Jump to content

v-max/a-max


kvammenj

Recommended Posts

Nei.

 

V-Max= Varmint kule, dvs en kule som er designet for å ekspanderende svært hurtig i mykt vev. Kula har en nærmest eksplosiv virkning.

 

viewtopic.php?f=17&t=5873&hilit=v+max+effekten

 

A-Max= kule som er konstruert for presisjon og god flyveevne (høy BC). Kula er beregnet for blink skyting. Ryktene sier at kula i enkelte kalibre kan fungere som et jakt prosjektil, men personlig ville jeg nok ikke brukt denne til dette formålet.

 

Begge er meget gode kuler brukt til det de er designet til.

Link to comment
Share on other sites

har hørt av flere erfarene jegere / ansatte i jaktbutikk at de oppfører seg veldig likt i viltet... feks til rev...

 

A-max er vel litt "ustabil" å bruke på vilt.... virker som det er litt 50/50 om den ekspanderer eller ikke, noe som er surt å finne ut på den "vanskelige" måten 8)

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Her var det flere som "har hørt" osv... Selv har jeg erfaring med begge kuler i vilt.

 

V-max i kal:

22-250 m/50grs på rådyr og rev

6BR m/87grs på rådyr og rev

 

A-max i kal:

6,5x47 m/120grs på rev og rådyr

6,5x55 m/120 & 140grs på rev, og rådyr

6,5-284 m/140grs på rev, rådyr og hjort

300WM m/208grs på rådyr

 

Det er så mye synsing ute å går... A-max ekspanderer garantert i i de kal jeg har prøvd. Fungerer godt og tviler ikke et sekund på å bruke den igjen!

Samme er det med V-max. Knallgod kule som er enkel å få til å gå godt.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Min erfaring er kun fra 6,5 x 55. Har brukt v-max en sesong i Skottland på hjort, rådyr og rev med meget godt resultat. Stalkerene jeg jobbet sammen med har brukt 110 grs v-maks i .270 i en årrekke. Har mer begrenset erfaring med 120 grs a-maks, men så langt syns jeg det virker til å oppføre seg veldig likt som v-maks, i tillegg har den fordelen med bedre bc. Har kun skutt noen få rever, samt skutt endel på spylevæske kanner ut til drøye 400 meter. Full ekspansjon hver gang. Personlig har jeg lagt v-maks på hylla og bruker kun a-maks, en kule, en ladning, KISS.

 

mvh

 

h

Link to comment
Share on other sites

Æ personlig har vel aldri vært i tvil om a-max ekspanderer, men heller om den ekspanderer for mye. Har skutt rev med 168gr a-max, å reven ble delt i to. Ikke sånt æ liker. Ser heller ikke for meg at den er egna til ett litt skrått skulder skudd mot elg. Men man vet jo aldri. Lette v-max i høy fart har jeg go erfaring med fra rev. Men har ved ett par tilfeller opplevd at buken åpner når jeg ligger høyt å skyter ned mot rev.

 

Rådyr har æ aldri jakta så kan ikke utale meg. Men tar gledelig imot invitasjoner å da kan æ jo prøve a-max på rådyr ;)

Link to comment
Share on other sites

Her var det flere som "har hørt" osv... Selv har jeg erfaring med begge kuler i vilt.

 

V-max i kal:

22-250 m/50grs på rådyr og rev

6BR m/87grs på rådyr og rev

 

Det er så mye synsing ute å går... A-max ekspanderer garantert i i de kal jeg har prøvd. Fungerer godt og tviler ikke et sekund på å bruke den igjen!

Samme er det med V-max. Knallgod kule som er enkel å få til å gå godt.

v-max på rådyr i 22-250 :) åssen ser de slakta dine ut :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har brukt V-max en periode på rev, å kommet til at den ødelegger veldig mye cal 30.06 110 grs. Så siste delen av revesesongen brukte jeg bare A-max, å opplevde en litt mindre ekspangsjon. Men selv denne kan ødelegge ufattelig mye om skuddet treffer uheldig.

Felles for begge er i allefall at reven er død når du først treffer.

Veldig god presisjon på A-max også da denne har BT.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...