Jump to content

parallakse justering


acti2k

Recommended Posts

hei.

 

hvor vesentlig er det å ha parallakse jusrering på kikkerten til rifla?

 

Kommer jo ann på bruken, til jakt så er det ikke noe stort poeng å ha dette synes jeg iallefall. men til skyting på blink o.l. på varierte hold med stor presisjon så er det sikkert kjekt.

Link to comment
Share on other sites

Benyttes som regel ikke for å få riktig fokus, men heller for å finne avstanden til målet.

Fungerer bedre jo høyere forstørrelse man har.

 

Til skyting på blink eller annet på faste avstander spiller det ingen rolle. Men for skyting på ukjente avstander (hvor kulefallet vil være avgjørende for treff eller ikke) så er det gysla kjekt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til å kunne stille skarpt på korte avstander vil korreksjon av parallakse ihht avstand eliminere treffavvik som følge av at øyet ikke er riktig plassert i senter av siktet. De fleste sikter uten parallaksejustering for bruk på grovkaliberrifler er vel parallaksefri rundt 100 meter. Parallaksefeil kan derfor oppstå ved skyting på andre avstander og jo lengre bort fra 100 m en skyter jo større utslag vil feilen gi. Kan ikke se at parallaksejusteringen på min Meopta skal være brukbar/ fornuftig til å bedømme avstand på noen særlig anvendelig måte, men det kan jo hende det går med andre kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Sightron SII 4-16x42AO til salongrifla. Denne har paralaksejustering på objektivet. På maks forstørring på kort hold, blir bildet skarpere når jeg justerer objektivet til riktig avstand.

 

Da betyr vel det at fokus og paralakse hører sammen, eller???

 

Jaggu rart jeg aldri lærer meg detta her... :oops:

 

Denne har for øvrig ikke fokusjustering på okularet (er vel dette som kalles dioptri?), som Zeiss Classicen (2,5-10x50) og Nikon Monarchen (5-20x44) jeg også har, har. Sistnevnte har ikke justering på objektiv, men på siden (derav forkortelsen SF = Side Focus).

 

Bryr meg eeeegentlig ikke så mye om slik, men ser at mange mener det er viktig på ulike hold. Siden avstander står på enten objektivet (Sigthtronen) eller på siden (Nikonen), justerer jeg det dit det passer ved bruk av laser, og da blir jo alt riktig. :wink:

 

Uansett, når man får det skarpt ved å justere objektivet (eller sidejusteringen), har man jo funnet noenlunde riktig avstand, om enn ikke så nøyaktig som ved laserbruk.

Link to comment
Share on other sites

Tja, husker ikke å ha sett et kikkertsikte uten dioptri justering noen gang, har bare sett de med justeringen på okularstykket. Uansett skal dioptri stilles så retikkelet er skarpt med en gang mot himmel/hvit vegg f.eks. Retikkelet vil da/skal være skarpt hele tiden uansett avstand. Paralakse/fokus stilles for å få målet i fokus sammen med retikkelet.

Link to comment
Share on other sites

Man stiller ikke skarpt med paralellaksejusteringa, det blir skarpt siden fokus ofte sitter på samme ratt.Paralellakse og fokus er ikke det samme.
Som regel er det det samme.

 

Det er to måter å justere systemet slik at man ikke får paralaksefeil. Enten flytter man retikkelet til det planet som bildet av objektet er. Eller så flytter man bildet til det planet retikkelet er. Jeg har aldri sett noe sikte hvor man flytter retikkelet, så da blir det å flytte bildet.

 

Hvis nå man har fokusert okularet slik at retikkelet er skarpt, vil det å flytte bildet av objektivet til samme plan som retikkelet sitter i, også gjøre bildet av objektet skarpt. Ergo vil justeringen av "paralaksen" også være fokusering.

 

Uansett er det ikke to mekanismer som sitter på samme ratt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...