Jump to content

Berdan versus boxer


janove

Recommended Posts

Er du riktig uheldig kan du treffe på fabrikker som har gått over fra berdan til boxer uten å endre bunnstemplingen. Mener at S & B 9 mm hylser er en kandidat der. 9 mm er korte hylser, og det er lett gjort å se ned i bunnen av hylsene før de går i dien. Hvis man lader mest nyere S&B hylser, og uforvarende kommer borti en hylse fra en eller annen som har hatt med noen eldre S&B patroner på banen, så...

 

LEE reklamerte tidligere med at deres utstøter-pinne-konstruksjon var så solid at de til og med kunne stemple et sentralt tennhull i berdanhylser med den.

Noen som har forsøkt, med eller uten vitende, og kan gå god for den påstanden?

Link to comment
Share on other sites

LEE reklamerte tidligere med at deres utstøter-pinne-konstruksjon var så solid at de til og med kunne stemple et sentralt tennhull i berdanhylser med den.

Noen som har forsøkt, med eller uten vitende, og kan gå god for den påstanden?

Går iallefall ikke på 6,5x55 og 7,62 berdanhylser fra Norma og Raufoss. Utstøter pinnen brekker(jeg har prøvd det ved et uhell, og flere kompiser har gjort det samme)

 

Norma, RANO og Raufoss hadde berdan hetter i sine skytterlagspatroner til slutten av 80 tallet. (litt ammo rundt 1990 kom og med berdan)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

LEE reklamerte tidligere med at deres utstøter-pinne-konstruksjon var så solid at de til og med kunne stemple et sentralt tennhull i berdanhylser med den.

Noen som har forsøkt, med eller uten vitende, og kan gå god for den påstanden?

 

Den aller første hylsa jeg forsøkte lade om som pur ny hjemmelader, med flunkende nytt lee diesettet, var en i 30-06 med berdan hette. Det funket ganske dårlig og pinnen knakk. Jeg hadde jo ikke fått med meg at det fantes noe som het berdanhette engang :oops:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder omstempling til boxer vha Lee sett, så må det være det værste tøyset jeg har hørt i dag :lol:

En bedanhylse har jo ambolten som en del av hylsa. Om man mot formodning skulle klare å banne/skrike og klynke hetteutstøteren gjennom hylsebunnen på det tykkeste stedet! ville vel ikke akkurat hullet være jevnt og pent, klart til å ta imot en boxerhette... hvordan ville resten av hylsebunnen ta dette tro? Med de to eller flere berdanhullene som bruddanvisning der hvor hyslebunnen er tynnest?? Ehh.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder omstempling til boxer vha Lee sett, så må det være det værste tøyset jeg har hørt i dag :lol:

Ikke desto mindre reklamerte LEE med dette i sine tidligere år. Må få spesifisere at jeg tror det sto i et inforark som lå inne i en boks med pistoldier jeg kjøpte fra LEE en gang.

Har selv vært skeptisk til holdbarheten av påstanden, og har ikke tatt sjansen på å ofre en utstøternål for å eventuelt verifisere eller "buste" (uttrykk lånt fra Discovery Channel :wink: ) påstanden.

 

På firmaets webside:

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog ... cappingDie" target="_blank" target="_blank

 

Her finner jeg nå, i omtale av "universal decapping die", kun denne "modererte omformuleringen": "Tough, almost unbreakable decapper easily removes crimped in primers".

 

I flere fora omtales faktisk LEE-utstøteren som noe av det solideste som finnes av slike. Men neppe sterk nok til å stemple hull i bunnen av berdanhylser uten å brekke.

Link to comment
Share on other sites

Tror deg på det, "Høggern" :wink:

 

Har lest litt i amerikanske fora nå i formiddag og ser at flere anbefaler å legge seg opp en liten beholdning av Lee-utstøterpinner i tilfelle av at det kan forekomme "berdandjevler" i opplukkede hylsebatcher.

Men ikke desto mindre er Lee-utstøterpinnene slett ikke dårlige.

Lee lager noe bra, noe mindre bra. Det som er bra er hyggelig nok også realtivt overkommelig i pris. Det gjelde å styre litt unna det som ikke er helt "ferdigutviklet".

Link to comment
Share on other sites

jeg har brekt 3 stk lee utstøtere på 10 år. Da jeg brukte Forster og rcbs dier brekte jeg sikkert 2-3 i året på det værste.... (men det var på 90 tallet og da var det kansje større %-andel berdan i de kalibrene jeg ladet)

Med Lee klarer jeg stoppe før jeg brekker nåla om det sniker seg inn en berdanhylse :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...