Jump to content

Fjellduken - erfaringer?


ko-stens

Recommended Posts

Hei.

 

Lurer på om jeg skal investere i en Fjellduken til høsten. Har vurdert Thermo-utgaven. Har hørt noen si at den også fungerer utmerket som sovepose og at man da ikke trenger ta med dette på tur. I tillegg slipper man også telt. Bare å legge seg på bakken og overnatte.

 

Er jo rimelig praktisk og vektbesparende om man kun trenger èn ting. Noen som har erfaring med dette? Er det verdt pengene? Har for øvrig ingen planer om vinterbruk.

Link to comment
Share on other sites

Har Jerven duken extreme. Kondens blir det i duken etter noen dagers bruk. Liggeunderlag inni duken bør brukes. Neste tur blir jeg å ta med en helt tynn sovepose i tillegg.Blir nok lunere å varmere inni duken da. Muli ett laken bare hadde gjort samme nytten, poenget er å holde lufta rundt kroppen mere i ro å varmere, hvis dere skjønner hva jeg mener. Duken er stor å mye luft å varme opp.

Link to comment
Share on other sites

Har Jerven duken extreme. Kondens blir det i duken etter noen dagers bruk. Liggeunderlag inni duken bør brukes. Neste tur blir jeg å ta med en helt tynn sovepose i tillegg.Blir nok lunere å varmere inni duken da. Muli ett laken bare hadde gjort samme nytten, poenget er å holde lufta rundt kroppen mere i ro å varmere, hvis dere skjønner hva jeg mener. Duken er stor å mye luft å varme opp.

 

Pleier å bruke en fleece-pose fra Gaupa inni hunterduken min. Denne har både lavere vekt og volum enn en sovepose og gir Jervenduken akkurat det lille ekstra som trengs.....

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Har en thermo original som jeg bruker mest til postering om vintern, men har også brukt den om sommern til kortere turer.

Er du på fiske/bærtur i godværet er det helt ok å bare slenge seg neppå mosen å sove litt i den.

Grei sak å ha med i posteringsteltet også.

Men for overnattingsturer flere netter bruker jeg en lett dunpose + en enkel teltduk/presenning, da har jeg bedre komfor og plass, og dette veier ikke stort mer enn en thermo hunter.

Har også brukt duken som telt.

 

Ingenting å lure på, har du en så blir den brukt, og skader du deg på tur, ja da er den god å ha.

Link to comment
Share on other sites

synes posen er helt okey til å bruke som sovepose når det er kaldt. Personlig liker jeg ikke noe særlig dårlig "snurping" ved hals/hode på posen. jeg MÅ ha hodet utenfor posen når jeg skal sove, og da blir ofte hullet for stort og dermed mye varme forsvinner rett ut. (og har fleece pose også)

 

Hadde derimot jerven laget ei hette man kunne festet på posen ved glidelåsene, med feks fleece-for innvendig (stoffet i jerven duken oppleves veldig kaldt når man ikke har god varme i duken) og gode stramme muligheter rundt ansikt, tror jeg dette hadde blitt en enda hetere kandidat ved sovepose valgene.

Link to comment
Share on other sites

Har en Thermo Hunter privat, og har i tillegg hatt den store "gleden" av å tilbrakt noen timer i en Hunter Extreme i fors'n. Bruker fjellduken som sovepose om sommeren, og da funker den. Men kryper det under null, er en sovepose å foretrekke. I tillegg er er komforten mye bedre i en sovepose.

 

Selv setter jeg mest pris på fjellduken til bruk på post, og under matpausen i rypejakta hvis det er surt. Det hender ofte at det blir en 15-20min på øye da...

 

Jeg vil ikke anbefale en fjellduk som eneste sovepose om høsten, men i kombinasjon med en lett sovepose er den genial. Til sommerbruk er den grei.

Link to comment
Share on other sites

Kan se ut som om jeg investerer i en slik til sommeren da. Har en liten lettvektssovepose som er altfor kald på fjellet egentlig. Den veier bare 800 gram eller noe der omkring, men kombinert med Fjellduken blir det kanskje greier! Hater nemlig å sette opp telt, og enda kjedeligere er det å ta det sammen igjen... Hvorfor lager teltprodusentene poser som er akkurat bittebittelittegranne for små...? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er plaget av for små poser til telt etc. kan jeg tipse deg om at det er praktisk med sånne kompresjonsposer, de er store nok og reimene er kjekke å bruke til å få dem festet på den alt for lille sekken du har lyst å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Fjellduken Thermo har reddet dagen opp til flere ganger, både som en duk over hodet og til å krype ned i. Fruen fryser lett under pauser så 4 tumbs up :mrgreen:

 

Ikke for å kuppe tråden din, men lite spørsmål. Om jeg skal sove ute en høstnatt i en Fjellduken Thermo, la oss si det er 3 grader ute. Hva slags sovepose bør man ha da?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal kjøpe fjellduk må du vurdere en Multimate!

Koster noen hundrelapper mer enn en termo, men da får du faktisk termoduk, tynnduk, sovepose og mulighet til å bygge om duken til fjelltelt dersom du kjøper til teltpakken. Genial løsning med avtagbart for da du ikke trenger å drasse med foret på alle turene. Jeg bruker foret som sovepose i jakthytta og ytterduken tar jeg med ut på tur når jeg er på jakt tidlig på høsten.

 

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Eg er i militæret på grensa og her får vi utlevert Thermo Hunter. Den er alt for kald på hausten og vinteren uten ekstra sovepose etter mi meining. Du blir fort kald i denne.

 

Eg har sjølv Thermo Ekstreme heime og den er suveren. Bruker den som erstatting innimellom. Har ein helsport Alta sovepose og med thermo ekstreme kan ein ligge ute heile året. Er alltid mulig og lufte nokk når det er forvarmt og når det blir kaldt så er det berre og snurpe seg skikkelig sammen.

 

Ellers så blir det sagt at ein skal ha liggeunderlaget med inni jerven duken. Har ikkje fått testa ut heilt kva som funker best enda. Men skal vistnokk vere bedre og ha det inni.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...