Jump to content

Omkammring av drilling


xsotisx

Recommended Posts

Jeg har nå handlet drilling, det ble ikke kal (hverken hagle eller rifle) som ønsket men tilstand og pris gjorde at det ble handel. Drillingen er i kal 12-12 og 6,5x55 . Merkel mod 32

Jeg er klar over at det ikke finnes noe R kaliber den kan direkte kammres om til, men en kjenning har kamret til 6,5x55 R .

Denne krever dog egenproduksjon av hylser for å ha noe å lade i ( han bruker .30 R Blaser hylser som råvare).

Det hadde vært mere interessant med et kal man kan kjøpe over disk, men hva kan gjøres med dette. Vet det er en i Sverige som borrer opp piper til noe større kal enn opprinnelig. Kan denne gjøres om til 7x57 R, pipa kan vel økes såpass men ser at kammermål er hårfint i disfavør for 7x57R i forhold til 6,5x55. Hvor mye kan tolereres? om noe i det hele tatt. Har sendt mail til svensken som driver med dette, men kansje noen her har gjort dette tidligere så jeg kan få et innspill på dette før han får komponert et svar til meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt nødvendig i dette eksemplaret... Jeg får faktisk ikke hylsa ev patronen ut med bare fingrene, må kroke tak inne i rilla med et eller annet verktøy for å få trekt den ut.

Et annet spørsmålstegn er åpningsvinkel på børsa, den kan knekkes akkurat sånn at patronen går klar overkanten på baskylen. Tror faktisk det kan bli trangt bare ved å endre til patron med krage. Har fikla litt de siste dagene og funnet ut litt småtrøbbel som dette.

Satser på at det går å finne en løsning på dette etterhvert. ( hels fort :evil: )

Børsa er helt ny, i den forstand at den aldri har vært på jakt. Gubben påsto at han hadde skutt 5 rifleskudd med den (prøveskudd når han kjøpte den) , ingen med hagleløpa, thats it :D Handla privat med en pensjonist i nabolandet. Jeg har ingen problemer med å tro han snakker sant, ser ut som den er pakket ut av esken i går.

Link to comment
Share on other sites

Utdragertappen funker som snus den, har sjekket dette. Ingen olje eller hardt fett som er årsaken i dette tilfelle. kammeret er også speilblankt. Patronen/hylsa blir trukket ut men det er når jeg skal trekke den helt ut at det butter imot kraftig.

Men skal innrømme at jeg trodde i utgangspunktet at det skulle fungere noe bedre enn det gjør i dette tilfelle.

Hadde vel baktanker om omgjøring til 6,5x55R allerede når jeg bestemte meg for å handle.

Jeg er nok av dem som mener at brekkvåpen skal ha kragepatron.

Link to comment
Share on other sites

Patronen/hylsa blir trukket ut men det er når jeg skal trekke den helt ut at det butter imot kraftig.
Enten du velger å bygge om eller ikke, så håper jeg du finner ut av årsaken til dette først. Jeg syntes dette høres veldig rart ut. Du sier at utdrageren klarer å trekke hylsa ut, mens du må bruke verktøy for å fullføre jobben?
Jeg er nok av dem som mener at brekkvåpen skal ha kragepatron.
Hadde jeg hatt valget, hadde jeg også valgt kravepatron. Men jeg hadde likevel beholdt den som den er hvis jeg hadde eid den.
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne annet enn at kammeret må være noe ujevnt. Jeg ville vurdert å polere/hone litt i bakkant av kammeret. Hvis dette funker (noe all fornuft tilsier at det skal), så ville jeg beholdt den som den er. Men selvfølgelig; Er det din børse er det ditt valg.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at kammeret er problemet her, hylsa trekkes ut så langt som utdrageren tar den med lett som ingenting. Problemet er å få den til å glippe over den fjærende kloen som stikker inn i rillen. Kloen kan trykkes inn lett når jeg tester, jeg kan tenke meg at forkanten av kloen kunne vært skråslipt så den kansje lettere fjærer inn når hylsen trekkes bakover/ut. Det ser ut som den er mer eller mindre rett som den er nå.

Vet ikke om denne forklaringen var forståelig men....

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at det er vanskelig å trekke ut hylsa ligger nok i at utdragertapper er såpass sterk at den vinkler hylsa i kammerveggen, dette vil nok gå seg til etterhvert alternativt kan du ta vekk fjæra for å se om det er denne som skaper problemer (feilsøking) evt sette inn ei svakere fjær.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om denne forklaringen var forståelig men....
Dette var forståelig. Et par lette filstrøk, med en liten fil, på baksiden av tappen burde løse problemet.

 

For å unngå en missforståelse: Det jeg kaller baksiden, er det du kaller forsiden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg kan tenke meg at forkanten av kloen kunne vært skråslipt så den kansje lettere fjærer inn når hylsen trekkes bakover/ut. Det ser ut som den er mer eller mindre rett som den er nå.

Det er lettere for deg enn for oss å føle hva som er feilen, siden du kan se og føle på hvordan den virker, men jeg tror problemet er slik du tror. Hvis du poster noen bilder, er det lettere for oss å si noe.

 

Uansett har du fått deg en fin drilling, men husk at 6,5x55 er notorisk for å skyte slark i drillinger, så bruk den ikke til mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Hold fila unna i første omgang. Dette er våpen som er godt tilpasset
Hadde det vært godt tilpasset, så hadde vel hylsa kommet ut. Eller hva Thomasnb? Denne tappen kan enkelt byttes hvis du skulle kløne det til xsotix, noe jeg ikke tror du gjør.
Link to comment
Share on other sites

Har fikla og undersøkt litt mere i dag, ved nærmere ettersyn (svært nær) ser jeg at ekstraktor tappen har en ørliten skrå på baksiden.

Jeg har også "mosjonert" med hylsa fram og tilbake over denne tappen og det er faktisk blitt noe bedre, ikke bra men bedre.

Demonterte børsa så jeg kom til skikkelig og fikk bedre plass eller tak i hylserilla, som nevnt er det minimalt med plass både til fingre og hylse når børsa er knekt.

La også merke til at den omtalte tappen som faktisk er utrulig liten må ha en temmelig sterk fjær, i forhold til størrelse altså.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 har samme kammertrykk som drillingspesialen 7x65r... Tviler derfor på at 6,5x55 har skutt slakke i en eneste drilling. Men der er produsert en mengde drillinger med dårlig/feil geometri og tilpasninger i låsen, det fører alltid til slark.
Siden 6,5x55 har både litt større effektiv hylsbunn, og litt mindre kule, belaster den låsen mer enn 7x65r ved samme kammertrykk.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...