Jump to content

Ny kniv fra Fällkniven - PRK


Metallurgen

Recommended Posts

Så ved en tilfeldighet at Fällkniven har kommet ut med en ny kniv.

http://www.fallkniven.com/sv/shop/detai ... oducts/prk

PRK - "polis- och räddningskniv", hvor de har kombinert både tantospiss og serratering.

Tantospissen kan i noen situasjoner være brukbart til trearbeid, men der kommer serrateringa i veien.

Kan se verdien i serratering, men da heller lenger ut på bladet sånn at man kan utnytte den bedre.

 

Litt uventa fra det holdet, men er antagelig etter press fra amerikanske kniv groupies.

Det har visstnok også fått noe forespørsel fra politi som ønsker serratering for å kutte tau og webbing.

Vet ikke noe om stålet, men utifra at de anbefaler det i båter regner jeg med det er økt korrosjonsmotstand i forhold til de andre ståla Fällkniven bruker.

Link to comment
Share on other sites

Peter har tidligere vært ganske tydelig på at han produserte funksjonelle jakt- og turkniver, selv om de har et militært preg, men her ser det ut som de har kasta seg på bølgen ja.

 

Tactical-folka vil antagelig ha en tøffere helhetlig pakke, og ikke F1 skaft og zytelslire.

 

Hadde de droppa serrateringa eller i det minste flytta den fram, og brukt et seigere stål, hadde jeg sikkert funnet plass til den. (Mistenker at det er et N690 lignende stå - 440C med litt kobolt.)

Link to comment
Share on other sites

"nut-n-fancy here with the new awesome Fallnivvven PRK, at last something i can use when i go to wallmart"

 

nei må si jeg heller går for gamle fallkniven.. det var ikke 1. april i dag heller :cry:

men det er vell et marked de kan tjene penger i og det er vell det som er viktigst nå til dags.. desverre

Link to comment
Share on other sites

Da jeg studerte bildene av PRK, fikk jeg (fra en gammel revyvise?), følgende strofer på hjernen:

 

"Ikke erre fugl, og ikke erre fisk..."

 

For så vidt pen å se på, men til den prisen får du nesten en hel seratert sak fra Spyderco i rustfritt, samt en eller annen "tøffeste-kniven-i-gata" fra Cold Steel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...