Jump to content

Tofot eller ikke?


ersa

tofot eller ikke?  

13 members have voted

  1. 1. tofot eller ikke?

    • tofot på rifla .
      10
    • ikke tofot på rifla.
      3


Recommended Posts

Tja, to-foten tar jo ikke mye plass i sekken så jeg stemmer for... Synes det er behagelig å skyte med, og gunstig dersom du skal ligge og bruke kikkerten til å observere med.

 

Det er riktignok en vanesak, men sekken funker sikkert minst like bra. Synes alikevel at to-foten er grei å ha med i sekken, både til bane og jakt.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

 

Denne må jo være ganske genial til toppjakt, så slipper man å legge seg ned i snøen. Bare sitte på sekken og skyte. Hadde vært kjekt om man kunne satt på skistavtrinser og, så slipper man å "senke" hele greia ned i snøen og! :)

 

Ellers er vel tofot mest praktisk på skytebanen. Ute i naturen finner man jo alltids andre ting å støtte børsa på, unntatt om vinteren, da snøen dekker det meste (der det er snø vel å merke...).

 

Ellers ser jo denne kjekk ut og, tripod: http://www.cabelas.com/catalog/product.jsp?productId=751865&destination=%2Fcatalog%2Fproduct.jsp%3FparentCategoryId%3D104791680%26categoryId%3D104734980%26subCategoryId%3D104564880%26productId%3D741582%26type%3Dproduct%26destination%3D%252Fcatalog%252Fbrowse%252Fhunting-hunting-accessories-shooting-sticks-bipods%252F_%252FN-1100128%252FNs-CATEGORY_SEQ_104564880%253FWTz_l%253DSBC%25253B%252BLNcat104272380%25253Bcat104734980%26WTz_l%3DSBC%253B%2BLNcat104272380%253Bcat104734980%253Bcat104564880&WTz_l=YMAL%3BIK-227846 (Dette må da være kammerrekord i lengde på link!)

Link to comment
Share on other sites

Tofot er et kjempebra verktøy dersom du har tilnærmet samme underlag hele tiden! Ligger du stort sett på støpte betongsåler på en skytebane og skyter, har du en stødig plattform som ved rett bruk kan bidra til god skyting. Problemet dukker opp når du kommer til skogen og setter tofoten på en moselagt tue og trekker av mot noe som skal avlives, daa helst raskt og humant.

Jeg har skutt fryktleig mye med harris sine tofoter og var strålende fornøyd med samlingene, helt til jeg satte opp en veldig provisorisk skytebane i skogen med forskjellige underlag å sette tofoten på. Resultatet skremte meg nok til å ta av tofoten og heller trene uten. Men for gudsskyld; skyting med tofot er gøy, så lenge man holder seg til et konsist underlag. tvi tvi

Link to comment
Share on other sites

Har også skutt fryktelig mye med Harris tofot, på alle mulige underlag. Har aldri fått treffpunkt forandring av betydning, kun et par cm hit eller dit, som like gjerne kan ha noe med rekylopptaket å gjøre. Har i alle fall aldri opplevd så store avvik at dette kunne ført til treff utenfor vital sone. Jeg har prøvd dette med mange rifler i forskjellige kalibre, fra .222 til .375 H&H. Men er ikke pipa frittliggende, eller at forstokken er så myk at den tar borti pipa ved bruk av tofot, ja så kan en vel oppleve store treffpunkt forandringer.

Link to comment
Share on other sites

ingen som mener om jeg bør velge kort eller lang?

Mener du bør vurdere hvilken skytestilling du som oftest kommer til å bruke i det aktuelle området du jakter/skyter.. Selv har jeg en harris 9-13" (23 til 33cm) med vugge som jeg bruker når jeg mest trolig kommer til å ligge å skyte. Dvs når jeg jakter på åpne flater/jorder og på fjellet. Vært i Skottland på bukkejakt nå to år på rad og i høylandet der var tofoten et tilnærmet must. Alle mine bukker der ble skutt liggende med tofot på avstander mellom 50 og 160m.

 

Jeg jakter ofte i skogen og her er det sjelden eller aldri jeg får mulighet til å ligge med tofot. Tar da heller med meg en Stoney Point explorer skytestav som strekker seg fra 25 til 62" (64 til 158cm). Denne er glimrende til sittende skyting. Med anlegg på staven samtidig som du får støtte på begge knærne skyter du tilnærmet hull i hull på 100m. Når jeg går rundt og smyger bruker bruker jeg denne til støtte for håndkikkerten samtidig som den er forberedt i lengde for stående skyting. Ved stående skyting forsøker jeg alltid å finne et tre som jeg støtter albuen/kroppen i mot for å dempe bevegelse også sideveis.

 

prd_explorer_bipod.jpg

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker tofoten bare ved liggende skyting. Har kjøpt Bog Pod med 3 bein, men har hittil bare testet den på bane, stående og sittende, det funker greit, men det kreves nok en del trening. Jeg bruker mye reim når jeg skyter, og liggende ligger 5 skudd samlingene på 100 meter, under 4 cm, og sittende eller på kne under 8 cm. Lær å skyte med reim, og skyt mye, det er tingen.

 

http://www.boggear.com/shooting_sticks.html

 

http://www.pan-fritid.com/article.php?id=9

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt tofot en del på bane, har å hatt den på rifla på jakt men synes det blei for klumpete, det er ikke ofte jeg er ute i skogen på jakt å har kunnet brukt den derfor har jeg tatt den av å skyter på frihand i steden, men det krever selvsagt mye mer trening....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...