Jump to content

.223 jaktammo til rådyr


JohnUlv

Recommended Posts

Jeg skal på rådyrjakt til høsten, og sliter litt med å få klare svar om jaktammunisjonen (spør i ti butikker og ni av de som svarer er kvisete sommervikarer som bare vet når det er lønningsdag :P ). Jeg skyter med en Tikka T3 SS i .223 rem. og vil helst ikke lage syltetøy av byttet. Spørsmålet er om noen av dere som har jaktet litt kan peke meg i retning av en god, FABRIKKLADET jaktammunisjon som har lite fragmentering og høy restvekt etter normaltreff.

Link to comment
Share on other sites

Nosler Partition skal være av det bedre som finnes av fabrikkladet til rådyr, etter hva jeg har hørt.

Selv har jeg kun skutt rådyr med Winchester CXP-1, dette gikk forsåvidt fint på tross av at det er en skikkelig varmint-ladning :oops:

Link to comment
Share on other sites

Federal lader Nosler Partition (NP) i .223. Hvis jeg husker riktig er den rundt/over 60gr, så du bør antakeligvis ha krappere riflestigning enn 1-12" for at den skal gi god presisjon. Det skal du ha hvis T3'en din ikke er en av de aller første som kom til landet. Jeg er nokså overbevist om at Jaktdepotet har påstått at de har hatt Federals NP-patron på lager. Det kan godt hende andre også har den.

 

Ellers kunne jo Normas nye Oryx være et alternativ, om den bare hadde vært i hyllene. De annonserte den i siste Normakatalogen, men jeg vet ikke om de har begynt å levere ennå.

Link to comment
Share on other sites

M17, så lenge eksplosjonen skjer inni dyret er varmint sikkert ok å bruke, men stakkars deg den dagen du har et utgangshull! (mere tunell)

 

223 er ikke akkurat en kanon, godt presist cal er det deriomot. Det som er vanskelig er balansegangen mellom restvekt på kule og skuddeffekt på dyret når du bruker et så "spinkelt" kaliber. Jeg for min del har valgt en forholdvis bløt kule (sierra gameking) i dette kaliberet til rådyrjakta, det begrunner jeg med at jeg skjærer heller vekk 100gram enn å bruke timesvis på ettersøk, og ekstra lidelse til dyret.

 

Når man jakter rådyr med grovere kaliber kan man bruke hardere kuler, gjerne butt helmantel men da har du en garantert gjennomskytning og stor effekt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det rare var at jeg mener det var gjennomskudd. Ingangshullet kunne jeg ikke se, og så først spor etter kula når jeg åpnet dyret.

Mulig den har fragmentert inne i dyret også, men etter hva jeg klarte å se var det gjennomskudd.

Link to comment
Share on other sites

60 grains ligger vel helt i grenseland når det gjelder rifla mi, som har 1-12.

Kunne jo være spennende å prøve, og veldig bra om den presterer bra nok til jakt!

Hva ligger prisen på disse på? Nosler Partition .223

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

 

Har søkt på rådyrjakt i år, og har et bittelite håp om å bli trukket ut.

Derfor trenger jeg råd.

Har tatt skyteprøven med 308 Win, og tenkte egentlig å bruke denne hvis sjansen byr seg.

Men så har jeg også en i 223. 1:8 stigning. Tikka T3.

 

Bør jeg ta skyteprøven med denne, eller bør jeg jakte med 308?

 

Skjønner av innleggene over at 223 er kanskje litt spinkelt hvis treffet ikke er perfekt.

Siden dette er min første gang, kommer jeg til å få den store dyre-skjelven (Fikk det på et ekkorn i høst jeg måtte holde igjen skudd på :oops: )

 

Jeg kommer til å holde igjen skudd hvis dette skjer, men ønsker at dyret ligger dødt tvert.

 

Hva vil folket råde meg å skyte med?

Skyter forøvrig med Norma Oryx i 308. Jaktkule i 223 har jeg ikke prøvd enda.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt skyteprøven med 308 Win, og tenkte egentlig å bruke denne hvis sjansen byr seg.

Men så har jeg også en i 223. 1:8 stigning. Tikka T3.

 

Bør jeg ta skyteprøven med denne, eller bør jeg jakte med 308?

 

Det er ingenting å tape på å ta skyteprøven med .223'en.

Link to comment
Share on other sites

Bruk den børsa/det kaliberet du er mest komfortabel med og skyter best med! Man burde jo ha et like godt skudd med 308win som med en 223rem av rent moralske og humane grunner. Dog; det blir vel skutt like mange rådyr - kanskje flere, med 224 kuler, som med .30 kaliber kuler i løpet av en jakthøst i Norge!?

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...