Jump to content

Hva finnes i din Safari garderobe ?


flanged

Recommended Posts

Jeg har på mine 3 Afrikaturer brukt ei grønn bomullsbukse (Fjellreven Vidda), kortermet grønn/beige skjorte og et par halvhøye fjellsko. På hodet har jeg brukt enten en vanlig caps eller en hatt i antilopeskinn. For kjølige morgener har jeg brukt min grønne fleece-jakke. Har det vært veldig varmt, har jeg skiftet til shorts på ettermiddagen. Dette har fungert helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg bruker kun shorts på mine turer!en grønn eller sandfarget og camo safariskjorte/t skjorte og ett par tracker sko/eller ett par halvstive joggesko!over sokkene finner du lær protecktors og ett belte med en kniv og en liten feltflaske og avstandsmåler.ser så mange som kommer ned med tunge sko/støvler og tunge jaktklær og allrede første jaktdag skreller de av seg lag etter lag! :mrgreen::wink: så regelen er lette klær og lette sko så kan det ikke gå galt!! :P ja og en grønn fleese jakke når det er kalldt(om morra og når det kjøres bil)

Link to comment
Share on other sites

Som grønnskolling sammenlignet med de erfarne afrikafarerne, foreterkker jeg langbukser og skjorte med lange ermer.

Grunnen er todelt, torner som finns på det meste som gror, og beskyttelse for å unngå gnagsår og insektstikk når en kryper og smyger i kratt og høyt gress.

Dessuten kan det være kaldt på morningen når en er på mellom 800 og 1500 moh.

Har også gjerne camo eller grønn t-skjorte under.

 

Afrika2008078.jpg

 

Har benyttet de tynne og lette bomullsbuksene fra Fjellreven og Harkila med snøring nederst.

Skjortene har vært lette bomullsskjorter i mørk kakhi eller olivenfarge (Cabelas).

Sko er lette 10" Upland Hunters fra Cabelas med medium tykk såle.

 

Copy3ofCabelasUpland.jpg

 

Buksebeina snøres sammen utenpå støvlene (army style :wink: ), og slipper derfor "gaiters".

Videre en god og varm fleecejakke til bruk på morningen i bilen.

På hodet hatt eller caps.

Alt untatt skoa ble gitt bort til "gutta boys" da jeg reise hjem, så nå er det kjøpt inn tilsvarende enkelt bomullstøy fra Cabelas til årets tur til Nambiba.

 

afrika2008101.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei hei Arild.

 

Det er vel opp til hver og en hva som er komfortabelt og praktisk.

Hvis man for eksempel er sensetiv mot solen kan det være veldig greit å ha lange bukser og langer skjorteermer.

Nå vil en typisk jaktdag vel være som en veldig god og varm sommerdag her i Norge, og hvis man har det i minne så vil det vel være greit for de enkelte å tenke seg hva som vil være greit og bruke.

 

Som bildet ditt viser så er det en del torner i bushen, men personlig syntes jeg ikke det er noe større problem med korte bukser og skjorte i bushen. Men som sagt, det er opp til en hver hva man vil foretrekke. Det som kan være verdt å huske er at hud bråker mindre i bushen enn klær.

 

Ellers vil jeg si at trofebildet ditt er råflott Arild.!!

 

Og jeg vil benytte anledningen til å ønske deg en riktig god tur sydover!!

Link to comment
Share on other sites

Rino.

Så sant, så sant :)

 

Outfitter anbefaler langebukser og langermete skjorter i Namibia da området ligger på mellom 1100 og 1300 meter og faren for solbrenthet er svært stor for oss vinterbleke nordmenn.

Temperaturen kan også være temmelig lav på morningen.

Ellers er jeg enig i at shorts er behagelig, og brukte det litt da jeg var nede i august 2008.

Hadde litt farge på beina også da, slik at faren for å bli solbrent var minimal.

Link to comment
Share on other sites

Buksen: Billig snekker/murerbukse fra Biltema med innlegg av neopren på knærne - da jeg synes det er noe mer behagelig å vente på sjansen til å skyte - med knebeskyttere (blir gjerne noen timer i knestående iløpet av en tur).

Dessuten blir det mer behagelig å krype også - særlig på steinunderlag :D .

 

Overdel: Langermede skjorter - som egentlig skulle vært kastet her hjemme, men kaster de heller der nede - og da er det noen som bruker de "helt opp" :wink: .

Samt en tynn og vindtett/delvis vanntett jakke - hvis det blir gråvær.

T-skjorter har jeg ikke brukt de siste 5 årene.

 

Sko: Inngåtte M 77 m/to par nye tykklabber (da jeg går fra det lysner til det mørkner - og da er sko/strømper og labber er viktig faktor).

 

Hodeplagg: Selv om jeg har hatte-fetisj, og kjøper hatter i fleng - synes jeg at caps er mest praktisk.

I caps`en - fester jeg øreproppene - slik at jeg alltid har de tilgjengelig.

Og jeg har med flere sett - da de har en tendens til å bli revet av når man setter seg fast :? i èn eller annen buskevekst.

 

 

Bagasjevekten startet med laaaangt over overvekt.

Idag er den på 13 kg - inkl. en revolver og ammo.

 

Det er jo det som er et av alle kjempeting der nede - at noen vasker klærne dine hver dag (og da trenger man jo ikke å ha med så mye), og legger det tilbake på soverommet ditt - i "tellekanter".

Prøvde forsiktig å hinte om hvor bra dette var - når kona var med for endel år siden, men kan vel røpe at det ikke falt helt i velsignet jordsmonn :)

Link to comment
Share on other sites

I Kwazulu i fjor brukte jeg Shorts hele tiden og kortermet bomuldsskjorte og caps og Gode inngåtte boots jeg har Courtney Selous og Forsvarets Ørkenboots

 

I Namibia brukte bukse med lange ben pga alle tornebuskene og skjørte med lang arm og kort arm type bomuld.

jungelhatt eller caps.

 

HAr med to par støvler, og to sett med klær undertøy og det som trengs der ei fleecejakke til kjølige kvelder og morninger, selv om jeg ikke har hatt det de siste gangene,

 

24209_383776566834_529276834_4318541_7209130_n.jpg

Antrekket i Kwazulu

 

4273_84270246834_529276834_2253367_5610113_n.jpg

Antrekket i Namibia

 

 

Tips vedr fottøy:

Bruk gamasjer eller Gaitors som dem kaller de der nede, dette forhindrer at torner og annet som gjør turen ubehagelig kommer ned i støvlene, Disse gamasjene er ikke høye de går så vidt over ankelhøyde.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da jeg var i RSA i 08 fikk vi PHen til å svinge innom en klesbutikk etter å ha hentet oss på O.R.Tambo. Der ble det handlet inn zip off bukser i litt solid bomull, samt et par kortermede skjorter. Videre hadde de brede hatter i et slags kunststoff, med stiv netting i sidene, som gjorde at man ikke blir så svett i toppen. Jeg brukte M77 støvler, de var gode, men en av de siste dagene ble det et lite hull mellom sålen og læret, så rødmolda kom inn. Nærmeste butikk for sånt var ti mil unna på grusvei, så det fikk bare stå til. M77 anbefales, men de bør altså ikke synge på siste verset.

Link to comment
Share on other sites

med stiv netting i sidene

 

De hattene er fine når det er litt "tynt" på toppen av hodet. Sett en med fint nettingmønster på skallen etter en dag i sola :lol:

Ellers støtter jeg M77, med ullsokk inni blir det ikke så fæl lukt heller.

Brukte bukser/zip-off og langermet skjorte. Mye torner som riper opp når man skal snike seg innpå med pistolen....

Afrikajakt_2008_172.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser at Blaser har kommet ut med en kleskolleksjon til safarijakt, (sikkert svindyrt) noen som har prøvd disse plaggene ?

Er også på hugget etter et "safaribelte" som er godt å ha på seg ! Jeg mener et safaribelte bør være i lær og ha patronholder, kniv og oppheng for feltflaske...

Link to comment
Share on other sites

De er sikkert på vllmarksmessa på lillestrøm som vanlig !hvis du skal dit så ta en snakk med dem og de skaffer sikkert det du er på jakt etter! :wink: jeg kjøper alle mine shorts og skjorter i rsa hos Funky bush clothing som holder til i Louis tricardt de har ett vanvittig godt utvalg av allt tilhørende klær til safari jakt i varme strøk! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Steingammel tråd - men allikevel aktuell :)

 

Drar man på JULA - kan man kjøpe seg 2 stk. snekkerbukser (med plass for knebeskyttelse), som jeg synes er meget behagelig når jeg kryper inn på viltet.

Eller sitter i knestående i lang tid.

http://www.jula.no/arbeidsbukse-901776

 

T-skjorter, har jeg droppet for 12 år siden, og bruker gjerne flanellsskjorter, eller noen afrikanske design.

 

På JULA får du billige flanellsskjorter, som egner seg godt.

http://www.jula.no/flanellskjorte-902375

 

Da har du jaktklærne du trenger under oppholdet for kr 400,-.

 

Hvis man mener at fargene - ikke er riktige :roll: - kan man jo bare dra til èn fargehandel,og kjøpe en pose farge, samt salt (uten jod) - til den nette sum av kr 170,-.

 

Når man reiser hjem - kan man lette bagasjen med et par kilo - samt gjøre noe trackere "happy" :wink:

 

Trenger man ikke kamuflasjeklær, kamofarger i ansiktet etc?

 

Hvis man ikke har vært på samme sted en rekke antall ganger - vil man ikke få anledning til å jakte på egenhånd, og må ha med en PH. Denne går gjerne i front. Hva bruker han?

Er ikke mye kammo der :) - og da er det liksom liten vits å se ut som en Aloe Vera busk selv :lol: .

Link to comment
Share on other sites

"mange afrikanske dyr ser jæ.....godt"

 

Er det pga. at mange av de - er i store flokker?

Og desto flere øyne osv.

 

Selv så synes jeg at det går greit å "stille" på hva det skal være.

Problemet er gjerne at det er så mange andre dyr/fugler (i motsetning til hjemlige trakter) - som man ikke er klar over.

 

 

Når jeg et år - troppet opp i orange kamuflasje - lurte de selvsagt på dette med heteslag :) .

 

Men jeg skjøt like mange dyr med de klærne - som noe annet.

T.o.m. kudubukker passerte meg på kort avstand - og de skal jo etter sigende ha godt syn.

 

Og når man går alene der nede - synes jeg at det er en trygghet i å bli sett.

 

Selvsagt er sjansen på å bli skutt mindre - men hvis man forulykker på et eller annet vis (brekker et bein, infarkt, slangebitt osv.). - er det bedre sjanser for å bli reddet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...