Jump to content

Nikon D3100 - førstegangs speilrefleks?


Ryfylke

Recommended Posts

Er enig i at et annet objektiv trengs, men fytti så amøbe en blir i denne fotoverden :D

Har sammenlignet diverse nikon/canon med ulike objekt - uten å bli klok.

Forstår ikke at prisene kan variere så mye.

 

Kanskje det egentlig er klokest å gå til en faghandler, og unngå billigkjedene.

Link to comment
Share on other sites

hei, jeg kjøpte Nikon d 3000 med en 18-200 linse. Vil ikke anbefal så stor spenn i objektivet. Frodelen med Speilrefleks er at man kan skifte linser. Har i dag en ordinær 18-55 Vr Nikkor linse på, og telelinsa som supplement. Samt en fast 50mm linse.

 

Hadde heller ikke peil på kamera, men man kommer fort inn i det. Etter ca 3mnd angret jeg på at det ikke ble kjøpt et bedre kamerahus. Annenhånds verdien er lik null på disse nå.

 

Se i bruktmarkedet, mange fine kameraer til en fine penge. Ser selv på et brukt D90 :D .

 

MEN D3100 tar fine bilder det, og har du ikke de største ambisjonene, så er det et godt kamera. Ville gått for en VR eller IS linse (bilde stabillisering)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Nikon d3100 hos stavanger foto. Denne var da på tilbud med et annet objektiv enn det som vanligvis fulgte med. Jeg har nå et 18-105 mm objektiv med VR. I tillegg fulgte det med kamerabag. Dette kostet imidlertid ca 5500, så det kan tenkes at du må ut med litt mer penger dersom du drar til en fotobutikk. Men jeg er glad jeg har opp til 105mm på objektivet, kameraet blir mer anvennelig da.

 

Når det er sagt, en kollega av meg som også er dyktig naturfotograf, sverger til canon. Dette fordi det er rimeligere å kjøe nye objektiver til dette merket. I følge han så er canonobjektiver i 10-15000 kroners klassen skikkelig gode, mens man for et tilsvarende nikonobjektiv må opp i nesten det dobbelte. Dette er ting jeg har fra han og er derfor ikke sikker på dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det begynner å hjelpe da. Ofte dersom du trenger mer zoom, kan du bevege deg nærmere også, så tror nok du får dekket det mete til vanlig hobbyfotografering.

 

Nå vet ikke jeg hvor du holder til, men siden du har bosted i Ryfylke går jeg ut fra at du tar deg en tur til Stavnger i ny og ne? I såfall ta en telefon til stavanger foto (tlf 51 52 10 20) og hør om de fortsatt har tilbud på nikon d3100 med 18-105 mm VR objektiv. Jeg fikk som sagt denne pakken til drøyt 5000. Kan være et alternativ til tilbudet du fikk på 8000...

 

Uansett så tror jeg at kamera og objektiv du har fått tilbud om (d3100 pluss 16-85) er mer enn plenty, tanken var bare at det kunne bli rimeligere...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ren interesse, Hva er Nikon D3500?? klarer ikke finne noe kamera noen sted med det navnet? Trodde først du skrev feil i ditt første innlegg men ser nu at du bruker samme betegnelse igjen.

 

Til trådstarter. For og gjøre det enda vanskeligere for deg, så har nikon ett kamera som heter D90. Dette ble lansert i 08 men er fremdeles ett meget kapabelt kamera, bedre enn mange av de rimeligste "beginner"kameraene.(ref bladet "fotografi" sin store systemkameratest i nr 8.10) Fotovideo.no selger for eksempel en pakke med D90 og 18-105 objektiv til 6500,- Dette er en god god pris.

 

MVH

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Kameraet er ok, og et objektiv på 16 - 85 mm er ok. Kameraet D3100 bruker ikke VR objektiver - (VR har ikke noe med bildestabilisator å gjøre - det er IS) det bruker AF-S DX objektiver. Selv bruker jeg ikke nikon men Olympus, noe jeg har gjort i 30 år, men nikon er et bra kamera - også dette du nevner - og er lett og betjene. Hvis du får prøvd et slik kamera på butikken, ta noen bilder og føl på hvordan det kjennes ut for deg i hånda, så er det bare å kjøpe om det blir rett for deg.

Link to comment
Share on other sites

Ren interesse, Hva er Nikon D3500?? klarer ikke finne noe kamera noen sted med det navnet? Trodde først du skrev feil i ditt første innlegg men ser nu at du bruker samme betegnelse igjen.

 

Du har evig rett, det er jeg som ikke holder tunga beint i munnen. Skal rette dette på alle mine innlegg. Takk for at du pekte dette ut.

Link to comment
Share on other sites

Kameraet D3100 bruker ikke VR objektiver - (VR har ikke noe med bildestabilisator å gjøre - det er IS) det bruker AF-S DX objektiver.

 

Her var det flere feil. Som allerede påpekt, bildestabilisering heter "VR" hos Nikon og "IS" hos Canon. Samme greia. Så VR har definitivt noe med bildestabilisator å gjøre. Den andre feilen: Det stemmer forsåvidt at D3100 må ha AFS-optikk for å klare å autofokusere, men DX-optikk er ikke nødvendig i det hele tatt. Et FX-objektiv vil fungere akkurat like godt på D3100 som på D3s, så lenge det er AFS. DX-optikk fungerer bare på DX-format, FX-optikk fungerer akkurat like godt på DX- som på FX-format.

 

Og til trådstarter: Nikon AFS 16-85/3.5-5.6 er et meget godt objektiv innen sin klasse (reise-/universalzoom'er)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det stemmer forsåvidt at D3100 må ha AFS-optikk for å klare å autofokusere, men DX-optikk er ikke nødvendig i det hele tatt. Et FX-objektiv vil fungere akkurat like godt på D3100 som på D3s, så lenge det er AFS. DX-optikk fungerer bare på DX-format, FX-optikk fungerer akkurat like godt på DX- som på FX-format.

 

Kan Sako 30-06 eller noen andre forklare DX og FX?

 

En oppdatering på vårt kamerea , så ble herligheten kjøpt for en uke siden D3100, men med 18-55 VR. Vil bruke litt tid på å vurdere nytten av fremtidig optikk. Svært fornøyd. Vi bruker kamera til 99% bilder.

Link to comment
Share on other sites

Kan Sako 30-06 eller noen andre forklare DX og FX?

 

Gratulerer med nytt kamera! :D

Enkelt forklart så er FX optikk beregnet på fullformatkameraer, men vil også fungere ypperlig på kameraer med "vanlig" brikke. (dvs 1,5 crop på Nikon og 1,6 crop på den noe mindre Canon brikka.

 

FX optikk er beregnet på cameraer med vanlig brikke, men kan også brukes på fullformat. Minuset er at du ikke får benyttet hele brikken, og derfor "mister" de pixlene som havner utenfor.

 

Når det er sagt, en kollega av meg som også er dyktig naturfotograf, sverger til canon. Dette fordi det er rimeligere å kjøe nye objektiver til dette merket. I følge han så er canonobjektiver i 10-15000 kroners klassen skikkelig gode, mens man for et tilsvarende nikonobjektiv må opp i nesten det dobbelte. Dette er ting jeg har fra han og er derfor ikke sikker på dette.

 

Ja han må virkelig være Canonfrelst, for det der er bullshit i fra ende til annen! :lol:

Canon har virkelig bra optikk, men det koster... samme hvilken farge det er på objektivet! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...