Jump to content

Howa M1500 Hs-Precision


jakobsen84

Recommended Posts

Gratulere, fin rifle du har fått deg.

Ang. baser så har jeg skinne på min Howa, type Remington da Howa ikke lager til sine. De har i katalogen, men har ikke for salg. Skinna mi måtte jeg skimse opp med 3 tynne plast-skims i bak-feste for ikke å få spenn. Vet ikke om Howa-basene, men nummer i katalogen stemmer med Rem. sine.

Link to comment
Share on other sites

pst har klarere optikk men ikke veldig stor forskjell men er en del dorull effekt på falcon da

Falcon er tung å diger, pst`n er mere sånn jakt/langhold hvertfall 4-16 synes jeg da, falcon å vortexn er like lang når vortexn har solskjermen på :shock:

Var i dag å testet på 100m å klarte helt fint å spotte kulehullene med pst`n, ikke det at det er noe vanskelig med falcon heller da den har 25x.... er ganske stor pris forskjell å :wink:

 

Vel som sakt var å testet noen flere ladninger i dag, beste pressisjon av de jeg hadde ladet i dag fikk jeg med 77.5gr n165 å 185gr scenar, 15-16mm med en flue på 5 skuddet selfølgelig :twisted:

(den kula til venstre er en grov opratør feil!!)

 

33vzo7n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tja har jo skjed litt siden sist.

 

Oppgradert rifla med warne 20moa stål skinne, nå har jeg klikk til rundt 1500m 8)

 

23r8kd5.jpg

 

Men pressisjonen til rifla sliter jeg enda med, har prøvd flere typer kvalitetskuler å klarer kun med 168gr a-max å komme under 15mm@3skudd.(100m) Ellers har jeg prøvd: 208gr a-max (25mm), 185scenar (17-18mm), 180 smk (20mm) som beste.

 

Det rare er at jeg på flere ladninger får to som sitter i lag å den tredje flyr 3-4cm høyre eller venstre, dette varierer fra å være føsteskuddet til siste skuddet.trodde i begynnelsen at dette kunne være oppratør feil men etter snart 200skudd så er jeg ganske sikker på at det er rifla som fjusker :evil: ellers ligger alle ladninger rundt 30-50mm, er mildt sakt skuffet. :cry: Er jo vant med 6.5n som jeg skytter under 8mm med på en god dag...

 

Hadde vært artig å hørt hva andre som har howa i 300wm. klarer å få av pressisjon med sugerørpipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar en liten oppdatering:

 

Howa`n har vært å fått seg et nytt løp av typen Hart ss i 26" å 21mm i munning.

Ble ikke fortrolig med pressisjonen i det gammle orginal løpet å det klarte ikke under noen omstendigheter å stablisere tunge kuler.( 185-208gr)

 

Har også kappet bort den gamle hevarmskula å gjenget på en ny av typen bagder. Bestilte meg liksågodt kydex fra ebay når jeg var i gang,å lagde en kolbeforhøyer og. :D

 

Slenger med et par bilder å.

 

2pqwbix.jpg345lxck.jpg

Måtte selfølgelig lakke alt på nytt men det er jo fort gjort når man har gjort det før.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I mangel på respons om bygging av aics magasin til howa LA, så tok jeg saken i mine egene klamme hender 8)

Sjekket først rundt hva som fantes av underbeslag som var kompatibel med aics.

Joda det fantes et firma borte i staten som lager til howa http://www.cdiprecisiongunworks.com/howa-1500.html De lager faktisk til M98 å :overrasket: (det skulle jeg ha vist før jeg bygget mitt eget)

Vel etter litt mailing frem å tilbake fant jeg ut at de ikke hadde noen inne å at de skulle produsere nye om en fire ukers tid. Prisen var ganske høy å jeg har det som vanlig ALT for travelt når jeg først har bestemt meg for noe... :roll:

 

Har tidliger blitt fortalt av en bransje tilknyttet kompis at det skulle kansje gå å bygge om fra rem 700 LA.

Så da gikk veien til ebay, stort sett det meste til rem700 ligger dær har jeg funnet ut, å joda der fant jeg underbeslag som var rimeligere en cdi. Men dog til remington.

Uansett jeg bestilte underbeslag, å prøvede fortvilt å finne noen som kunne sende magasin (5skuds 300winmag aics mag) men dette var ikke så enkelt pga. eksport stopp osv.

Løsningen ble å bestille mag. her hjemme, litt dyrere men det får gå.

 

2 uker senere.

t8us1l.jpg2u6gsit.jpg

 

Akkurat som stokken min (som å er fra en rem700 LA) så passet jo ikke hullene overens, orginal hullene er ca. 19.9mm SS (senter senter) å det nye beslaget er ca. 18.7mm SS.

Dette regnet jeg jo med, Det som er likt på rem 700 å howa er: Bakerste hull å frem til begynnelsen av magasinbrønnen, så dette passer helt over,Bare litt justeringer. problemet er at tottal lengden på aics beslaget er for kort, slik jeg ser det har jeg to valg:

 

Nummer 1. Feste fremkant av beslaget med egen skrue å feste fremste låsskasse skrue for seg selv bare i stokken (skulle jo ikke ha noen praktisk betydning) blir kansje ikke så pent men.

 

Nummer 2. forlenge fremste del av underbeslaget, enten sveise på en forlenger eller bruke noe kjemiskt metall.

 

1nyaly.jpg

Magasinet er jo selfølgelig ikke kommet, Helt utrulig at nesten vær gang jeg bestiller noe fra usa så kommer det før pakker som jeg bestiller innlands...

Så foreløbig Kan jeg ikke gjøre stort mere før magsinet er i hus. Da først kan jeg se om noe må tilpasses av underkant på stokken å underkant av låskassa. Kan se ut som jeg må fjerne noen millimeter av bakkant av låskassa for at magasinet skal gå helt opp. er jo ganske betydelig lengde forskjell fra orginal, underbeslag som jeg hadde maks COL på 90mm til disse aics magasinene som tar 92.3mm som maks.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan du ikke kappe av det fremre festeøret og forlenge det litt da? Kapp, sveis inn bit, sveis på øret igjen.

Dette er kanskje aluminium? Uansett ikke noe problem.

Det blir nok den peneste løsningen tror jeg.

Ellers må jeg si at rifla var skikkelig bøs!

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke kappe av det fremre festeøret og forlenge det litt da? Kapp, sveis inn bit, sveis på øret igjen.

Trur egentlig også det blir det peneste, så bare duracoate alt på nytt. Den tid den sorg :wink:

 

Vell, Da er endelig magasinet kommet, tok bare 3.5 uker med midway....(på lager)

2z88bis.jpg2s969ue.jpg

 

Magasinet passet ikke i underbeslaget sån uten vidre, måtte file bort 1mm i fremkant av beslaget for at den skulle gå over låsehakket.

 

Før og etter sliping

293bv5v.jpg2zgz0d0.jpg

Som forventet måtte jeg file av 2mm. av bakdelen på låskassa.

 

 

3463ocn.jpg

File av 2mm av stopperen til sluttstykket å for at sluttstykket skal gå langt nok bak.

 

24327ur.jpg29up0tx.jpg

Foreløbig ser det jo helt greit ut, må nok bedde rundt underbeslaget, forlenge fremkanten av beslaget å justere matingen litt til enda.

Får perfekt mating på de 2 første av 5 så blir det bare problemer, tror jeg må frese litt til av undesiden av stokken slik at magasinet kommer 0.5mm høyere opp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...