Jump to content

Det ble CZ 455 Varmint Thumbhole Laminated 22LR!


sealie

Recommended Posts

Hei og hopp,

 

Etter å ha skutt en del med 6,5x55 i høst og vinter, innser jeg at jeg kommer til å bli bankrott og blakk om jeg skal fortsette å skyte så mye jeg gjerne ønsker å gjøre til sommeren og høsten. Jeg begynte derfor å tenke i bane av å kjøpe noe billigere å mengdeskyte og trene med. Etter å ha saumfart markedet etter brukt utstyr over lengre tid, har jeg til slutt endt opp med å kjøpe CZ 455 Varmint Thumbhole Laminated 22LR, som jeg enda ikke har fått levert. Kikkerten ble en Bushnell Sportsmann 3-9x40mm, som jeg har store planer om å oppgradere etterhvert. Ønsket egentlig å kjøpe den i .17HMR, men Schou får ikke inn løse piper i .17HMR Varmint til CZ 455 før til til sommerhalvåret da alt går til komplette "standard" 455 - så jeg får vente litt med å kjøpe meg ny pipe til da.

 

Så er spørsmålet til folket - er det noen som har gjort seg erfaringer med denne rifla i form av presisjon, ammunisjon og ellers ting jeg burde være oppmerksom på? Leser på Pulvers Jaktblogg (http://pulversjaktblogg.blogspot.com/2011/01/innskyting-av-my-fun-gun.html) at han fikk best resultat med SK Standard Plus-ammunisjon, men regner med at noen har prøvd flere typer?

 

Setter pris på tilbakemeldinger, og God helg alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner å hukse eg kappa løpet 7-8 cm. Børsa vart for det fyrste mykje tøffare, og lettare å ha med å gjere, ikkje framtung i det heile tatt.

 

Dersom du skal på jakt med børsa, er Eley Subsonic Hollow Extra ein god patron. Samla nesten like bra som Eley Sport Biatlon, Hollow Extra er dyr, men ein bruker jo ikkje så mykje av jaktammunisjonen. Eg har skote store måsar med denne ammunisjonen og dei dett i smellen.

Eley HSE oppe til høgre.

2qly6hl.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Heisann.

 

Når du bestiller CZ455 22lr Thumbhole i Norge med en Schou partner, må du då bestille med varmint pipe eller er det som blir levert?

Er det mulig å heildempe eit varmint løp?

Du får Varmint-løp uansett. Litt usikker på hvordan den stokken vil se ut med en smalere pipe uansett :-)

Link to comment
Share on other sites

hos Alm kostet heldemping for et års tid siden (før rettsaken) rett over tre Bærumstiere. Nå gjør de vel ingen heldemping før ankesaken er behandlet tror jeg? Du kan helt sikkert få noe nesten tilsvarende utført hos annen børsemaker i mellomtiden, Alms løsning er jo ansett som ulovlig av våre kjære myndigheter grunnet løpslengde med demper avmontert for lagring/puss/transport.

Link to comment
Share on other sites

Og nei, det er ikke stor forskjell på lydnivå, men du får med heldemping et våpen som er beregnet på å skytes med demper montert alltid, våpenet er relativt kompakt og greit.

En frontmontert demper endrer balansen og håndterbarheten på våpenet, men er vesentlig rimeligere i anskaffelse.

 

Om bruksområdet ditt er "langhold" ville jeg vurdert vanlig frontmontert demper, heldemper gir et mer baktungt våpen, da løpet kappes og dreies ned til tynnere profil for å få nok volum i bakkammeret.

 

Husk å ikke lagre børsa med demper montert, det kan fort føre til rustangrep i pipa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 6 months later...

Jeg har også akkurat montert avtrekksdelene fra YoDave på min 455 Thumbhole .22LR.

Originalavtrekket var heller dårlig, mye kryp og tungt. Endte opp med den nest kraftigste fjæra og den nest tynneste "rørstumpen". Resultatet har blitt veldig bra til en billig pris og litt egeninnsats på kjøkkenbordet.

 

Min 455 svelger unna det meste av .22LR ammo med rimelig god presisjon med unntak av CCI hullspiss. Presisjonen er forsåvidt ok, men disse er for lange for mitt kammer. Kamrer tungt og lager krøll med mating/ekstraksjon før en eske med 100 skudd er brukt opp. Kommer ikke til å kjøpe hullspiss fra CCI mer, de er rett og slett for lange for mitt kammer. Jeg er vel ikke den eneste med CZ som har opplevd dette etter det jeg har forstått.

 

Var på skytbanen i helga, 100 m. Best presisjon med Geco og en gammel eske fra Husqvarna produsert av Eley. CCI standard velocity var ok, det samme var tyskprodusert Lapua standard plus, mens PMC Zapper 22 var elendig.

Link to comment
Share on other sites

fikk nytt avtrekk på varminten på lørdan(yodave) prøvde med den nest tyngste fjøra og vart VELDIG overrasket over forskjellen. kjempe greier.

anbefaler deg å kjøpe et slik sett, original avtrekket er ikke noe særlig.

Hvor lang tid tok det før du fikk varene? Jeg bestilte deler fra Yodave ved juletider men de har ikke dukket opp enda.

Link to comment
Share on other sites

ja det var det. du demonterer løpet fra kolben, så kakker du forsiktig ut den bakerste splinten på avtrekket senker ned triggern og bytter fjøra og monterer i omvendt rekkefølge. obs! husk å ha sluttstykke i, vist ikke blir det litt problem å montere igjen. følger med bruksanvisning.

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Er det stor forskjell på fulldempet og vanlig demper?

Tenker då på lyd.

 

Min 455 TH som har 42 cm løp og a-tec cmm4 demper sier bare "klikk" når jeg trykker av.

Første gangen jeg prøvde den så trodde jeg at patronen ikke fyrte av og ble furten helt til en tomhylse spratt ut. Da ble jeg riktig så fornøyd.

Så større demper eller heldemping for mitt vedkommende er ikke hensiktsmessig.

 

Men med rem ammo smeller det som regel. CCI og Fiocchi er stille.

 

Kan dog ikke svare for andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kan jeg meddele at min .17HMR Varmint-pipe er kommet trygt i hus. Endte med å kappe og gjenge pipa 4cm (fra 52cm original lengde til ca 48cm) hos Alms. Gleder meg til å skyte den inn og ikke minst "få drepen" i den :-)

 

Noen som har testet treffpunktendringen ved å bytte fra .22LR-pipe til .17HMR-pipe på CZ455?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...