Jump to content

Alternativer langholdsoptikk


Sedwig

Recommended Posts

Heisan!

 

Har frem til nå brukt en Zeiss Conquest 6.5-20x50 med gode resultater til langholdsskyting. Den siste tiden har dog "behovet" for et sikte med cm klikk og medforstørrende retikkel gjort seg gjeldende. :roll:

 

Når jeg nå skal investere litt penger i ny optikk, kan jeg liste opp følgende punkter, enten som krav eller som ting som er sterkt ønsket:

 

Krav:

* Medforstørrende retikkel

* Repeterbarhet på kneppene

* .1 mrad klikk - absolutt krav og så lite avvik som mulig <1%

* Minimum 20 mrad elevasjonsjustering

* God optisk kvalitet

* Robusthet

 

Ønsker:

* 5, 10, 20 mrad per runde på tårna

* Justerbar parallakse

* Opp mot 20x forstørrelse, gjerne mer

 

Hvordan siktet er i skumringen bryr jeg meg ikke om, da det utelukkende skal brukes på bane. Når det er sagt ønsker jeg så skarp og fin optikk som mulig i tillegg til de andre kravene. Da våpnene den er aktuell for er ganske tunge fra før av, bryr jeg meg heller ikke om vekt og størrelse.

 

Haken er at smertegrensen økonomisk går ved 15 - 16 000, og dette må jo kunne sies å legge en kraftig demper på humøret.

 

Har etter nitidig googling kommet frem til to alternativer som er å få over disk i Norge, Vortex PST og IOR 3-18x42/HS FFP.

 

Noen som har erfaring med nevnte sikter og kan si noe om hvordan de stiller seg i forhold til gitte krav?

 

Vortexen er jo helt ny, så noen gode argumenter for å vente på den fremfor å kjøpe IORen? Andre forslag til alternativer å ta opp til vurdering?

 

Ha en trivelig helg! :D

 

Mvh

Sedwig

Link to comment
Share on other sites

Vortex er rimeligere, men har en helt vanvittig bra garanti.

 

IOR'n har bedre optikk.

 

Begge kommer til å fungere ypperlig til formålet. Jeg er skikkelig svak for MP-8 retikkelet til IOR og optikken er nydelig,

men pris/feature-kombinasjonen til Vortex og garantien som medfølger ville gjort det hele vanskelig for meg også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nøyaktig samme problemstilling, har akkurat solgt Conquesten min. Har endt opp med å bestille en Vortex Viper PST 6-24 FFP. Håper den kommer til uka. IOR-en synes jeg ser meget lovende ut, og hadde faktisk lagt inn en bestilling på den også, men på grunn av at den er dyrere og det var litt for lang leveringstid akkurat nå, ble det en Vortex istedet. I forhold til IOR så bør du gå opp til 3,5-18x50 varianten. Denne er en nyere variant av x42, samt litt mer lyssterk. Du kan sikkert få den noe rimeligere enn oppgitt utsalgspris, ser at leverandøren skal på Villmarksmessen, så regner med det er et messetilbud der, så da er det antageligvis innenfor ditt oppgitte budsjett.

 

Jeg var veldig fristet til å gå for IOR, men da jeg kom over Vortex til halve prisen så falt valget på den for min del nå. Men har jo flere rifler, så ikke umulig at det havner en IOR her også etterhvert. Jeg synes også som Vet|Us at MP-8 retikkelet er skikkelig fristende, samt at med 3,5 som minste er den også egnet i skogen. Det er ikke Vortexen jeg har bestilt, men prismessig kan jeg kjøpe en Vortex til med passende forstørrelse og fremdeles ha penger til overs iforhold til IOR, så da ble valget lett denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

litt for lang leveringstid akkurat nå, ble det en Vortex istedet.

Hvor lang leveringstid fikk du oppgitt?

 

I forhold til IOR så bør du gå opp til 3,5-18x50 varianten.

Mulig det, men den er da også nesten 6 lapper dyrere.

 

ser at leverandøren skal på Villmarksmessen, så regner med det er et messetilbud der, så da er det antageligvis innenfor ditt oppgitte budsjett.

Vel, der skal ikke jeg. ;)

 

Noen som vet om x42en til IOR har Zero stop? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan den er å få tak i på det sivile markedet, ei heller pris, men Meopta slipper da ny kikkert i disse dager:

http://www.meopta.cz/en/zd-6-24x56-new--1404042915.html

 

6-24x56 med opplyst dot. Kanskje dumt de ikke har lys i hele innerdelen av retiklet... Optisk skal denne serien være lik Meostar R1 serien, som roses opp i skyene i forhold til pris.

 

EDIT:

Sorry, ser ut for at denne har MOA justering. 3-12x56 har cm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at IOR hadde vært et bra valg, men jeg har aldri helt forelsket meg i dem.

 

Som allerede nevnt, så ser PST'en ut til å være et veldig godt kjøp. Spesielt sett i forhold til hva en får for pengene! Jeg skal ha en 4-16 så snart den er å få tak i.

 

MEN, hvis jeg skulle brukt rundt 15k på et nytt sikte i dag, så hadde jeg nok gått for en Nightforce. FFP vet jeg ikke helt om jeg hadde prioritert, men nå skyter jeg helst på størst forstørrelse hele tiden. Du får en F1 fra eurooptics til rundt 15k ferdig importert... :)

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Da er ny kikkert bestilt på vei i posten.

 

Ble en Schmidt & Bender 3-12X50 PM II P3. FFP og CM klikk. Tror denne skal fungere bra!

Prisen på 12 lapper ferdig levert fra norsk forhandler var også grei synes jeg. :mrgreen:

 

Kommer tilbake med prosjekttråd og erfaringer etter en tids bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ny problemstilling. :roll:

 

Ble en Schmidt & Bender 3-12X50 PM II P3. FFP og CM klikk. Tror denne skal fungere bra!

 

Denne måtte gå i retur da den manglet A/O. Falt meg ikke inn at et sikte av denne sort ikke skulle ha dette, så ble liksom aldri til at jeg spurte forhandler.

 

MEN, jeg har funnet et alternativ.

 

Fant et US Optics sikte på Sniper's Hide som jeg har forelsket meg helt i. Selger virker veldig ok og pålitelig. Han har undersøkt med "the ITAR regulations", og ikke funnet noe problem.

 

Okay, I looked up everything I could find and it appears I have a sporting scope and not a scope built to military specifications. So no ITAR issues there.

 

Har aldri handlet med privatpersoner i USA før, men tenkte at jeg skulle spare fyren for litt arbeid så jeg registrerte meg på JetCarrier.

 

Så mitt spørsmål er om det er mulig å få siktet ut av USA på denne måten? Inn i Norge bør vel ikke by på noen problemer utover MVA.

Pakken merkes klart og tydelig med SPORTING SCOPE og kjøpssummen oppgis vel på fraktseddelen for videre MVA beregning hos tollen?

 

Betaler via PAYPAL som jeg heller aldri har brukt. :roll:

 

Noen som har noen formeninger om dette burde gå greit?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...