Jump to content

nytt kaliber til småviltjakt.


7.62x63

Recommended Posts

Enten .223 eller 6,5x55 vil vere dei mest logiske og fornuftige valga (i følge dei fleste).

 

Dette er det forresten skrive veldig mykje om på forumet. Dersom du enten søker, eller leitar i underforuma "Rifle" eller "Småviltjakt" so vil du finne massevis :)

 

Sjølv har eg ei boltrifle i 223 til småvilt, i tillegg til ein kombi med 6,5 i rifleløpet som og er fint på småvilt. Lukke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Med meg er det omvendt, 6,5'n står for det meste i skapet untatt i reinsjakta og .223 blir med på veldig mye kråke, skarv, gås, og generell jakt i det hele. Dessuten er det den jeg trener med og skyter jaktfelt med. skyter rundt 500 -700 skudd i året med denne.

Kjøper man en kasse med 1500 stk federal eagle kan du enkelte plasser få disse ned i 2,40 pr stk. (2008) f.eks at du bestiller gjennom skytterlag.

 

Men, du klarer selvfølgelig å skyte det samme med 6,5 også... men mest sansynelig til en annen pris

Link to comment
Share on other sites

Skal rifla kun brukes til rådyr og mindre, ser jeg ikke store poenget i å kjøpe storviltkalibret børse, med mindre du skal skyte på lange hold, feks over 200 meter. Da er 6,5x55 et vel så bra valg da den ikke påvirkes så mye av vind som .223.

 

Gå for .223 sier jeg. Rimelig å skyte med er den og. Vanligvis stort utvalg i ammunisjon.

 

Om du etter hvert kommer til å begynne å lade selv, er det et enormt utvalg i kuler, og det koster lite i lengden.

 

Gå forresten for en rifle med rask riflestigning, feks 1:9. De stabiliserer tyngre kuler enn 55 grs (noen litt tyngre går kanskje, men ikke så mange). Det er også en fordel om ladebasillen slår til da man får enda flere muligheter til å velge kuler.

 

Tikka T3 kan jo passe bra, da den har kjapp riflestigning. Sjekk ellers tråden til Malle om Rugeren hans. Den er heftig og ikke stort dyrere enn "Folkevogn T3".

 

Rugertråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=47351&p=530853&hilit=Ruger+.223#p530853

Link to comment
Share on other sites

Du som har 30-06 fra før kan jo finne en net liten børse til det bruket. Avhenger av viltet du kommer til å jakte. Vil du følge menigheten som over eller ha en rimelig bruktbørse. Ny - kjøp en .223 blir uansett ikke feil. brukt tja, finn en du liker å håndtere etter ditt sannsynlige bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...