Jump to content

Hensoldt 4-16x56FF som langholdskikkert?


UltimaRatio

Recommended Posts

Vurderer en Hensoldt 4-16x56 med medforstørrende retikkel som langholdskikkert til 338LM børsa mi. Tiltenkt bruk er presisjonsskyting på 500m+ og langholdsskyting på stålmål ut til 1000m

 

Spørsmål:

Er det noen som har direkte erfaring med dette siktet og vil dele det med meg.

 

Hvor egnet er dette siktet til mitt bruk?

 

Hvilke andre alternativer er det i dette prissegmentet? (Har hatt PM2 5-25x56 P4f, og hadde vært morro å prøve noe annet, selv om jeg var særs fornøyd med denne!!!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp anskaffet meg en Premier 5-25x56 (julegave til meg selv :mrgreen: ). Har såvidt skutt med den en gang, og sittet endel og sammenlignet med en god gammel zeiss (3-12x56).

 

Uten at jeg derfor har det største erfaringsgrunnlaget tør jeg allikevel anbefale Premier kikkertene.

-Et fantastisk klart bilde hele veien overalt alltid. Også på full forstørrelse.

-Kontrollene er litt trange men heller det enn for løse. Store gode knotter.

-Nok klikk til at jeg ikke trenger å dille med vinkla montasjer.

-Zero stop. Litt merkelig låsing, men skal nok bli vant til den. Trenger ihverfall ikke rote med verktøy og små låseskruer!!

-FFP retikkel. Er et taktisk retikkel, men allikevel ikke mer rotete enn at jeg tror det vil fønke ok. Deilige tynne linjer som dekker lite men allikevel er bra synlige (Jeg har Gen 2 XR retikkelet).

-Tilgjengelig lysbryter (til forskjell fra NF). Behagelig lys på retikkelet.

 

Ta ellers en kikk her:

http://www.premierreticles.com/products/

 

Jeg liker den rett og slett, og så er det jo en kikkert ikke alle har. Det var nettopp en av grunnene til at jeg ikke kjøpte meg en PMII.

 

Hvis 5-25x25 er for stor (det er en ganske røsslig kikkert)

så mener jeg Jørn på Capsicum faktisk har 3-15x50 inne akkurat nå. Han hadde ihverfall en inne rett før jul.

 

Hvis du skulle slumpe til å rote deg borti Porsgrunn, kan du jo slenge innom og ta en titt på min hvis du har lyst og det passer.

Link to comment
Share on other sites

Om det er alternativer du er ute etter så fungerer også Vortex Optics sin 5-25x50 Razor HD, Kjøpte en slik for en liten stund siden, og den er brukt relativt mye. Den er som alle de andre:

- avansert "taktisk" retikkel, medforstørrende, belyst

- mrad, justering, 36mrad totalt (klikk til 2km med 6.5x55 :roll: ), solide tydelige klikk, zerostop

- lys, skarp, god kontrast

 

Slik jeg ser det (gjennom kikkertene :wink: ) Så er disse kikkertene som er nevnt her relativt likeverdige, store tunge beist, med det en trenger. Litt forskjell i ytelse på de ulike parametrene er det.

Jeg har ikke kikka lenge nok i en Hensoldt, men Zeiss Victory Diavari FL, ER skarpere, lysere, har mer kontrast og har et mere "behagelig" bilde enn alle de andre. Sannsynligvis er Hensoldten det også - det er imidlertid ikke mye, om det er noe.

På samme måte er NF taperen optisk, med en hårfin margin, litt gråere bilde, og litt mere dasrull...

Skal du ha mange klikk så er Vortexen vinneren, men på bekostning av at du ser godt at du ser på skrå gjennom den nå du har skrudd deg til enden og skyter på 400m med .22LR :roll: Vortexen har også et "lett" og behagelig bilde. Premier har også mange klikk, men jeg likte ikke klikkene på Premieren

Vurderer det som dødt løp optisk mellom SuB, Premier og Vortex,

Solid, så taper kanskje Vortex med de kjempedigre justeringsrattene, de SER sårbare ut? OG NF er visstnok uovervinnelig?

Hva med USO? Eller March?

 

Uansett, om du ikke har spesielle behov innen antall klikk, eller ekstra superskarp uansett pris, så mener jeg det koker ned til pris, mellom alle disse, pris og den DU LIKER best. Det er ikke enorme forskjeller på dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt på snipershide hvor Hensoldten ble sammenlignet med SuB PMII.

Det som kom fram av testen var at Hensoldten hadde bl.a mindre dassrulleffekt, et hårstrå kvassere optikk ++

Vortexen har 35 mm rør, som sikkert kan være ukurrant, men som sagt en horvelig mengde klikk. Hensoldten har 112 cm justeringshøyde på 100, som tilsvarer 11,2 mil? Dette er versjonen med retikkel i 1. billedplan. Velger du versjonen med retikkel i 2. billedplan får du derimot 150 cm justeringshøyde på 100 m, altså 15 mil

Link to comment
Share on other sites

He-He, PMII blir sjelden feil

 

Vortexen har 35 mm rør, som sikkert kan være ukurrant

Hvorfor er det egentlig ukurant? 1", 30mm, 34mm, 35mm, so what? Har tom. hatt en kikkert med 20mm rør :roll:

 

Men svær er den

IMG_5312.jpg

 

Jeg har 20MOA tilt på basen - rekker jeg ut til 1200m med en singel turn PM2?

Alle de PMIIene jeg har tafset på har enten en runde, til 14mrad, eller to runder, til 28mrad. 14 rekker kanskje til 1200m med 338LM (13mrad omtrent), men det blir med et kusehår, og iallefall ikke om vinteren.. Skal du sitte å se på at vi skyter på 15-1700m :wink: ?

Skal en ha 338LM må må det være for å skyte lenger enn en kan med 6.5x55, IMO.

 

Og har de egentlig 5-25 som singleturn?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sako TRG-22 skrev:

Jeg har 20MOA tilt på basen - rekker jeg ut til 1200m med en singel turn PM2?

 

I min TRG-42, S&B 5-25x56 med følgende data:

 

- 20 moa tilt på montasjen

- 250 Scenar

- N-570, 97,5 grain

- 952 m/s

 

Så rekker jeg ut med 21.6 mil dvs. 1850 m. :mrgreen: Regner med at dette skulle holde mer enn nok.. :wink:

 

Men med en singelturn, så regner jeg med at du kommer ut mot 1450 m iht. Bulletflight. Dette skulle være ganske bra med tanke på de skytebaner enn har tilgang til.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Men med en singelturn, så regner jeg med at du kommer ut mot 1450 m iht. Bulletflight. Dette skulle være ganske bra med tanke på de skytebaner enn har tilgang til.

 

Hva med FFP-retikkelet? Man kan jo skvise ut en del ekstra milliradianer ved å bruke et annet siktepunkt på retikkelet, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

smevik skrev:

Hva med FFP-retikkelet? Man kan jo skvise ut en del ekstra milliradianer ved å bruke et annet siktepunkt på retikkelet, vil jeg tro.

 

Det stemmer det. Men det vil ikke bli like nøyaktig som med klikkjustering. Men mulighetene er der, hvis du ikke har nok å justere.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Har Hensoldt 4-16x56 og PMII 5-25x56, og en kort sammenligning blir som følger. Hensoldten er litt lettere og mer kompakt, har nok litt bedre optikk, og bedre plassering av lysbryter. PMIIen har zero stop, tydeligere klikk og bedre trådkors.

Link to comment
Share on other sites

Har en stk Hensholdt 6-24x72 på min .338LM.

En eget bra kikkert til dine tiltenkte formål,er meget fornøyd.

Fantastisk skarp og fin i optikken,presise klikk osv.

 

Tror ikke 4-16x56 er noe dårligere.

 

Jeg for min del hadde ikke vurdert noe annet enn Hensholdt/Zeiss eller evt PMII om ikke økonomien spiller inn.

Er ikke noe artig å ha en kikkert som ligger optisk tilbake for noe annet du har ,eller har brukt.

En blir fort (for..?) godt vant.

Nå har jeg forøvrig ikke noen erfaring med f.eks Premier eller Vortex bare så det er sagt,må ikke oppfattes som skittkasting til disse...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...