Jump to content

Priser i Sverige på kuler


janove

Recommended Posts

  • 1 month later...

En ting Du må ha klart for Deg angående Vapex er at det kan ta laaaang tid med leveransen beroende på hvis de har kule hjemme eller ei.

 

Derfor ringer Du og spør hvis aktuell kule er lagervare eller hvor lang leveringstid de beregner. Anders er grei å snakke med.

 

Som for de fleste andre bedrifter av denne type så er de i sin tur beroende av sine leverandører.

 

Så hvis Du har hast, bestill noe annet sted som har vare hjemme. Blir kanskje litt mer kostbart men vad er alternativet? :wink:

 

Er Du derimot ute med god fremforholdning og litt volum så kan det fort lønne seg å vente.

 

Tenk og på vekten da Du bestiller. Kan kjapt bli billig / dyrere med X 100 kuler ±.

 

Du kan velge betaling med kort og får da en mail med beløp og link som brukes for betaling. Jag har kun positiv erfarenhet av dem.

 

Har faktisk hatt en bestilling som tok litt over 1 ½ år men de kom. :lol: Blir kanskje med til Numedal.

Link to comment
Share on other sites

Hatt noen runder med tollere på dette.

Ja, dette har vært diskutert ”a mass”. Selv har jag valgt å legge ved en importsøknad for kuler med de andre søknader jag har hatt, så det har ikke kostet meg noe.

 

Politiet har virket veldig usikker, på grensen til uvillig, å signere på en søknad men etter litt mas fra meg så har de gitt med seg. :o

 

Hver gang har jag mottatt brev fra post fortolling der de ber om informasjon angående innhold og verdi på pakken, noe de og har fått.

 

Sist gang, nevnt i en annen tråd om posten, fikk jag alle papirer inkludert importsøknad i retur fra post fortolling uten signering eller noe. Søknad er returnert til politi. Har ikke hørt noe fra dem...... enn. :?:

 

Kjenner til en som nylig har fått hjem kuler fra USA, uten noen papirer.

 

Går det an fra USA så burte det gå greit fra Sverige i tillegg. Innom EU er det før øvrig fritt frem å sende ”prosjektiler”. :wink:

Hvem har egentlig funnet på den benevnelsen? :roll:

 

Da det gjelder trådstarter så må han vel regne med å betale fortollingsavgift til posten pluss mva på beløp hvis han velger den måten.

 

Eller ta en Harry tur og forholde seg til det regelverket.

 

Neste gang jag bestiller så blir det uten importsøknad. Så får jag se hvis jag er godt nokk kjent av tollerne nå. :D:lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Høggern

 

Dette er vel ikke riktig? Det går ikke som ammo! De kallerdet for prosjektiler :lol: Hatt noen runder med tollere på dette. Kjøpt en del fra usa. Nå går det smertefritt da tollerne kjenner meg igjen. :P

Da gjør tollerne en feil. I våpenloven §3b er det nemlig definert at prosjektiler regnes som ammunisjon.

http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-001.html#3

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel

Link to comment
Share on other sites

Og bare for å følge opp Høggern ett skritt til, i våpenforskriften §55 står det:

 

§ 55. Tillatelse til ervervsmessig innførsel

 

Tillatelse til ervervsmessig innførsel av skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som ikke går inn under lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven, gis av politimesteren på søkerens bosted, eller hvis han ikke har bopel i riket, på oppholdsstedet. Er søkeren en juridisk person, gis tillatelsen av politimesteren på det sted hvor søkeren har kontor.

 

Det kreves tillatelse også for å innføre

a) apparater for slakting og for rednings- og harpungeværer, jf. våpenloven § 5 første ledd bokstav a,

b) låskasser og piper til våpen som er nevnt i bokstav a, jf. våpenloven § 5 første ledd bokstav b, eller

c) ammunisjon til våpen som nevnt i bokstav a, jf. våpenloven § 5 første ledd bokstav c.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal og høggern: Slik jeg oppfatter trådstarter, så er det vel ikke til ervervs benyttelse, han skal innføre kuler?

 

Da er det heller ikke forskriftene Dere har linket til som gjelder.

 

Uten at jeg er jurist, så leser jeg meg til følgende:

 

Våpenforskriften § 64. Krav til søknad om ikke-ervervsmessig innførsel til eget bruk

 

Andre avsnitt:

Gjelder søknaden innførsel av ammunisjon som ikke går inn under lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven til eget bruk, skal søkeren gi de opplysninger som nevnt i § 56 annet ledd.

 

(Løse hagl kan innføres uten tillatelse)

 

§ 56. Søknad om tillatelse til ervervsmessig innførsel

Søknad om tillatelse til ervervsmessig innførsel som nevnt i § 55 første og annet ledd skal dateres og underskrives av søkeren.

 

Søknaden skal opplyse om

 

a) søkerens (firmaets) fulle navn og adresse,

b) antall, type eller art, fabrikkmerke, modellbetegnelse, pipelengde og totallengde på våpenet, mekanisme (type) og kaliber ved innførsel av skytevåpen eller våpendeler,

c) kvantum og vekt ved innførsel av ammunisjon,

d) leverandørens navn og adresse,

e) om varepartiet antas å ville komme i flere sendinger, og

f) hvem som har gitt søkeren bevilling til å drive handel med skytevåpen mv.

 

Et eksemplar av dokument som viser kjøpesummen skal vedlegges søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Ang Vapex.se, så oppererer de med flere priser, hvor det selvfølgelig er dyrest om du velger den norske nettbutikken. Selv om du logger inn på den svenske nettbutikken vil du få prisene som på den norske siden de ser hvor IP adressen din er. Resultatet er at det er minst like billig på Hjemmelading.no. Om du har en bekjent i Sverige som kan bestille og ta imot for deg blir det derimot en del å spare på det. Hva som er lov og ikke er jeg ikke sikker på..... :?

Link to comment
Share on other sites

Har disse butikk eller er det kun nettbestilling?? (Vapex)

 

Hvis Du har lyst og besøke dem for å gjøre dine innkjøp så går det greit. :wink:

Takk for snabba svar grabbar :D

Er det noen adr på den plassen eller?? finner den ikke på nettsiden, mulig jeg er blitt gammel og svaksynt her nå.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vapex ligger langt sør i Sverige, ca.57mil fra Oslo, men kan kanskje besøkes i forbindelse med en ferietur.

 

Utgår fra at Du kjør E6 sørover og da starter Du på nr.16 i vei beskrivelsen:

 

http://kartor.eniro.se/query?addr2=%C3%84ngav.+100++235+91+VELLINGE%7CVapex+Import+%26+Export+AB%7C%7C13.002834885618835%7C55.46952059426729&addr1=malm%C3%B6&what=route

 

Kan vel nevne en annen butik som kan var vert et besøk:

 

http://www.torsbohandels.com/

 

Din venn ved søk i Sverige:

 

http://www.eniro.se/

Link to comment
Share on other sites

Har disse butikk eller er det kun nettbestilling?? (Vapex)

Er det flere butikker som har bra utvalg og greie priser mellom feks Kongsvinger-Örebro-Stocholm? :mrgreen:

Om du tar deg tid til en sving oppom Lindesberg (ikke lange turen) så er det et par butikker der som også har bra utvalg. Kjører du nedom Grums, så finner du BOFAB. Tildels bra utvalg der i den nye butikken.

Link to comment
Share on other sites

Da gjør tollerne en feil. I våpenloven §3b er det nemlig definert at prosjektiler regnes som ammunisjon.

http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-001.html#3

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel

 

 

 

Dæ.....n..da må jeg vel søke om lov jeg også da :lol: Takk for opplysende svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...