Jump to content

338 lapuamag vs. 338 rum


joran81

Recommended Posts

Ytelsen er omtrent det samme.

Lapua mag takler 300grs kuler litt bedre grunnet større volum.

 

Budsjett er en viktig faktor. Det er få produsenter som lager rifler i Lapua Mag.

Lapua Magnum fås kjøpt i bla Sako TRG 42 fra 35 000 kr ++

 

RUM får du kjøpt av flere produsenter. Remington XCR er en modell.

Evt kjøp en hvilken som helst rifle med magnum kasse og skru inn ett 338RUM løp.

 

Hylsene til Lapua mag er en god del dyrere enn RUM, ca 24 kr mot 8 kr.

Link to comment
Share on other sites

Remington har en 700 Police i 338 LM, til 14000, inkl brems. Det er et godt kjøp, og jeg har selv bestilt en.

Hylseprisen er ikke avskrekkende da man kan ladde de om 10-12 ganger. Kuleprisen er vel det værste i mine øyne, men så er ikke dette et kaliber man ligger og pøser ut skudd med. :)

Link to comment
Share on other sites

...men så er ikke dette et kaliber man ligger og pøser ut skudd med. :)

 

Joda, det kan man fint gjøre. Går fort hundre skudd på en dag på banen. Har også skutt jaktfelt med 338 RUM-en min, så ammoen får bein å gå på. Direkte rimelig er det ikke, men heller ikke avskrekkende. Forskjellen i hylsepris gjør at RUM-en er rimeligere i starten, men mulig dette spises opp ved at Lapua-hylsene tåler flere omladninger. Vet ikke hvor mange ganger jeg kan lade om 338 RUM-hylsene, men tipper etter 6 ganger med friske ladninger nærmer det seg slutten.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Er 338 rum å få i en trg lignende børse?

 

338 rum kan brukes i magnumutgaver Sako, Browning, Remington m.fl. Og er billigere og lettere å få tak i.

338 Lap Mag bør ha en større låskasse og koster derfor mer. Og er noe mer problematisk om man vil ha en venstreversjon.

Det billigste er å kjøpe remington sin fabrikkproduserte evt. få en børsemaker til å en etter eget ønske.

McMillan og andre lager gode tactikal stokker om man ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke hverken hylser eller kuler det mest avskrekkende med LMen, heller det faktum at når du har lempet +/-1500 ned banen er det på tide å vurdere et seriøst løpsbytte.

Da har man riktignok skutt for snaue 50 store om man regner en snittpris på 30 kronasjer per smell, noe som ikke er langt unna sannheten...LM er IKKE noe man shopper om økonomien er et tema...

 

Det sagt, min neste blir nettopp pga dette evt. en AIAW... "bytta löpet själv, det klarar nordbaggarn aldri av..." jfr en viss parkettreklame for et tiår siden eller deromkring...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 338 LM for ca 12-13kr.

 

Hver hylse brukes 10 ganger. Altså 2kr stk.

250grs LockBase eller Scenar 7-8 kr.

Krutt og hette ca 3 kr

 

Sum 12 kr.

 

Løpet tåler som regel 2-3 tusen skudd med ok presisjon.

Særlig hvis man ikke lader opp mot maks hele tiden.

 

Løpsbytte koster mellom 4-6 tusen hos hvilken som helst børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Får du Lapua-hylser til 20 kroner/stk?

Skal man utnytte potensialet i LMen må man etterhvert over på andre kuletyper enn de som fås over disk uten videre, og da blir det litt mer enn 7-8 kroner.

Uansett er det dyrt, jeg ville aldri kjøpt ei original Rem700 (som synes å være det eneste "rimelige" alternativet) i et kaliber som dette, da er man over på AI og Sako.

Det er basert på personlige erfaringer med Rem 700 i diverse kalibre og årganger, nyere 700 er helt ålreit til "normale" hold men langt fra så überpresist som .338 LM kvalifiserer til...

Og å la en "hvilken som helst" børsemaker bytte løp på noe slikt er ikke min form for ekstremsport, men hver sin lyst :mrgreen:

Når man har litt custom-finnish, match-select løp, brems som skal tunes inn til riktig posisjon og kammer som skal custombrotsjes så koster det fort litt mer enn det.

Det koker ned til om man vil ha ei rifle som går 1/2 -1/4MOA eller deromkring, eller om < 1MOA er greit nok...og da kan man likegodt gå for RUM siden det i alle henseende er mye billigere og smeller nesten like høyt.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått meg en .338 LM selv.

Ikke fått prøvd den enda, venter på diverse komponenter.

 

Ser det veldig ofte argumenteres med løpsslitasje, både i denne og andre tråder om diverse kalibre.

 

Løp er forbruksvare. Punktum. Akkurat som å skifte dekk på bilen. Er man allergisk mot dette får man heller kjøpe seg en .22LR eller bare skyte 100 skudd i året i 30 år istedet.

Link to comment
Share on other sites

Får du Lapua-hylser til 20 kroner/stk?

 

hjemmelading.no bla selger dem for 22kr stk.

Er mulig å få rabatter rundt om kring ved kjøp av kvantum.

 

Med hvilken som helst børsemaker mener jeg en som kan jobben sin.

Det er flere her i Norge som er kapabel til å skifte ett løp og oppnå en presisjon under 1/2-1/4 moa. Rafdal, Hansen osv.

Sett inn ett Krieger eller Border løp så har du nok like god eller bedre presisjon enn en AI eller TRG.

En standard TRG har som regel en presisjon rundt 1/2 moa.

 

Rifla mi har snart gått 1000 skudd. Merker ingen forskjell i presisjon nå kontra når den var ny.

Den mantler svært lite og maks patronlengde er nesten den samme som for 1 år siden, (pluss 0,3mm)

Kommer nok til å skyte 1-2 tusen skudd til før jeg bytter løpet.

Pusser nøye på banen før den pakkes ned. Solvent og kobberbørste for å fjerne kruttslam. Mantelfjerning hvert 100. skudd.

 

Nå som Berger har kommet med de nye 338 kulene sine med en G1 BC på 0.818 er det ikke så mye behov for custom dreide kuler.

Berger kulene er også egnet til jakt, brukes mye i USA til hold som man bare kan hviske om i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Har sett og hørt om mange 338LM men ikke hørt om en som skyter 1/2moa eller bedre enda

 

Da har har du ikke hørt om denne kanskje? http://world.guns.ru/sniper/sniper-rifl ... r-1-e.html" target="_blank

 

"The expected accuracy of the DSR-1 is almost extreme: some sources state sub-.2 MOA accuracy (0.20 inch / 5 mm groups measured center-to-center at 100 yards) when shot by experienced operator, with correct ammunition and in good environment conditions"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sett og hørt om mange 338LM men ikke hørt om en som skyter 1/2moa eller bedre enda

 

 

 

De "vanlige" 3 skudd eller mener du 5 skudd?

Det er flere rifler som garanteres 1/2 MOA eller bedre med 3 skudd.

dog ikke alle produsenter som har en garanti.

 

Eks

AI AW OG TRG42:

Both will shoot one-hole groups at 100 yards, and both can shoot sub-half-MOA at 1000 yards if the shooter knows what he's doing and conditions are favorable.

http://demigodllc.com/articles/military-338-lapua-rifles-trg42-awsm/?p=3

Link to comment
Share on other sites

Når jeg snakker om 1/2moa eller bedre er det 5 skudds grupper og ikke bare ei flaksegruppe innimellom men 1/2 av gruppene som blir skutt under 1/2moa. 338lm er en formidabel patron men gjør seg best der man begynner å slite med vind med kaliber som 6,5x55 osv. Ser man på resultater fra konkuranser på 500m og 600 yard så er det mindre og lettere kaliber som dominerer. 12mm 5 skuddsgrupper er det ikke mange børser uansett kaliber som leverer konsekvent.

Link to comment
Share on other sites

Hva klarer du med DSR rifla di da?

 

Min TRG skyter ca 1/2 moa 5 skudd.

 

Nå er jeg trygt plassert i klasse D (sofasniper) og faller derfor utenfor kategorien "experienced operator" men har etterhvert fått prikket inn såpass mange små trekløvere med både 308, 300WM og 338LM på 97M at det rent matematisk ikke lenger kan kalles flaks.

 

 

5 skudds grupper er kanskje greit men etter det 3dje skuddet er vel fuggeln enten tom for fjær eller fløyet sin vei vil jeg tro. :)

Link to comment
Share on other sites

Har etterhvert samlet meg litt erfaring med "Rumlingen" over de siste 6-7 årene. Morsom patron, ikkeno hokus pokus med tanke på hjemmelading, og slik jeg ser det er både Rum og Lm kreasjonene forbeholdt hjemmeladere......med mindre en driter penger!

Har ikkeno erfaring med LM versjonen med tanke på hjemmelading eller mengdeskyting (har vel skutt ca 50 skudd med en slik en), men etter lektyre, ladetabeller og praktisk skyting tror jeg forskjellen på de to er mere på det "jeg vil ha noe tactical coooole greier" og da virker det som det er LM versjonen som slår ann hos den yngre garde iallefall....

er vel mere "in blandt de som skal ha seg Rigg"! (lurer på hvordan denne "riggen" :roll: ter seg i nordavinds toijllvinn ifra styrbord halser)

Nok om det.

Ser det er flere som "lader ned" for å spare løp?????

Kjøp dere en 338 winM. :roll:

Her lades det til fullt potensiale, har da for pokker ikke investert i en Ferrari for å kjøre "hattkaijll"! :wink:

250 grs kuler SKAL ut i over 900m/sek helst +++.

Egenpresisjon.....ja si det....børsa og patronen er helt sikkert kapabel til 1/2 moa, men så er det han luringen som ligger bak og skal (i utgangspunktet) ligge å ta kontrollerte gode avtrekk. Det er pinadø ikke enkelt skal jeg si dere. Jeg vet som sagt att riflen funker, men det å få avgårde 5, eller for ikke å si 10 skudd med bare gode avtrekk, ja det er rett og slett vanskelig.

Jeg har diverse andre børser som egner seg til skyting på 5-6-7-8-9 1000 meters hold, og jeg tør å påstå at jeg ALLTID skyter best med den som har minst rekyl. (Hos meg er dette 6mm Norma br). Men det er MYE morsommere å skyte med Rumlingen.

Om noen ble noe klokere av dette, tja ikke vet jeg, men synes denne opphausingen av "tactical coool" faktoren som tilsier at alle langholdrigger må minst være i 338LM eller grøvre er rimelig dødfødt.

En godt opprigget 6mm Norma br eller 6,5x47 Lapua rifle gruser omtrendt samtlige 338 "rigger" på hold opp til 1000 meter...... anytime!

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på å ha ei 1/4MOA-kapabel rifle i .338LM og faktisk kunne skyte dette...believe me I know!, er det noen som mener de kan og har gresselig lyst til å prøve så er det bare å sende en PM, hadde vært gøy å se pangens fulle potensiale med en som virkelig kan skyte bak kolben.

Grunnen til at jeg gikk for dette kaliberet er simpelthen at jeg hadde lyst på det, jeg er uforbederlig tilhenger av at janteloven suger og har man lyst så why the heck not?, og skulle jeg førstens shoppe ei full-house custom med prislapp deretter så skulle det være det råeste kaliberet med "normale" patronkomponenter tilgjengelig.

Det er også grunnen til at min neste langløpede blir en småfrisert 6,5x55, da jeg er ute etter en treningsrigg som gjør at jeg kan drive volumskyting uten å ruinere ammo- og løps-budsjettet og som har brukbar ballistikk til 800-1000 meter.

På mindre avstander er det bare å brenne løp uten noen videre nytteverdi om man bedriver blinkskyting med .338LM, jakter man og er ute etter en grusselig anslagsenergi så stiller saken seg litt annerledes og denne levner ikke noe vilt her på bjerget nubbesjans...

LMen avslører glatt alle feil man gjør, samler på en lapp men om man så mye som tenker skjevt så glipper det og man vet allerede før man ser innslaget at der var den gruppa fcked...

Det kjennes likevel bra at man vet 100% sikkert at gønnern bokstavlig talt går som en stråle, og at det kun er forbedringer hos en selv som skal til for å klistre alle hulla i ei bittelita klyse.

Problemet er bare at dette er fryktelig mye lettere både tenkt og sagt enn gjort.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har da skutt noen "greie" grupper med "Rumlingen" også:

 

5 skudd på 100 meter, grei nok! :mrgreen:

133_3306_%28450_x_600%29.jpg

 

Her en serie på 300 meter, grei nok den også.

338Rum-250grs_Scenar_%28450_x_600%29.jpg

 

Men slikt som dette har jeg ALDRI greid med Rumlingen, med den er jeg storfornøyd om 10 skuddsgruppen ligger under 12 cm, og ekstatisk om jeg er nede på 10cm.

Med 6 mm Norma br-en er ikke denne eksepsjonell, bra ja.Hadde jeg bare greid dette HVER gang!

Ehh, ja på 500 ja selvfølgelig!

067_%28600_x_450%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva med en 338 Norma Magnum? Hylser til 21,- hos Hjemmelading.no, litt mindre hylselengde(63.5mm ref wikipedia) som enten kan brukes til å sette 300 gr VLD kuler helt ut i en lang mekanisme eller godta en kortere OAL for en normal mekaninsme med 250 gr kuler. Med tanke på hylsevolum, rekyl og eventuell demping av rifla så høres 338 Norma Mag ut som en vinner. Jeg har foreløpig bare lest rapporter fra brukere, men den omtales som like presis som de to førstnevnte dundrene.

Jeg prøvde en gang en 338 RUM i en lang tung remington(nær 30" pipelengde, tror jeg). Eieren lurte på om jeg hadde lyst til å skyte ut de siste 5 skuddene, fordi han ikke ville skyte mer den dagen. Som han sa så ble det lett hodepine når man overdrev skyting med 338 RUM. Etter 5 skudd forsto jeg veldig godt hva han mente. Den var mye verre å skyte med enn 12,7en jeg har brukt.

P.S. 338 RUM har patronlengde på 91mm,stort sett det samme som en 338LM så begge trenger lang kasse. Rem 700 passer forøvrig til lange magnumpatroner. En M98 er en annen historie. Det blir en drøy modifisering da en stort sette er begrenset til 85mm patronlengde i M98(om en ville brukt magasinet).

Han som hadde 338 RUMen jeg prøvde, skjøt noen helt sinnsykt små grupper med den. Hull i hull(nesten) på 100m så lett som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...