to comment
Share on other sites

med det samme vi diskuterer dette med kaliber for hjortejakt, lurer jeg også litt på kulevalg til høstens jakt. som sagt tidligere får jeg kjøpt både 140gr partition og 140gr interlock på banen hvor jeg trener, jeg får også kjøpt meg 155gr mega og 156gr oryx der jeg skal handle rifla. valget står mest mellom 140gr partition og 155gr mega. hvilken kule skal jeg da velge? jeg vet ikke om partitionen vil egne seg bedre til rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Eg ville valgt Mega'en. Men no likar eg litt tyngde på kulene, helst det tyngste som kaliberet går godt med.

Du har tidlegare uttrykt bekymring for "punch'en" i 6,5. I den samanheng bør du kanskje tenkte på at standard 6,5x55 med 140grs kule sjeldan held kravet til anslagsenergi... Ikkje det at det ikkje er ei god hjortekule av den grunn, men sånn er no ein gong regelverket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da har ny rifla kommet i hus. det ble en tikka m 695 toppa med en meopta meostar 3-12x56 m/lys. jeg kjøpte også 2 pakker federal trophy bonded 140gr som skal brukes til jakta. imorgen skal den skytes inn. det gleder jeg meg til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...