Jump to content

Browning 5 auto 12kal- verdi?


Tesla32

Recommended Posts

hva er en slik hagle verdt? Har ikke lagt ut bilder så det blir jo værre å kunne vurdere(har bilder på pc, så kan sende mail om nån vil) mekanismen virker tight, har ikke skutt med den. låsekassa har nedslitt brunering men ikke stygg. løpet har god og fin svartfarge/brunering og inni er det speilblankt. trevirket bærer preg av en del jaktturer men er ikke stygt, noen hakk som følge av bruk. bak kolben kan være festet med en uorginal skrue(messingfarget)

beklager mangeln på bilder. er hagla noe å ta vare på eller er det skrot? på forhånd takk :D

Tesla32

Link to comment
Share on other sites

ER vel en av verdens mest produserte (og suksessfulle) halvauto halger, men med model år 1905 er den nok blitt litt forbigått i de siste 20-30 årene.

Jeg elsker min, som jeg arvet av bestefar. Den bråker, slamrer og beveger mye på seg når jeg skyter. men det er og blir den halga jeg har skutt flest lerduer i en serie med. Men den er tung, og nå registrert som affeksjon, så den blir ikke med på jakt lenger :(

Link to comment
Share on other sites

Disse har jeg hatt to av og er så driftsikker som bare pokker . Den ene var kal. 16 og den andre 12. Dette er verdens mest solgte 1/2 auto i antall og er en artig hagle . Klart dagens mekanismer veksler betydelig raskere . Det er skikkelig nostalgi og ha og bruke en slik . Litt tung men ligger fint i skuldra . Dette med brunering som du nevner er helt vanlig på alle at de blir matte i overflate . Prismessig er det nok ikke dette noen gullgruve selv om det var levert ekslusive utgaver med gullinnlegg . De var levert i kal. 12,16 og 20 . De aller fleste er i 12 og 16 her i landet . Pris på en slik i dag går veldig på utseende og en snittpris på en vanlig brukspreget utgave på rundt 2000.- . Anonnser de siste år har ligget fra 1000 til 3500.- og over det er ekstreme pene eller samlervåpen /affeksjon utseende vil jeg si .

Link to comment
Share on other sites

Klart dagens mekanismer veksler betydelig raskere

Nå ja... det er vel bare winchester x2 osv som er målt til raskere omladning. Det er mangelen på magforlengere, litt knotete omladning og mye bevegelse i våpnet som har gjort at auto-5 har ramlet litt utenfor i praktisk hagle. Det er ikke omladningen... 8)

 

Forøvriglager NC componets vistnok magforlengere som passer til auto 5 nå.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant det 'Hassel' ! I dag har jeg 2 Browning A500 i hus som brukes til revjakta , dette er jo våpen som er etterfølgeren med nesten lik mekanisme men føler noe raskere repetering (marginalt) men like vel , hvorfor jeg gikk for samme type er den ekstreme fungsjonssikkerheten som disse har og kolben er betraktelig bedre og holde i . Disse er jo nå ganske gamle men funksjon i snø og ising og dårlig vær er årsak . Har flere på samme på 'revelaget' som har div. andre typer men i ekstremvær er det problemer med flere pga. ising . En annen ting som reduserer rekyl og pipevipp er denne : http://cgi.ebay.com/Browning-A-500-Shot ... 1c0d7c2b6c" target="_blank

Hagla blir temmelig rå , rekylen reduseres så enormt så det er bare holde på målet og fyre løs . For oss som bruker slike våpen i ekstremt dårlig vær er prisen lav på våpenet men topp i effekt. Skal være ærlig og si at hadde jeg villet kåstet på 10-15 tusen til hadde jeg kjøpt den nye Browningen , Franchi eller Benelli som jeg også har prøvd og de er kjapp altså :o og rekylsystemet som ligger i kolben er genialt . Men like forbanna bruker jeg og min sønn våre gamle A-500 'r ! da har vi spart 30 tusen og ingen rev kommer unna og som fan av Browning er det ingen vits og bytte disse . :D:D

 

NB: Beklager at vi nå kommer litt lengre en hva trådstarters spørsmål :D

Link to comment
Share on other sites

Ja da har hagla og jeg vært en tur på banen for test. det ble ikke no pang idag :x fikk lada med to patroner og la ann. dro i avtrekkern til den bunna uten at det smalt :? prøvde da sikringa i den andre posisjonen, men ikke f###. demonterte inne i skytebua og prøvde å se etter feil, men alt så som det skulle. eneste jeg bet meg merke i var at sikringa var veeldig treg, men det kan jo bare være størkna olje. pakka hagla i kofferten, la kofferten i herregårdsvogna og starta hjem uten kruttlukt i nesa :( tar med meg hagla på luft-treningen nå for å se om en av gammelkara vet noen triks med den evt åpner den for å finne feil..

det positive er jo at da kan jeg skru våpen ikvell etter treninga..

(hadde en liten anelse om at noe var galt da jeg ikke fikk tørrklikk på den igår. men tenkte at denne hagla måtte ha patron i kammeret for å få avtrekk)

artig sak denne Browningen og jeg skal få lyd fra den så fort som mulig.

 

hagla er plombert slik at det kun går en patron i kammeret og en i magasinet. vet at det kun er tillatt med to patroner på jakt, men den plomberinga så da veldig permanent ut.

Link to comment
Share on other sites

Synd du bor så langt unna 'Tesla32' for da skulle vi ha skrudd skjønner du hvis det er den gamle 'Auto 5' for disse har jeg jaggu skrudd mye på men en ting må jeg si 'aldri for og reparere noe som har røket' nei for og smørre og vedlikeholde :D En ting du skal huske på på disse er og olje bronsebøssingen som ligger under fortreet og den sylinderen rekyloverføringen skjer , er det jævli kaldt (u -25) så bruk låsespray da kan du skyte til - 60 :lol:

Men det er selvsakt ikke det som er problemet med din .

 

Til de som nevnte på en kal 16 her er det mulig jeg vet om en som står og støver ned men den er veldig brukspreget . Mulig han kan tenke seg og selge men jeg kan spørre . PM.

 

Han gamle 'Moses' fikk til det som hadde med automater skjønner du . :idea:

 

Nå avbryter jeg tråden på nytt for i kveld har jeg gjort noe småttri på en Sauer 303 auto 30-06 og da må jeg si at der er det også flere tekniske løsninger som er kopiert fra Browning . Til storvilt har jeg selv en Browning Bar 2 i 338 WM og dæven så mange likheter det er i mekanisme :shock:

Link to comment
Share on other sites

Shooter 2- ja det er Auto 5 mener jeg. på løpet står det"acier special -c12-cart 2 3/4".. jeg har nå tatt av bak-kolben og avtrekkerbøyla for å finne ut hvorfor jeg ikke får tatt avtrekk. skal den "hammeren" som slår på tennstiften i sluttstykket være fjærbelastet på noen måte? altså når jeg setter hammeren i bakre stilling og trekker i avtrekkeren, skal den da slå seg frem av seg selv? eller er det noe inni låsekassa som styrer hammeren? jeg trodde at det skulle være en fjær i avtrekkerbøyla som slår hammeren mot tennstiften.

skal se om jeg finner en tegning over mekanismen på nettet..

-RHINO- du har ikke bøttevis med 12kal og :?::wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nei putter ikke 76 i denna. kan se ut på tegningen at det skal være en fjær som får hammeren til å slå forrover. kan ikke se den fjæra på avtrekkersystemet jeg har.. merkelig.. kan ikke tenke meg at noen skulle fjerne den? ikke datt det deler ut når jeg tok av avtrekkerbøyla heller.

Takker for tips alle Kammerater :!:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere 12kal auto5 eiere som gidder å skru av avtrekkersystemet og bekrefte eller avkrefte om det skal være en eller to bladfjærer montert. på skjema ser det ut som det skal være to stk. på avtrekkersytemet på min hagle er det bare en. denna hagla skal fikses så den blir skytbar. og nå har det gått prestisje i at jeg skal få dette til. jeg liker å tro at jeg kan fikse små mekanismer men må inrømme at jeg nå har kommet til kort :(

 

OlavM- Nydelig børse :!: hva er den øverste spiralfjæra til? anna fjær for forskjellig ammo?

Link to comment
Share on other sites

Jepp :D:D fjæra som er merket 62 er det jeg mangler. så på noen lignende skjemaer men det var litt utydelig. den linken du kom med ga meg svaret tvert. hadde egentlig tatt kvelden, men fikk ikke problemet ut av hode. tok hagla og holdt den loddrett med munningen ned, tok så ladegrep. hadde løpet av og fingern mot støtbunnen. da jeg tok avtrekk kunne jeg høre og kjenne at hammeren datt slapt mot sluttstykket.

Da er neste å finne ei sånn bladfjær, montere og teste. (og mest sannsynlig selge)

obs! ikke noe salgstriks her. evt.salg blir lagt ut på salgskammeret.

Shooter 2- Tusen hjertelig :!:

Link to comment
Share on other sites

Da ordner det seg ' tesla 32' :D Som reserve har du denne adressen over dammen og sender du en fax. med forklaring så får du fjær .

Lykke til :D

 

 

Browning Parts

One Browning Place

Arnold, Missouri 63010

636-287-6800

Fax: 800-817-4755

----------------------------

Parts or Product Service

One Browning Place

Arnold, MO 63010

800-322-4626 x2860 for service, x2863 for parts

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

Artig å følge denne tråden. Har også lenge hatt lyst på en Auto-5. På Chuck Hawks nettside (anbefales!) står det flere artikler om den - her er link til én av dem:

 

http://www.chuckhawks.com/confessions_A5_owner.htm" target="_blank

 

Jeg har noen spørsmål som det forhåpentligvis er ok å låne tråden til:

- Er det forskjell på låskassene til Auto-5 i kaliber 12, 16 og 20? Eller er de like store/høye?

- Har lest at Auto-5 også ble levert med engelsk skjefte, men har aldri sett noe eksemplar med det. Noen som har info om dette?

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

- Har lest at Auto-5 også ble levert med engelsk skjefte, men har aldri sett noe eksemplar med det. Noen som har info om dette?

 

Jepp det finnes. (og jeg liker det ikke...)

Så vidt jeg har skjønt så er utgaven med englesk skjefte laget som en ettertanke, for på den jeg har sett på er tangen fra låsekassa rettet ut, og det samme er underbeslaget (Om jeg kan kalle det det) og så er gjegne hullet for bolten som holder kolben sveiset igjen og nye gjeger festet inn for å psse den endrede vinkelen.

Link to comment
Share on other sites

Har nå funnet bladfjæra. andresen vaapenforetning i tromsø hadde ett par stykker, så nå er en på vei til alta :)

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=382200" target="_blank" target="_blank

en slik en.

 

 

Og idag(3/3) fikk jeg bekreftet at bladfjæra pakkes i en konvolutt og sendes meg.

(måtte jo ringe dem å sjekke hvorfor fjæra ikke allerede er montert på hagla.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

en liten oppdatering.. fjæra kom i posten på lørdag og søndag var jeg hjemme igjen og kunne montere fjæra. litt plunder med å få den på plass. måtte ut med avtrekkeren og da datt nærmest fjæra i posisjon. fjæra virker den. prøvde noen ladegrep og tørrklikk og det var klikk hver gang.

så idag gikk turen til skytebanen for funksjonstest. dette var ikke noen test på skuddbilde eller avstand, kun for å teste om hagla matet inn ny patron etter første skudd.

kjørte seks patroner gjennom våpenet og det fungerer :D artig lyd fra mekanismen på denna børsa :) og rekylen..-hvilken rekyl? de som er eiere av denne type hagle eller har prøvd ei slik vet at det så å si ikke er følt rekyl fra våpenet. artig børse dette og jeg skulle ønske at den jeg har i hus var bedre i stokken. men jeg slipper å tenke for mye på det da våpenet skal selges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...