Jump to content

Kikkert fra USA


mikslen

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er i statene for tiden, er det anbefalt å kjøpe kikkert fra USA? Prisener er jo meget gunstig, men jeg kjenner ikke til hva som er kvalitet. Leupold er ett merke de fleste butikker har for salg. Noen anbefalinger der? Ønsker kikkert for rådyrjakt, toppjakt osv. Noen erfaringer med kjøp fra USA? Når det gjelder garanti og sånt er ikke det noe problem. Er over dammen flere ganger i året hvis jeg må levere tilbake noe for rep.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo høre med Meopta åssen grantien er der hos dem?. Mulig det er samma hvor du har kjøpt det, så gjelder garantien kanskje?. Heldigvis er vel kikkert sikter det av jaktutstyr som har minst feil/reklamasjoner. Så jeg mener det er bare å kjøpe!!!, når en er over dammen. Har ikke vært der, men har hørt at det finnes jaktbutikker/varehus, som er så digre at en kan gå hele dagen å enda ikke sett hele butikken :D .

Link to comment
Share on other sites

Husk at prisen du betaler ved kjøp fra større amerikanske nettbutikker er uten amerikansk merverdiavgift (salestax). I tillegg ligger gjerne prisene på varer kjøpt i fysisk butikk 10 % høyere enn ved kjøp hos netthandlerne. I tillegg har de ofte ikke inne de "dyreste" modellen av de ulike merkene - den jevne amerikaner kjøper ikke Zeis Victory til $2000 +, og varene må gjerne derfor bestilles til "butikken på hjørnet" fra sentralt lager....

 

Har du tenkt å oppholde deg noen dager på samme adresse i USA, er det derfor smartest å bestille på nettet, og få varene levert til den adressen du oppholder deg på.

 

Dersom varen koster over 6000,- må du uansett betale mva ved innførsel til Norge. Nesten like greit å bestille rett hjem til Norge. Da får du varen til rimelig pris + sparer amerikans mva. Du betaler imidlertid frakt og norsk mva, men blir ikke så mye dyrere enn eksempelvis handle optikk på et gatehjørne i New York, hvis de i det hele tatt har inne den/ de varene du skal ha.

 

Salestax varierer fra stat til stat. Oregon har ikke salestax på consumervarer i alle fall. Har vært innom et par Cabelas i USA - som en stor XXL, hvor mye av hylleplassen er dedikert til våpen/ skyterekvisita. Litt av problemet er at de ikke har de dyrerer varene på lager lokalt. Det samme gjelder fotoapparater, linser etc.

 

Vi er godt vant i Norge, og handler relativt kostbare produkter, mens amerikanerne nøyer seg med biler fra GM og våpen ala Remchester påmontert dassruller fra China - i mye større grad en bruk og kast mentalitet.

Link to comment
Share on other sites

Husk at prisen du betaler ved kjøp fra større amerikanske nettbutikker er uten amerikansk merverdiavgift (salestax).
Dette gjelder sålenge nettbutikken er i en annen stat en den du får varene sendt til.

 

Det blir mye netthandel i USA av dette, men det er egentlig feil at det ikke er salestax, bare det at nettbutikken ikke har ansvar for å kreve inn denne, da salget går til en annen stat. Strengt tatt skal de som mottar varen, betale skatten selv til den lokale staten, men det gjøres ikke.

 

Siden du skal ta varen med ut av staten, tror jeg du, til og med etter boka, slipper sales tax.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...

Ikke samme hvor du har kjøpt den i hele tatt. Den Norske importøren tar ikke imot Meopta som er kjøpt i utlandet. De er super strenge på det.

 

$

Kan jo høre med Meopta åssen grantien er der hos dem?. Mulig det er samma hvor du har kjøpt det, så gjelder garantien kanskje?. Heldigvis er vel kikkert sikter det av jaktutstyr som har minst feil/reklamasjoner. Så jeg mener det er bare å kjøpe!!!, når en er over dammen. Har ikke vært der, men har hørt at det finnes jaktbutikker/varehus, som er så digre at en kan gå hele dagen å enda ikke sett hele butikken :D .
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...