Jump to content

Interessant beslag..


Hassel

Recommended Posts

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3994082.ece

 

Det interessante er jo at de fleste av disse våpna er i fritt salg og fritt å ekportere fra USA.

Vil neppe tro det var tiltenkt en samler, /Det er lett å få tak i det samme legalt i norge) så da lurer mann....

er det for å skaffe våpen til illegalt bruk? Eller er det noen som har planer om lage fake originaler (Selges mya av dete på qxl for tiden...dvs våpen som sier å være originale. Jeg vet ikke om de er falske eller ikke....)

Hvem vet?

Link to comment
Share on other sites

Ja ikkje vet eg, det så ut som samler våpen. Men de må vel ha en adresse som disse våpene skulle leveres?

 

Hvor har du dette fra? De fleste av disse våpnene vi så i denne artikkelen går rett inn i NSU sitt skyteprogram. Det er ikke mange som samler på kopier meg bekjent??

 

Hva gjelder mottaker vil jeg tro de har kontroll på det ja! :D

Link to comment
Share on other sites

Synes det virker som et forsøk på å henge ut samlere :evil: Hva svarte skal en samler av gamle våpen ( gløm hva jeg sa på søndag Hassel :D ) med slike, bl.a. rustfri Ruger Old Army. Tror heller det er en, eller annen idiot, som har funnet ut at eksport restriksjoner på svartkrutt våpen fra USA, er ganske mangelfulle og at våpna går greit ut av USA. At det også er kontroll på mottaker siden, var nok ikke helt med i regnestykket. Ønsker en, eller annen, lykke til med møtet med norsk toll og våpen lov :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Synes det så ut som det meste der er replika, hadde det vært orginaler hadde de vel hatt lite hold i beslaget. Verdi på 80-90000,- for noen replika er vel også rimelig bra overpriset.

 

Forøvrig tåpelig regel at replikavåpen skal være reg.pliktig mens orginalen i like skytbar stand er fritt salg.

Link to comment
Share on other sites

Syns pris anslaget er litt høyt ja...

Definitvt et interessant utvalg.. og Old army'n er jo på ingen måte et samlevåpen med mindre man samler på ruger.

EN del av disse våpna kan lett konverteres til å bruke patroner forøvrig.

 

Forøvrig tåpelig regel at replikavåpen skal være reg.pliktig mens orginalen i like skytbar stand er fritt salg.

Det er kanskje litt enklere å få tak i replikaer en originaler... og fint at originale kan skaffes og samles på uten pappirer?

Link to comment
Share on other sites

...

Forøvrig tåpelig regel at replikavåpen skal være reg.pliktig mens orginalen i like skytbar stand er fritt salg.

Lærte nylig at det er land med snodigere regler en som så.. I Italia er det faktisk motsatt..

 

Liker det som det er her - så kan jeg samle på regfrie orginaler og skyte med replikaene (og orginalene ;) ).

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje litt enklere å få tak i replikaer en originaler... og fint at originale kan skaffes og samles på uten pappirer?

 

 

Det er flott at orginale kan samles fritt men mener at modellåret skulle være tellende for fritt salg eller ikke, ikke når våpenet er produsert, det er tross alt identiske våpen bare ulik produksjonsdato.

Mulig nye har bedre stålkvalitet? så konverteringstønner er tryggere men de er brukelige uansett prod.dato. :wink:

 

Tror uansett om replika hadde vært likestilt med orginaler det ville blitt langt mellom hver gang man så kriminelle rane noen med perkusjonsrevolver :D

Link to comment
Share on other sites

Xesray...

De våpna har inge samlerverdi og kan lett skaffes legalt i Norge. Jeg skyter forøvrig med tilsvarende mesteparten av de avbildede våpen i konkuranse sammenheng. Kan ikke se at det er våpen som hører til en legal samling. Med mindre det er snakk om samling på replika våpen.

Link to comment
Share on other sites

Om våpnene skulle være til samling hvorfor da store mengder prosjektiler, og støpetenger for prosjektiler 8) .

 

Men som Hassel sier de fleste av våpentypene blir brukt til trening og konkuranseskyting her i Kongeriket.

 

Er nok noen som har snublet litt i hvordan å importere våpen inn i landet.

 

Vi får håpe det ordner seg for den de som står bak, det er jo ikke spesielt attraktive våpen blandt kriminelle.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT:

Jeg vil påstå at en som samler ikke bryr seg om verdien på det han samler, men om det han samler på gir eieglede. Samler man pga verdi, så er man spekulant. Sikkert mange som kunne tenkt seg å samle nøyaktige replikaer, og hatt stor glede av det, men all den tid reglene i Norge forlanger at slikt skal være strengt tematisk og kunne knyttes til tidsepoker, så er ikke det mulig å gjennomføre. Et antall replikaer, komplett med utstyr for ammunisjonsproduksjon, ville vært en samling som jeg kunne hatt stor glede av, selv om Rugeren ikke passer i noe historisk perspektiv (og strengt tatt ikke er en replika, hvis temaet i samligen måtte være "replika".).

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når jeg kom til lørdagssamling på verkstedet som jeg har sammen med en kompisgjeng, så var det en ”tollerjævel” der. Rask som jeg er på avtrekkeren så fortalte jeg umiddelbart hvor døra var, men det viste deg seg at tolleren var en ganske hyggelig kar som var på utkikk etter verkstedplass. I løpet avsamtalen så viste det seg at han jobbet sammen med en vis annen ”tollerjævel” og at han også var med på det overnevnte beslaget, jeg fikk frittet han ut om litt av hva de fant, og prøvde så godt jeg kunne å overtale han om at det var mer for statskassa å hente på å legge dette ut for salg på QXL en å kjøre det i pressa, så det går jo an å krysse fingrene og håpe at det gikk hjem.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...