Jump to content

Hund og bilvei


mauser 9,3x62

Recommended Posts

hei :D . er det noen der ute som vet litt om hvordan man evn kan få bikja litt skeptisk til biler/veier har ei tispe neg på snart 2 år, som er litt vell intr i biler .jakter også ganske nær en vei med en del trafikk og 80 km sone :cry: samtidig vil jeg ønske alle her inne på kammeret med familie og hunder EN GOD JUL OG ETT RIKTIG GODT NYTT ÅR :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

enig det er en vanskelig balansegang det der. kan jo risikere at ho itte vil værra med i bil. hvis en strømmer i bil. men kanskje det hadde vært bedre og gått tur i det aktuelle område og strømma da det kommer bil, hvis ho viser intresse for bil. men er i utgangs punkte noe skeptisk for strøm. men det blir jo en del brukt på bikjer. så de fleste tåler det vel :)

Link to comment
Share on other sites

Strømming mot bil er bare vås og en idé dere må bare legge fra dere med én gang. Strømming av bikkjer til slikt er uansett forbudt. En god idé er heller å ALDRI la bikkja gå løs på skogsvei når dere går tur... Jeg blir heit i hue når jeg hører og ser folk som lar (jakt)bikkjer løpe etter vei på lufteturer. På vei SKAL bikkja være koblet, ellers så lærer den hva...? - Jo, vei er fine greier, lett å løpe på, og det er lov, liksom... Sjefen tillater jo det.... :roll:

 

Kall inn bikkja på enhver mulighet når den er på vei, la den vite at dette IKKE er lov. Ei bikkje er ikke så smart at den skiller E6 fra skogsbilveien.

Link to comment
Share on other sites

Det er rett som Ranger skriver, aversjonsstrømming for bil er forbudt.

 

Jeg lærte bikkja mi tidlig at når biler kjørte forbi så skulle han stoppe opp. Det gikk fint det, men har slurvet med det i det siste da.

Han har og blidt påkjørt en gang, men bærer ikke preg av det, ble ikke det minste redd biler etterpå.

Han ble forøvrig påkjørt når han sto i bånd på parkeringsplassen/hagen vår hjemme i Lofoten, jæ**a naboen som skulle snu bilen sin på vår parkeringsplass, hun hadde god fart og.

Link to comment
Share on other sites

Aversjonsdressur med strøm=påføre smerte/ubehag for å endre adferd.

Tilhengerene mener det ikke er snakk om noe særlig smerte; OK-et rapp med en ridepisk gir ikke noe særlig smerte-er det en OK dressurmåte?

 

Opplys meg; er det idet hele tatt lov for andre enn folk med opplæring å bruke dette utstyret på hund?

Link to comment
Share on other sites

er ikke så lett å bære hunden over vei i los, desverre, hadde det vært mulig så hadde jeg gjort det, og det er vel ingen som går med løs hund etter vei. da er du vel så tett som det er mulig å bli, vist du ikke har en rå kontroll. det har ikke jeg på jakthundene mine. sannheten er vel at en jakthund kommer til å krysse vei og følge vei i jakt situasjoner. men jeg tror vel at de fleste av oss prøver å unngå det. er rett og slett fælt og se på peilern at hunden er på vei. og så høre skriking i bremser, og så ringer telefonen :(

Link to comment
Share on other sites

ser at det ikke er bra med strøm, noe jeg ikke tenkte på da jeg startet denne tråden, får bruke astron og se når bikja evn nermer seg veien.så en kan prøve hevle det ved og prøve og komma bikja i forkjøpet. og håpe på det beste. men det er heldigvis ikke sånn å forstå at det skjer heile tia og godt er det :)

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en engelsk setter for mange år siden, som hadde en litt nonchalant holdning til biltrafikk. Den ble en dag påkjørt, ikke noe alvorlig, kun en kraftig dult med påfølgende skrubbsår. Hunden ble etter dette en mønstertrafikkant og holdt seg alltid godt ut i siden av veien, eller helst på gangvei. Men å være passasjer i bil hadde den ingenting imot.

Nå er vel dette en vel drastisk metode, men jeg ser for meg at en eller annen "negativ" episode med bil kanskje kunne hjelpe?...

Link to comment
Share on other sites

innkalling hadde vært tingen om hunden hører meg der den er,har trent mye på det men det er en del som mangler på at jeg er fornøyd på den biten.men så var det første høsten i år. og ting bedrer seg ofte med tiden.det gjelder bare å ikke gi seg. innkalling som fungerer er gull vært det er helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Innkalling kan være en trygghet, men aldri en garanti. For eksempel skal bikkja være innen hørehold. Jeg vurderer å trene bikkja til å sitte når vi møter biler på lufteturer langs vei. Jeg tviler imidlertid på at bikkja automatisk vil sette seg når jeg ikke er tilstede... :roll: Og hva om han setter seg midt i veien liksom... Nei, ikke enkelt dette...

Link to comment
Share on other sites

"uansett forbudt"

 

Det er det!

 

Når jeg var ivrig i fuglehundkretser for x-antall år siden, var det en lang rognebærkjepp som var løsningen.

 

Inntil noen fant ut at strømhalsbånd - hadde bedre virkning, samt at håndskyheten ble mer utvannet.

Nok om det.

 

Hvordan man skal løse dette med hund og vei?

 

Jeg tror at jeg med hånden på hjertet kan si at:

Det er det ingen vettuge løsninger på.

 

Dette problemet - har alltid ridd meg som en mare - særlig med dachsene, som kan se ut som våte otere når de går langs veien.

Og hvor mange er det ikke som med viten og vilje, kjører på mink, oter og katter?

 

Det beste "middelet" - er en refleksvest som dekker hele kroppen.

 

Og dette gjelder ikke bare loshunder.

 

Èn av mine engelske settere ble påkjørt.

Min Vorsteh ble påkjørt.

Og min Doberman ble påkjørt.

 

Alle tre var heldigvis noe mer heldig enn andre - og etter et par måneder på "Blå Kors" - var de friske.

 

Men brydde de seg om det kom en Toyota, Opel etc - etter rekovanlensen?

 

Nei :?

 

 

Og da kan man stille spørsmålet som er stillt 10000 ganger:

 

Er hundene intellektuelle?

 

Svaret må nødvendigvis bli nei!

 

At de "har bilder i hodet" - ja!

 

Men kan de sette disse bildene i riktig rekkefølge?

 

Innen dressur - kan det se slik ut.

 

Men i dagligdags praksis - har jeg liksom ikke sett samme egenskapen.

 

Og jeg har forsøkt :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser folk skriver litt om strøm bruk her, kjerringen min jobber i dyrebutikk, vestlandes største. Eg spurte korfor de solgte halsbånd med strøm når de er forbudt, hon sa at eieren av bedriften vet det godt men gir faen, er ikkje hans problem og han tjener penger på det.

Du kan gå inn i de fleste dyrebutikker å de selger disse halsbåndene, de vet godt de ikkje har lov men de gir faen.

Link to comment
Share on other sites

Noen har kanskje funnet ut at strømbånd kan hjelpe?

 

Når det er sagt - har jo strøm virket på husdyr.

 

Og hunder!

 

I hvertfall av og til - og særlig når man har brukt båndet i terrenget hvor sauen har gått (og ikke i en innhengning) - og at den har gått med en dummy - som er blitt tatt av/på i x antall mdr.

 

Mulig at jeg er en misbruker av båndet - men saudressur er vel ikke bundet opp til et spesifikt område (når man er godkjent bruker)?

 

Jeg har ihvertfall ikke brydd meg om å strømme mine hunder i innhengning.

 

Hvorfor ikke?

 

Jeg har strømmet såååå mange hunder i inngjerdet område - som jeg ikke kunne garantere for - og har derfor aldri kvittert på "sertifikatet" for de jeg har tvilt på.

Til manges forergelse.

 

Men det tåler jeg.

 

De hundene jeg selv har hatt - og har hatt tvil om (kun to stk.) - har fått "kavringen" i jaktterrenget.

Når de minst ante det - da båndet hadde en rekkevidde på 500 m - iflg leverandøren.

Men jeg har aldri hatt bruk for å teste det - på den avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Spiller ingen rolle om man er godkjent instruktør, strøm er kun tillatt å bruke i aversjonsdressur overfor bufe og klovvilt.

 

Angående bruk av strøm ift dressur av fuglehunder i fuglesituasjoner, så har man vel aldri sett et høyere antall av dårlig reisere og ringere, enn i den perioden denne bruken hadde sin storhetstid. Slik bruk av et dressurhalsbånd, vitner om talentløse dressører, og hundefolk i sin helhet. Pføy ! :evil:

 

Tilgjengeligheten på dressurhalsbånd er en annen sak. Ideelt sett burde disse kun vært i salg for godkjente instruktører. Det kan vel sammenlignes med den tiden det var forbudt å selge sex, men det var tillat å kjøpe. Uten sammenligning forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Strømme hunden på bil... :shock: Hehe, tror det kan bli vanskelig å få med seg bikja til og fra jakt da... :lol: Med mindre en bruker moped, båt, fly eller no... :wink:

 

Har fått hunden over traffikert vei noen ganger. Ikke noe morsom følelse det. Har heldigvis gått bra til nå.

 

Hva er best å gjøre hvis en møter på en jakthund som går langs en traffikert vei?

Altså at den ikke er på spor av noe, men rett og slett bare går og vaser.

Har koblet 2 hunder slik. Og begge hunde eierne ble glade for dette. Noe jeg og hadde blitt.

Men hørte om en kar som hadde koblet en beagel, som rotet i veien. Han hadde stoppet og observert hunden, for å se om den var på en fot eller noe. Men da den holdt på å bli påkjørt etter flere krysninger, koblet han hunden. Ringte nummeret som stod på bandet, og fortalte hva som hadde skjedd. Hundeeieren ble fly forbanna, og ba han om å sleppe hunden med en gang. Han slapp hunden igjen, og kjørte videre. Noen dager seienere fikk han høre at en hund hadde blitt påkjørt i samme område... Er ikke sikkert det er samme hunden, men ganske sansynlig.

Hva mener dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

hei :D . er det noen der ute som vet litt om hvordan man evn kan få bikja litt skeptisk til biler/veier har ei tispe neg på snart 2 år, som er litt vell intr i biler .jakter også ganske nær en vei med en del trafikk og 80 km sone :cry: samtidig vil jeg ønske alle her inne på kammeret med familie og hunder EN GOD JUL OG ETT RIKTIG GODT NYTT ÅR :D:wink:

 

Hvis du velger å jakte nær en 80 km sone så må du ta risken det innebærer. Jeg tror den enkleste løsningen er å fange alle harepusene og rådyra og bruke strøm på dem istedet slik at de holder seg langt vekk fra biler og veier :D .

Link to comment
Share on other sites

Aversjonsdressur med strøm=påføre smerte/ubehag for å endre adferd.

Tilhengerene mener det ikke er snakk om noe særlig smerte; OK-et rapp med en ridepisk gir ikke noe særlig smerte-er det en OK dressurmåte?

 

Opplys meg; er det idet hele tatt lov for andre enn folk med opplæring å bruke dette utstyret på hund?

 

Ikke glem at det finnes "dressurhalsbånd" som avgir en sitrus-dusj istedet for strøm. Det jeg har hørt om disse er at hunden slutter veeeldig fort å bjeffe unødvendig ved rett bruk av disse.

 

Til topic så vet jeg egentlig ikke hva man skal gjøre. Hunden min er livredd biler som kjører forbi og holder seg langt ned i grøfta når biler passerer. Er vi på en lite traffikert vei, går hun løs ved fot og som regel funker det bra. Holder hun seg ikke på plass er det på med kobbel resten av turen.

 

Enig med Buster at det er en risk man må ta hensyn til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...