Jump to content

Hvordan introdusere babyen til bikkja


Taiko

Recommended Posts

Heisan

Som dere sikkert skjønner så har vi fått en liten nydelig

guttepjokk :D:D Mor og barn skal mest sansynlig hentes i morgen og ønsker å få noen gode råd i den sammenheng.

Regner med det er mange her inne som har vært gjennom dette og har noen gode råd å komme med. Har jo gjort oss en del tanker om fremgangsmåter men har jo ikke gjort dette før :oops: Regner med jeg tar Taiko med i bilen så han får venne seg til lukt og lyder underveis :wink:

Litt om Taiko: Han er en glad beaglegutt, aldri vist noe som ligner på agresjon, tar godbiter veldig pent og pyntelig o.s.v.

Han er veldig glad i den lille flokken sin som nå er blitt litt større :D

Håper dere har gode råd å komme med :D

P.f.h.t. Taiko

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Har to unger og ei jamthundstispe.

 

Tenkte aldri så mye over første møtet, men når vi kom hjem fra sykehuset så satt ungen i bilsetet, satte det på gulvet og bikkja kom for å undersøke hva det var, var bare tilstede for å sjekke at det ikke ble for mye slikking. Tror det er dumt å ha bikkja i bånd ved første møtet (gjelder iallefall min hund), bikkja mi blir urolig/stresset når hun blir holdt tilbake og ikke får undersøkt som hun vil.

Link to comment
Share on other sites

Du kjenner jo din egen hund best og gjør dette på den måten du tror passer best. Jeg har også jämttispe og da vi kom hjem med familiens siste tilskudd (nr 3) gikk dette helt av seg selv. Viktig å få lukte litt og så ser hunden fort at det bæres rundt på en "porselensdokke". Nå skal det sies at min hund er særdeles forsiktig med barn etter at jeg ble nødt å forklare i særdeles høye ordelag at barna leker vi ikke med likedan som andre hunder da hun var halvstor valp. Ikke noe aggresivt men naboen likte ikke å få kloremerker på de håpefulle under vilter lek...

 

Dette vil jeg tro går smertefritt og løsningen har du nok som sagt selv :)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at en bisje blir stresset når den er i bånd er at du er litt skeptisk og tenker gjerne det verste, å knyter deg å klar til å dra vekk bisja, all den negative energien går via bånde til hunden din som igjen gjør den usikker og skeptisk, alle gangene eg har vist et dyr til en hund så ber eg bisjen sitte fint, snakker rolig med den og klapper den rolig. Så det beste du gjør er å være rolig, å er bisjen rolig også:)

Link to comment
Share on other sites

Heisan

Som dere sikkert skjønner så har vi fått en liten nydelig

guttepjokk :D:D Mor og barn skal mest sansynlig hentes i morgen og ønsker å få noen gode råd i den sammenheng.

Regner med det er mange her inne som har vært gjennom dette og har noen gode råd å komme med. Har jo gjort oss en del tanker om fremgangsmåter men har jo ikke gjort dette før :oops: Regner med jeg tar Taiko med i bilen så han får venne seg til lukt og lyder underveis :wink:

Litt om Taiko: Han er en glad beaglegutt, aldri vist noe som ligner på agresjon, tar godbiter veldig pent og pyntelig o.s.v.

Han er veldig glad i den lille flokken sin som nå er blitt litt større :D

Håper dere har gode råd å komme med :D

P.f.h.t. Taiko

 

Først gratulerer med den lille.. Når vi hadde små (for mange år siden) såhadde vi også støvere. Satte ned bagen med ungen i og lot hunden få se uten og gjøre noe styr rundt det. og etter litt forsiktig snusing så var det over og når ungen lå på ett teppe på gulvet så la de seg ved siden av... Tror uansett att det beste er minst mulig oppstyr rundt dette står man og holder barnet opp så kan det være att hunden heller vil hoppe opp så den kan få klort. Sett barnet ned på hundens nivå (gulvet) og la den undersøke selv.. Tipper hunden vil være meget forsiktig. virker som att de skjønner det.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! :) Har selv vært i lignende situasjon, har en border collie. Gjorde vel ikke noe spesielt ved første møte, satte oss bare ned på gulvet alle sammen så hunden fikk lukte på babyen, han var veldig forsiktig, og alt gikk veldig bra. Har passa på å gi hunden mye kos etter at ongene kom i hus (har 2), slik at den ikke føler at den må konkurrere med babyen om oppmerksomhet. Nå er eldstemann snart 3 og minste 8 mnd, og de og hunden er verdens beste venner.

Link to comment
Share on other sites

Først: Grattis!

 

Nest: Jeg har -- som du kanskje veit -- ikke hund sjøl, men jeg har hund i nær familie. Så du får ta dette for hva det er verd.

 

Til saken: Etter min erfaring er hunder veldig klar over at det nye som kommer i hus er en valp. Selv ganske så sjalu og egenrådige bikkjer kan være imponerende beskyttende overfor sånne små nurk, så hvis bikkja er frisk i hodet tror jeg at første runde kan gå ganske OK. Man bør imidlertid følge litt med etterhvert som "den nye valpen" begynner å stabbe omkring, for bikkja vil selvsagt ha sine egne oppfatninger om rangordningen i flokken. Selv har jeg bare positive erfaringer med hvordan hunder oppfører seg overfor spebarn, men etterhvert som ungen begynner å bli mer aktiv har jeg opplevd at bikkja har prøvd seg på en smule dominansadferd overfor det nye flokkmedlemmet. Da er det selvsagt på tide å minne det firbeinte flokkmedlemmet på hvor han eller hun befinner seg i hierarkiet...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye :D

 

Virker som bikkjene her i huset har vært fullstendig klar over hva som har vært på gang. Begge gangene vi har kommet hjem med nyfødte, har bikkjene fått snuse og hilse på gulvet. Ikke antydning til tull og tøys. Bikkjene og ungene har blitt svært knytta til hverandre, og jeg trur det er bra for begge.

Link to comment
Share on other sites

vil for det første gratulere med gutten :)

 

I mai i fjor fikk jeg en lillebror og et onkelbarn med 5 dagers mellomrom. Både min bror og min familie har hund, så det var litt spenning knyttet til hvordan hundene ville reagere. Min bror har en engelsk setter tispe. En normalt rolig hund som dog kan bli meget ivrig når hun får delta på ting hun liker.

Vår hund er en svensk lapphund, også dette en tispe. Jeg vet ikke hvordan brodern fikset biffen, men Diva er helt eksemplarisk rundt han.

Magda, vår svenske lapphund, fikk muntlig beskjed når hun kom for nært, mora var litt nervøs for å si det slik :P

 

Etter at minstebrodern har blitt større har han vist Magda hvor landet ligger, og det er ingen problemer mellom dem. Husker en episode da han krøp bortover golvet, og Magda gikk rundt han og skulle vise sin underdanighet, hun slikket han litt i ansiktet før han gikk videre. Da hun igjen prøvde dette litt lenger bort på gulvet, stanget han henne midtskips, hun flyttet seg fort. Lo godt og lenge etter dette :mrgreen:

 

tror ikke det finnes noen fasit på dette, som tidligere sagt, du kjenner hunden din best og derfor har jeg stor tro på at du finner den måten som funker best for dere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang gratulerer med den førstefødte. :D:D

vi hadde store barn når første hunden kom i hus men det gikk veldig bra.

Jeg tror at man må ha hunden under tilsyn til at eventuelle rangordninger er klarlagt.

Slik ville jeg ha gjort det,uansett hvor mye jeg stoler på hunden.Jeg ville bruke bur eller sette fast hunden hvis man skal en liten tur i kjelleren etc. :D:D

lykke til og hils mor og barn :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk hjem jämtvalp i fjor sommer, og menneskevalp to måneder etter. Babyen ble umiddelbart tatt inn som en del av flokken, og babyens ekstra privilegier ble godtatt uten problem. Bikkja kan fort bli noe ivrig på sleiking, men vet godt hvordan den skal oppføre seg. Vil allikevel ikke la de være uten oppsyn, da verken bikkjer eller uner er til å stole på. Imidlertid så er det ikke tvil om at begge to har veldig stor glede av den andre :D

Link to comment
Share on other sites

har en liten gutt på 1 mnd, bikkja fikk hilse på han under kontrolerte forhold

gikk bedre enn forventa bikkja mi er normalt sett litt skeptisk til små barn og skyger unna dem, men i dette tilfellet var det motsatt, nå er det akurat som hunden har tatt gutten til seg

når han ligger på gulvet eller sitter i "vippestolen" så går bikkja å legger seg atme han akkurat som han skal passe på gutten :) og når han bynner å suttre feks vis mor er i vaske kjelleren så kommer hunden ned og bjeffer nesten som han sir i fra at nå skriker han :mrgreen:

men for all del ikke alle hunder er lik så bynn forsiktig :wink:

Link to comment
Share on other sites

nå er det akurat som hunden har tatt gutten til seg

når han ligger på gulvet eller sitter i "vippestolen" så går bikkja å legger seg atme han akkurat som han skal passe på gutten :) og når han bynner å suttre feks vis mor er i vaske kjelleren så kommer hunden ned og bjeffer nesten som han sir i fra at nå skriker han :mrgreen:

Jepp, det er sånt jeg tenkte på da jeg skrev at sunne hunder skjønner at det har kommet en ny valp i flokken. Jeg har vært borti noe tilsvarende, en hund som var drivende sjalu på "den nye valpen" og konsekvent kom snikende for å stille seg opp mellom "valpen" og alfa'ene i flokken. Men på nyttårsaften, da de litt sånn der skumle tingene hylte oppetter himmelen, da oppretta bikkja vaktpost utafor rommet der "valpen" lå; der lå han og passet på mens resten av flokken var en tur ut på trappa! :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Hos oss ble første møtet allerede på gårdsplassen, i bildøra. Hunden skulle absolutt se hva som var i den lille bylten bak i barnesetet. Han fikk også møte barnet på gulvet under oppsyn.(måtte ha vakt i armlengdes avstand, hvis ikke hadde ungen blitt rundslikket). Desverre ble hunden påkjørt og drept ikke lenge etter :( . Fikk tak i en ny en raskt etterpå. Fikk også en ny unge ikke lenge etterpå også :D . Gjorde det samme med ny bikkja da, men da var bikkja bare en valp og like interissert som den voksne hunden var. Mulig det er i lynnet til den "ny" hunden, men ungene mine/våre er lyspungtet i livet til den hunden. Trodde ikke det var mulig en hund kunne bli så glad i unger. Dem henger i lag hele dagen når det er mulig. Ser du den ene, er ikke den andre langt unna. Hører han et klynk fra en unge, går det 2 sekund, så er hunden der. Gamle hunden(samme rase) var mer lunken der. Han aksepterte ungen i flokken, men ville ikke ha sånn veldig nærkontakt for det. Hundene mine her er av rasen Groendael/belgisk fåre hund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...