Jump to content

tennstiften igjenom tennhette!


v-max

Recommended Posts

sitter ved ladebenken nå,og fikk meg en overaskelse da jeg skulle begynne å stake ut tennhettene på hylsene...skaut litt i går,og siste patron jeg skaut ble det mer smell av,i tillegg til at det ble ei rar lukt...da jeg skulle stake ut tennhetta på denne hylsa,så jeg at det var hull tvers gjennom tennhetta,slik at jeg kunne se gjenom hele hylsa og tennhetta.

spørsmålet er :hva kommer det av?er det noe jeg må ta til etterrettning?kanskje kaste den hylsa?

har aldri opplevd det før..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det trenger ikke være for hard ladning, det har jeg erfart selv. Det var noen lette kuler (stor friflukt) ladet både mykt og hardt som alltid punkterte i .223. Fant aldri løsningen. Presisjonen var fin, men jeg ville ikke bruke de. Sikkert litt snodig kammer, patronspill ell...

Link to comment
Share on other sites

spørsmålet er :hva kommer det av?er det noe jeg må ta til etterrettning?kanskje kaste den hylsa?

har aldri opplevd det før..... :roll:

hundrevis av skudd og dette har aldri skjedd før? Rart hvis det da skulle være tennstift, ladning, eller laderutinene dine.

Sats på at det var denne ene tennhetta som det var feil med, og følg med på tennhetta på din neste avfyrte tomhylse.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være fabrikanten har vært uheldig å putte en pistolhette i pakken med riflehetter.

 

Jeg hadde engang en pakning (kom fra forseglet eske) hvor det var 99 stk Large rifle hetter og 1 stk small (rifle eller pistol, det vet jeg ikke) hette. Altså en for liten hette.... Så det kan vel skje feil.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at ikke det har forvillet seg en pistolhette i patronen?

Har brukt det i et knipetak sev, og fått hull i hver eneste hette.

Med fare for å gå OT: Jeg har også brukt pistolhetter i et par riflekalibre, men passet på å holde trykket så lavt at det akkurat ikke sotet med trangt pressede hylser. Ingen hetter punkterte, uten at jeg vil anbefale en slik praksis. Poenget mitt er at det skal noe til før hetter punkterer. Nå er det lite sannsynlig at trådstarter har pistolhetter. Jeg ville ladd og skutt som vanlig, men med et ekstra øye (pun) for hettene for hvert skudd, og vurdert briller. Men det bruker du sikkert uansett.
Link to comment
Share on other sites

Har ikke en howa 1500 her. Men tar du ut sluttstykket bør det gå an å spenne ned sluttstykket slik at tennstempelet kommer i framre posisjon. da kan det sjekkes.

 

Kansje det er noen Howa 1500 eiere som kan fortelle deg om det bare er å spenne det ned eller om det er noen triks som må til.

Link to comment
Share on other sites

Tennstiften skal stikke mellom 1.4mm og 1.65mm utenfor støtbunnen når nedspent, i tillegg til rund og glatt som sagt over. At tennstempelfjæra er hard nok er også viktig, ikke for stort patronspill m.m. Hvis konklusjonen blir feil på hetta, kvitt deg med hele lot'en ja.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke en howa 1500 her. Men tar du ut sluttstykket bør det gå an å spenne ned sluttstykket slik at tennstempelet kommer i framre posisjon. da kan det sjekkes.

 

Kansje det er noen Howa 1500 eiere som kan fortelle deg om det bare er å spenne det ned eller om det er noen triks som må til.

Det er bare å ta et godt tak i boltmuffa og vri for å spenne ned ja. Synes det er verre å spenne opp faktisk...

Målte akkurat "utstikket" på en av mine howaer til 1,59mm.

Link to comment
Share on other sites

Får du krater på hettene på fabr. ammo? Har sett noen rifler som gir dette p.g.a. romslig passning tennstempel og tennst.hull. Da er sjansen større for at dette kan skje. Hvis fabr.ammo er fin, er det beste du kan gjøre å sjekke korrekt innstilling av kalibrerings die(Minimum patronspill som gir uhindret kamring) sammen med sjekk av utstikk og form på stempelet. Fjæra skal orke å holde stempelet på plass i hetta under avfyring. Elles skal du vanligvis ha solid overtrykk før du får punktering hvis det ikke er andre feil. Skjedde for meg en gang med Norma Golden Target fabr. i .308 Win. Våpenet var det ikke feil på. Låskasse og innsiden av bolten var sotet skikkelig ned, ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

mja gjør som SuperZ sier, delen som ser ut som ei blank pil skal ned i sporet ved rota av hevarmen.

for å få den tilbake etterpå så legger jeg ei fjøl på et bord, huker kanten på tidligere nevnte del på fjøla, og drar bolten nedover med venstre hånd mens jeg vrir muffa tilbake med høyre hånd. (eventuelt både dra og vri med venstre.) (eller omvendt hvis du er venstrehendt. Eller så gjør du som du vil, du ser hakket som du skal ende opp i)

Og dersom du vrir feil vei så du står med deler både i den ene og andre hånden, så gjør det ingen verdens ting, bare å putte i igjen og vri tilbake. fjærpresset på muffa er lite.

 

Jeg spurte om fabrikant mest for å fortsette å bygge meg et (unyttig?) bilde, hittill har jeg sett endel howaer som kanskje er litt romme rundt nåla, og bare få enkelteksemplar av konkurrentene.

 

Målte utstikket i 223en her også, 1,6mm.

 

Men hva slags hette var det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...