Jump to content

Ta med andres ammo i bagasjen på flyreise


Think!

Recommended Posts

Jeg skal ikke selv ha med ammo til Rhodos men bruke matchammo. Har fått forespørsel om å ta med inntil 5 kg 38 super for en annen skytter. Jeg har ikke selv våpen i 38 super og våpnet som jeg skal ha med til Rhodos er i 9 mm.

 

Er det OK for meg å ta med denne ammoen eller bør jeg la være ???

Link to comment
Share on other sites

Hadde du selv hatt våpen i kalibret ville det vært i grenseland, siden du ikke har det tror jeg du sliter gjennom en kontroll om du blir stoppet.

 

Jeg tviler sterkt på at det i det hele tatt er lovlig, meg bekjent har ikke du noen aktverdig grunn til å drasse rundt på ammo i et kaliber du ikke eier våpen til, ei heller lov å ta den inn i landet. Hvordan det er ut vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Blir du stoppa i tollen med ammo du ikke har lov til å ha med deg(kaliber du ikke har våpenkort på) så tror jeg du kan slite. Du kan vel egentlig ikke ha ammunisjon i din besittelse som du ikke har våpenkort på.

 

Men:

Reiser du sammen med 38super eieren så kan det gå. Da kan nemlig han stå ved siden av deg og vise våpenkort. En annen mulighet er at han skriver ut en utlånserklæring på pistolen til deg og da kan du vel muligens ha ammoen med. (da må du kansje ta pistolen også, og han kan ikke ha pistolen eller ammo med...)

 

kortversjon: jeg ville ikke gjort det. Trist å stå å se på at flyet går fra deg fordi du står å argumenterer med tollere.

Link to comment
Share on other sites

Men:

En annen mulighet er at han skriver ut en utlånserklæring på pistolen til deg og da kan du vel muligens ha ammoen med. (da må du kansje ta pistolen også, og han kan ikke ha pistolen eller ammo med...)

quote]

 

Kan man bare skrive utlånserklæring på håndvåpen da??

er det lov??

Link to comment
Share on other sites

det er ingen problem helt til du treffer den tolleren som ikke godtar utlånserklæring. En kompis ble stoppa i tollen med datterens og konas våpen på vei til LS. Han hadde fått skrevet utlånsærklæring på de, men ble nektet innreise til finland (skulle kjøre finland og sverige til sørnorge fra finnmark) så han måtte bare snu. Tollerene ville ikke la han reise inn med et våpen fysisk eier ikke var med til.

Så man kan gå på en smell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har hørt om tollere som faktisk sjekker bunnstempelet på hver enkelt patron i esken.

Du har ikke noe våpenkort på kaliberet. Våpenpass har du jo heller ikke.

Tror neppe at utlånsærklering er noe som noen i utlandet godtar.

Så dette er bare å glemme.

 

Da skal de få krangle ei stund med meg.... Står 30-06 i hekken på de fleste hylsene mine, men 35 whelen på våpenkort og pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

De gangene jeg har reist med ammo(min egen...) har ikke toll vært et tema på tur ut...

(da er det kun vekgrensen hos flyselskap osv som er av interesse... )

 

Hvis tollen på tur inn krangler, så kan du vel bare legge igjen ammo hos de og så

kan eier hente den..? (han har jo våpenkort på nevnte kaliber...)

 

Men egentlig så er vel dette kun hvis du skulle bli plukket ut i en rutinekontroll, for

du reiser vel med våpenpass og går på grønt...? :-)

 

Når det er sagt, så sparer du deg for potensielle ubehaglige episoder og spørsmål

ved ikke å gjøre det...

 

TR

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå er det oftest slik at man rusler igjennom tollen ETTER at man har hentet baggasjen. DVS at vedkommende kan bære baggen med ammoen sel og veive med våpenkort når bedt om det. Tollerne skal jo bare se om ammoen passer til våpenet og hvor mange patroner du har med. De veier den ikke.

Dama i innsjekkingskranken kontrollerte ikke ammotypen.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan man bare skrive utlånserklæring på håndvåpen da??

er det lov??

 

Ja det er lov, så lenge "låneren" har håndvåpen fra før

Da må man i tilfelle spørre Kongen om lov :-)

 

I våpenlovens §11 står det :

§ 11. Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet

Link to comment
Share on other sites

I våpenlovens §11 står det :

§ 11. Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet

 

I rundskrivet gitt ut av POD 13. Desember 2010 er det gitt åpning for dette

 

Den som har våpenkort kan etter våpenloven § 11 første ledd overlate våpen til en annen for en periode på inntil fire uker. Gjelder det utlån av pistol eller revolver eller halvautomatisk rifle/-hagle, kan slike våpen bare lånes ut/overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen, jf. våpenforskriften § 85 fjerde ledd.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...