Jump to content

Hvalfangst


Kingfisher

Recommended Posts

Jeg holder på å skal lade patroner til avliving av hval, og lurer derfor i denne sammenheng hvilken kule folket mener er best egnet?

Kulen skal igjennom en del bein og av erfaring er det kuler som går tvers igjennom som dreper best.

Har brukt WOODLEIGH 375 MAGNUM (.374) 350GRS FMJ med bra resultat , men det er noe vanskelig å få tak i.

 

Så hva mener dere?

Hvilken kule skal jeg bruke og hvor kjøper jeg den?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det er nok bare helmantel eller tilsvarende som er lovlig. Og de må ha butt spiss. Barens solid 300gr passer nok sikkert bra ja. Regner med de vil klare å få livet av den da hvis de får bomskudd og ikke får live av den med granaten :wink:

 

Du kan jo sjekke på denne linken: http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207747620/1213964347/1218527902

Link to comment
Share on other sites

Jakt og friluft fører Woodleigh , bare sjekk ut prisen på 350 grain fra de .

Er det muligheter for å være med på en hvalfanger båt i periode som skytter assistent olign ?

 

Skal snakke med Jakt og friluft, blir nok Woodleigh. Kanskje vi prøver noen av de andre nevnte kulene også.

 

Rollen som skytter går som regel i arv og hvalskytterne er ganske så teritorielle av seg, de slipper sjelden noen andre til, men jobb som vanlig hvalfanger kan man sikkert få om man ikke har medlemskort i SeaSheppard eller har med seg en ryggsekk ombord :D

 

Takker forøvrig for fine tips :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med de nye superkaviterende homogene kulene? Google f.eks. "superpenetrator", eller "supercavitating". GS Custom lager slike. De snakker om gjennomskyting av elefant og slikt, må jo være noe for hval?

 

Hvalsafari er jo in, men jeg kunne igrunn tenkt meg hvalfangst-safari - kan det være en forretningside?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det må avlegges skyteprøve for å få skyte kval også - med godkjent våpen (50 mm Henriksen eller 60 mm Kongsberg) og dummy sprenggranat. En finner noe om det på Fiskeridirektoratet sine sider. Neppe noe for en gjennomsnitts jaktturist!

 

Da jeg var inspektør på kvalfangst (1980), brukte de fleste 9,3x62 med 18,5 g RWS stålmantel til avliving (ca. 35 % av dyra døde øyeblikkelig med kaldharpun). Jeg plukket ut et anselig antall mer eller mindre maltrakterte kuler fra skallefjøla på kvalene. Kulene gikk ikke gjennom, men slaget mot skallen var nok så hardt at det medførte kraftig hjerneblødning, og koma eller død. Men det måtte til en del skudd før dyret takket for seg, en av kvalene fikk 18 skudd før det ble kveld!

 

I den tida var våpna på skutene et sørgelig skue - bare åpne sikter, ofte lause, eller festet med tjærebånd (!), skjeftene var tørre og sprukne (ikke ufarlig, med såpass kraftige kalbibre), puss og oljing var fremmedord, så våpna var mørkrøde av rust og/eller kvalblod.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...