Jump to content

Hvordan forvandle en m98 30-06 om til 9,3 x 62?


Recommended Posts

Hei!

Er ikke helt sikker på om det er rett plass å starte tråd på men jeg prøver her. Har en m98 stående som ble pensjonert arvgods etter at jeg anskaffet meg en Sako 75 i 30-06. Men siden jeg synes stokken er for fin til å stå i ett våpenskap hele året så har jeg bestemt meg for å prøve å bygge den om til 9,3 x 62 :) I den forbindelse lurer jeg på om dere har noen formening om hva dette vil koste å bygge om, hvor jeg kan få tak i delene og hva jeg kan gjøre selv. Skal ha lyddemper, skyvesikring og evt. magasin viss det lar seg gjøre.

 

mvh

Endre

Link to comment
Share on other sites

Skal du gjøre det billig? Eller uansett pris?

 

Billig: Se på finn.no og salgskammeret etter ombygde mausere. Kjøp den og bytt om stokken og høgg/selg den gamle med stokken fra den ny innkjøpte.

 

Dyrt: Nyttløp, tilpassing av mating osv. Ny sikring osv. Pris alt under 3000kr er billig.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger strengt tatt bare ei pipe i 9,3 og en som kan montere og kamre den. Mating fungerer normalt helt fint uten å gjøre noe som helst.
Amen.

 

Du beskriver ikke M98-en din nærmere. Med 9,3x62 får du bortimot dobbelt (so god!) rekylopplevelse. Derfor bør du kanskje også satse på å skifte kolbekappa til ei tykk Decellerator eller lignende. Hvis skjeftet er et gammeldags "klassisk" (for åpne sikter), med stort fall, bør du kanskje vurdere å skifte til et moderne, rett skjefte, f.eks. Boyds klassisk - under 1000-lappen fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er ein sak som er avhengig av veldig mange faktorar;

Kulevekt, hastigheit, tyngde på rifla, korleis rekylopptaket i rifla er konstruert, utforming på stokken, kolbekappe, skytestilling og ikkje minst skyttaren sjølv. Det er derfor umogeleg å seie om det vert problematisk for deg.

 

9,3x62 går vel for å ha ein tung og seig rekyl. Meir som eit skyv enn som eit slag. Lyddempar vil nok hjelpe mykje, so eg trur ikkje det skal bli so gale. I tillegg fins det mange "tiltak" ein kan gjere for å redusere rekylfølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...