Jump to content

når skal hylser kastes?


royalblue

Recommended Posts

Ikke sikkert det er "det beste" men jeg bruker hylsene mine til de sprekker, kunne sikkert ha vunnet noen mm samling på og bytte etter mønster, men så lenge kråka velter på 300 meteren er jeg fornøyd. Så vurderer du og begynne med BR skyting er sikkert en slik regel gylden, men til vanlig jakt/trening så hadde jeg nok sluttet og tenke på det først som sist. Jeg fikk noen tvangstanker for en tid tilbake om vekt, og jeg har ikke helt fått av meg den syken enda.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lar de nå maxlengde før du trimmer de er nok 5-6ggr en grei og sikker grense. Dette handler ikke om vekt eller presisjon men om tap av materiale ved trykkringen. Det er primært der de strekker seg, så før eller siden vil de bli så svake der at man risikerer hodeseparasjon. Og det er ikke noe du vil utsette deg eller børsa for.

 

Men fremfor å lure så ville jeg heller sagd over en hylse etter 5. trimming og sett selv.

Link to comment
Share on other sites

Når hylsene er ferdig varierer veldig med kaliber og hvordan man presser dem. Mine 308win hylser blir kastet når de må trimmes eller sprekker 20-25 omladninger. 7x57R hylsene tåler 2-3 ganger med fresing før de er ferdig (10 omladninger). Press så lite som mulig og sjekk hylsehalsen med tang. Man merker fort når hylsene blir sprø. Sprekker ei hylse i halsen så er ikke det farlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet mine 458 win mag-hylser 5 ganger, og de har ikke strukket seg over makslengden ennå. Dette er stort sett med maksladninger ifølge tabellene, og hastighet deretter. Så ut fra det kan jeg sikkert lade de ihvertfall 30 ganger uten problemer, kanskje mer. Får se om de begynner å sprekke i munningen etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...