Jump to content

BOJ 2011


Drever_Jan

Recommended Posts

er virkelig morro at det går så det suser i boj.vet ikke om vi kommer til og se det deltager antallet på hedemark siden,her sier dem seg fornøyd om det kommer 90stk og da må jeg si at det mangler veldig mye på ambisjoner til virkelig og laga stevner som fenger skyttere. må nok få til en studie tur for enkelte hedemarkinger så dem ser hvordan det skal gjøres :idea:

Link to comment
Share on other sites

ja da er stevnet unnagjort.veldig fin løype med bra variasjon,29p svinet og 15 på hjort og15 på rådyr,men det hjelper ikke når en -------ikke klare og sette 3/3 på jerpa.3/1 og da er løpet kjørt.som sagt stevnet er det ingenting og si på. bra jobba til ådalsgjengen

mvh hans petter løberg

Link to comment
Share on other sites

Ådalstevnet var og er som vanlig helt strålende! Med super merking, varierte hold og ikke minst vinkler. Jeg følte kanskje løypa var litt i letteste laget idag selvom resultatet ikke viser det.

Idag har jeg for første gang i mitt liv hatt en farlig funksjonsfeil :shock: . Etter klar om 10sek får jeg en forkiling. Når patronen blir tvunget inn i kammeret går skuddet av i ufarlig retning. Ut plukker jeg ei skjev hylse uten merke i tennhetten, så høyst sannsynlig har det vært ei "høy" hette. Etter skyting innformerer jeg standplass leder om at skuddet mellom klar om 10 sek og klar var meg. Blir da informert om at det var de ikke klar over, men at skuddet da blir trukket med beste treff. Jævlig surt å få karusellen ødelagt av en funksjonsfeil- men regelverket er regelverket og det må en bare respektere.

Ellers var det ikke dagen idag, stående skuddene ville ikke ut. Traff ikke med stilling ordentlig på ett eneste hold. Tok ned 3 ganger på Jerpa og er fornøyd med å berge 3/3 der. Første skuddet på ravnen var rett og slett dårlig og det er urutinert å ikke ta ned når en er så urolig. 7'rn på grisen så jeg ikke og går på kontoen over litt for dårlige forberedelser. Når serien er 4-5cm er det bra, men å være 1-2knepp lavt holder ikke på såpass små innertreff.

Ronny H. Er imponerende. Kan se ut som han er stabil på topp og er vel på vei til å bli en av favorittene til NM?

Link to comment
Share on other sites

ja ronny er jaggu i ei egen klasse i a,og han skyter veldig gjevnt bra,ikke opp og ned som mange av oss andre.synd og miste poeng slik men regelverket er slik og da er det ikke og få gjort opp at,jaggu godt og høre at andre kan få sleng i buksbeina innemella og hehe.da er det ikke lett og ta seg inn at. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja sleit fælt med å få ut skudda idag. Litt høyere spenningsnivå enn i de andre stevnene og med mitt knallharde treningsgrunnlag er det naturlig at det svinger endel.

La inn en protest, da det i NJFF/DFS er vanlig at skudd før klar er ny ildkommando. Skudd før ild er ikke noe tema å diskutere. Funksjonstrøbbel er noe kødd uansett. Men fy F... som jeg skvatt der jeg satt med rifla over knærne når det smalt!

Men jeg ser hvor mye større kikkert og jakka betyr for skillepoengene og drittskudd der en har bevegelse i børsa. Da får en bedre betalt. Mens de gode skudda sitter mitt i uansett hva slags utstyr en skyter med.

En annen som er i drivet er Gjermund S. Skyter bare 50 med tilnærmet fulle skillefigurer unasett. Krøderen var sykt bra med skille på svin stående på 145,elgkalv sittende 238 or rådyret 150 stå er du i når du skyter 42 av 45!!!

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør E2, E1, D2 og D1 i storvilt jakt??????????

Kan noen fortelle meg det, er så dumt at da er vitsen borte med storvilt jakt!! De hører hjemme i sporter storvilten, med tanke på utstyr. E2 kan jo sitte på alt, de burde ikke hvert med i storvilten. Hele den storvilten er jo en vits sånn som den er nå!!

Link to comment
Share on other sites

favoritten, hvorfor henger du deg opp i dette?? Du som bare er med for morro?? ;)

 

På påmeldingen skulle jo svinet prioriteres først. Men det er ikke gjort. Men spiller liten rolle:)

 

D1,D2,E1 og E2 skal selvsagt inn i Sporter når det gjelder storviltpoeng. Dem kan jo ha sporter utstyr!

Link to comment
Share on other sites

favoritten, hvorfor henger du deg opp i dette?? Du som bare er med for morro?? ;)

 

!

 

Hvorfor? fordi dette er en konkurranse, og der skal alle konkurrere på like linje. Det skjer ikke når E2, E1, D2,D1 skal havne i samme storvilt som de som skyter i jakt!!.

Jeg er med fordi jeg syntes det er morro å skyte, å konkurrere mot kjent. Jeg bryr meg ikke om at jeg får en premie til 40kr eller en til 80 kr som enkelte andre gjør! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det du tar opp her Arrowmaker har jeg ønsket i et år nå, men det er tydelig at dagens praksis er godt innarbeidet. Jeg ser faktisk ikke noe problem med å benytte storviltpoeng ved ALLE som skyter like mange poeng. Hvor en mister poeng har da virkelig ingen betydning?? Det som derimot er et målbart parameter er nettopp storviltpoengene, den som har skutt flest storviltpoeng har pr def. skutt nærmest sentrum på i alle fall disse skivene!

 

Kan ta et eksempel fra siste stevne:

 

I jakt B har 6 personer skutt 131, meg selv inkludert. Rekkefølgen er slik:

16 Elling

17 Elin

18 Arnstein

19 Sverre

20 Erik

21 Øyvind

 

Om vi hadde prioritert etter storviltpoeng pga samme poengsum etter skutt løype ville det sett slik ut:

16 Erik 52p

17 Arnstein 47p

18 Øyvind 45p

19 Elin 44p

20 Sverre 42p

21 Elling 34p

 

Uten å skulle sverte noen må jeg si at jeg synes Erik hadde fortjent å komme høyere blandt disse med 131p ganske enkelt fordi han faktisk har skutt ganske mye bedre enn Elling på skillefigurene. Men, med dagens system blir det overlatt til bingo hvor en havner når en faktisk har skutt noen bom på runden. Nå kan jo folk selvfølgelig spørre seg om det betyr noe om en kommer på 16 eller 21 plass, men dette er bare et eksempel, det vil også være gjellende for høyere plasseringer. Jeg benyttet denne poengsummen siden det var her jeg havnet denne gangen.

 

Håper jeg ikke tramper noen på tærne ved å legge ut denne info her, den er jo tross alt tilgjengelig på nettet andre steder fra før.

Link to comment
Share on other sites

Om du er nummer 4 eller nummer 32 spiller egentlig liten rolle, da samme 40 kr`s glass er premie;)

 

Men jeg er enig i at storviltpoengene burde telle foran rangering. Eller så kan man rangere ifra hold 1 først. Slik at den som holder hodet kaldest lengst, ikke skal tape mot en som dreit seg ut tidlig og kan slippe ned skuldrene resten av løypa.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg enig med begge siste talere. Det som jeg mener er enda mer absurd er der det er bruk av 2 skillefigurer/poengfigurer, og skyter etter NJFFs regler som f.eks NM, så telles ikke poengene på disse 2 sammen. Skillefigur 2 blir kun brukt ved poenglikhet i løypa+på første skillefigur. På årets NM vil dette f.eks favorisere de som er gode til å skyte liggende framfor de som skyter bra stående, siden hjort er skillefigur 1 og Jerv 2. Dette er tross alt mer rettferdig i cuppen da skillefigurene/poengfigurene blir lagt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det du nevner der Kjell Ivar, er også sentralt. En skytter som har reelle intensjoner om 150, som f.eks har glemt å skru ned kikkerten, så han sender første skuddet over innertreff på skive en, han er pr i dag sikret beste plassen blandt alle med 148, siden de fleste på dette nivået ikke taper på hold 1, men derimot kanskje får nærver mot slutten etter å ha fylt så langt...... Rett og slett urettferdig!!

 

Det du nevner om storviltpoeng sniper-arne høres jo også rart ut. Om en legger sammen alle storviltpoeng, så er oddsen svært liten for at denne er lik om en har 2 eller 3 skillefigurer. Om 2 har skutt samme poengsum, men ulikt på poenggivende skiver bør de ha satt opp en prioritering i forkant. Om 2 har skutt 100% likt, både på poeng og storviltpoeng, ja, da kan en faktisk dele plassen! Ikke mulig å skille, nei vel, gi dem samme plass og hopp over den neste!

 

Arrowmaker, nesten helt enig med deg, men hvem skal avgjøre hvilke skiver som er vanskeligst? Noen føler seg veldig trygge på stående, mens andre trives best med sittende. Ergo, så lenge vi ikke har en offisiell liste å gå ut fra, så blir det fort en del synsing om hvilke skiver som oppfattes som vanskeligst.

 

Nei, jeg tror vi hadde løst MYE ved å benytte storviltpoeng mer, og om 2 har skutt 100% likt, ja da kan dem dele plassen.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til å skille på storviltpoeng er prioritering på innertreff en dårligere løsning uansett. Men det jeg prøvde å få fram er at hvis innertreff skal skille, ja så var jerpa på 59m vanskeligere enn orren med 1 ring som innertreff på 50m.

Ellers synes jeg vi har gode poenger alle sammen :D .

Link to comment
Share on other sites

her kommer det fram veldig mye bra,njff sitt reglemang er rett og slett gått ut på dato.på et stevne så burde minimum være krav til 2 skillefigurer,en stå og en sitt. er jo helt bak mål at om du "driter deg ut først" så skal du prioriteres før en en som skyter et yttertreff på siste holdet,dette er bare urettferdig.mye enklere og skille på storviltpoeng og så kan dem prioritere den som holder lengst i løypa.det handler jo om og få skudda mitt i. :idea: en anna ting med regelverket er at det også skal håndheves,når en av toppskyttera i norge kan sette seg ned i en nm finale og ha reim rundt overkroppen og ned i skoa og det ikke skjer noe da spiller det vel ingen rolle hva som blir vedtatt av regler...

Link to comment
Share on other sites

Det er klart regler som gjelder må håndheves. Her er det arrangørene som må sette seg inn i gjeldene regelverk og håndheve dette. Dette er veldig bra i BOJ, som det meste andre, men at ting som er direkte juks tillates på NM og FM er irriterende.

 

Om vedkommende hadde spendt seg fast på sittende da jeg var standplassleder, så hadde jeg bedt han om å kneppe opp, eller bli disket.

Link to comment
Share on other sites

Er jaggu mange år siden jeg har vært med! Er det fortsatt slik at reima inne i jakke ikke er blitt påpekt??? Blir for dumt. Tror det var forrige gang det var NM i Nordfjordeid mener jeg akkurat det skjedde på en pressfinale. Enten ble reima fjernet eller gubben. Rart at dette fortsatt ikke er tatt ordentlig tak i. Er jo liten tvil om at det er brudd på regelen om at "reim for støtte ikke er tillatt".

Link to comment
Share on other sites

den reima jeg tenker på er veldig synlig,den er utenpå i sporter klassa.ikke at jeg er missunelig men rett skal være rett enten det er snakk på for mange skudd-eller protst når en har veivd av skiva-eller for eks denne reima. da spørr jeg meg hvor er folka fra forbundet som burde være voksene nok til og dømme her.hadde vært intresangt og gjort det samme på et nm og sett om dem regerte om det var for eks meg

Link to comment
Share on other sites

På det to stevnene jeg har deltatt på i år, registrerer jeg at flere har stillt i jakt A med skytterjakke og kikkerter på 20X. Ikke at det har noen betydning for meg, for jeg konkurerer stort sett mot meg selv. Men i det faktum at det er en konkuranse med regler bør jo arrangøren kontrolere og evt stryke vedkommende fra resultatlista med status; diskvalifisert !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om folk deltar i jakt A med skytterjakke bør jo de som ser det si ifra da, det er ikke ALT arrangøren klarer å få med seg. :D Under opprop står jo oftest folk som en saueflokk, så han som roper opp kan ikke forventes å skulle kontrollere antrekket til alle som skyter i jaktklassene. Det gjennomføres stikkprøver på avtrekk og våpenvekt, men at noen er frekke nok til å ta på skytterjakke i jaktklassene, nei det trodde jeg faktisk ingen turte!! Resultatet her bør jo være det samme som om børsa er for tung, nemlig opprykk til sporter. Diskvalifikasjon er i overkant.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke at det er så mange som tør å bruke skytter jakke i jakt A, men er sikkert noen som har prøvd å ha skytter jakke under en vanlig jakke. Det er ikke så lett å se, om de har noe under felt jakka.

Men derimot er jeg overbevist om at det er MANGE i jakt A som skyter med kikkerten på mere en 12x, Etter de nye reglan kom, er det mange som har satt på kikkert som går både til 20x-30x for å kommme nær vektgrensa. Burde vært mere kontrol på kikkerten!

Link to comment
Share on other sites

Under NM på Lygna gikk jeg i laget med en jeger-skytter som brukte "skåler" på albuene. Dette er heller ikke tilatt i jeger. Det er vel å regne som støttende bekledning? Er litt av hvert ute å går, men det blir ikke noe OK-miljø av å misstenkeliggjøre alt heller så dette må ikke ta helt av heller! De fleste er faktisk interessert i å ha et sunt konkurransemiljø uten juks. Mitt eksempel ovenfor dreier seg helt sikkert om uvitenhet og ikke bevist juksing. Hvor mye det har å si i praksis kan jo også diskuteres. Det samme kan sies om skytterjakke under vanlig feltjakke. Skal denne strammes så den hjelper noe under stående skyting så blir den umulig å sitte godt med! Dette er faktisk noe av det dummeste påfunnet jeg har hørt, bortsett fra kamstål i jakkermet :)

Link to comment
Share on other sites

er nok ikke mange seriøse jakt a skyttere som jukser,slikt vil bli slått ned på av andre.kan dem ikke bare teipe kikkerten på 12x så slipper dem og bli mistenklig gjort,det hadde jeg gjort om jeg skaut i jakt a.bruker jo ikke mindre uansett.

i di tilfeller der standplassleder og med vitner ser en deltager evt legger i ekstra skudd eller bevist jukser, så kan dem av almenprevantiv virkning ta startkort og bortvise deltager på stedet .da vil di som evt vurdere og jukse for og bli best tenke seg om,og vi kan slippe diskusjoner om dette.di beste vinner på erlighet,kan da ikke være noe stas og ha en tittel fra et mesterskap du ikke har vunnet på riktig vis.den dagen jeg må ty til juks for og vinne så slutter jeg med jaktfelt

Link to comment
Share on other sites

Under opprop står jo oftest folk som en saueflokk, så han som roper opp kan ikke forventes å skulle kontrollere antrekket til alle som skyter i jaktklassene.

På papirene som laget bærer med seg står det jo hvilke klasse skytterne deltar i. Om arrangøren ønsker så kan man bruke en mann til å ta stikkprøve på en standplass ute i løypen. Rusler man stille bak skytterne mens de skyter, med lagslisten i neven, så er det rimelig enkelt å sjekke ting som bekledning og kikkertforstørrelse.

 

Resultatet her bør jo være det samme som om børsa er for tung, nemlig opprykk til sporter. Diskvalifikasjon er i overkant.

Om opprykk eller disk er riktig reaksjon burde være opp til juryen å avgjøre. Det er jo en viss forskjell på en førstereisgutt i JC som gjør en feil, og en durkdreven skytter i JA som godt vet hva han gjør. Som standplassleder ville jeg nok velge å bortvise en som beviselig ikke følger disse reglene fra videre skyting med laget, og la det være opp til juryen å avgjøre hva som videre skal skje med den skytterens deltakelse. Å bare la skytteren skyte ferdig stevnet og så oppgradere ham til sporter-B, det synes jeg blir en reaksjon litt i underkant. (Kan man rydde opp i forholdet før første skyting vil det gjerne være mer naturlig å la skytteren følge laget).

Link to comment
Share on other sites

her er jeg enig med bjarte.er veldig stor forskjell på en jakt a skytter og en c skytter,og ved mistanke om juks så må det nødvendigvis bevises så det ikke blir tatt noen uten grund.har ikke vært mye kontrol av våpen på stevner nå har jeg sett,er vel stort sett på nm som det blir gjort,men om standplassleder eller en anna tar boka og går bak skyttera så ser en for om det er ureglementeter,holder med at det er standplass.velger og tro at det er et veldig lite problem med juks i jaktfelt,men noen har jo lett for og skal ta en snarveg uansett hva dem driver med.

Link to comment
Share on other sites

Der er du inne på kjernen av problemet Pettern, det finnes enkelte mennesker rundt om som ALLTID vil ta snarveier, og som ikke har skrupler når det gjelder å bryte regler. Slike er det umulig å forsikre seg mot, men jeg ser at Grimm har et godt forslag til en kontroll, kanskje noe å ta med seg videre!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja da er skude stevnet gjort.var på vang først i dag og skaut da 148p der,ikke fornøyd på skjøra da jeg ikke holdt godt i stokken,slikt straffe seg.og skude så gikk det veldig bra,dette var ei løype jeg likte veldig godt.fint vær og hyggelige arrangører som virkelig hadde fått til et fint stevne.150p men litt for lite poeng på skillefigura for og klø worre.men fornøyd er jeg.og takk til arrangør for et prikkfritt løype...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var årets BOJ-karusell over med knallvær i Sokna i dag. Fin løype som alltid og mye bra skyting var det også her. Paul Flatlien ble stevnevinner med 150 og full pott på storvilt`n.

Ronny Haugen hadde også 150, men 2 poeng mindre på storvilt`n. Haugen vant derimot karusellen sammenlagt foran Halbjørhus og Vorre. Disse gutta blir nok å regne med i Nordfjoreid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...