Jump to content

Walter P38


hyenen

Recommended Posts

Er det noen som har opplysninger om denne gamle krigeren?

Jeg kommer vel med stor sannsynlighet til å overta en slik etterhvert, så jeg er litt nysgjerrig på "historien" til disse.

Å ikke minst, hvor solid er de? Tåler de å bli skutt med ladet med dagens ammo? Er det noen ammo som er mer å anbefale enn andre?

Takker for svar, jeg vet dere som har kunnskap om disse finnes der ute...... :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja, kan jo komme med litt historikk:

 

Den ble utviklet som følge av forespørsel fra Heereswaffenamt i 1935 om en ny 9mm pistol som erstatning for P08 (Luger) som tjenestevåpen for det tyske militærvesen Utviklingen foregikk i perioden 1935 - 1938, og den ble approbert i 1938, derav betegnelsen Pistole 38, P38. På lanseringstidspunktet var den "state of the art" med siste skrik av tekniske løsninger, bl.a. nedspennsikring/selvspenneravtrekk (introdusert med Walther PP i 1929), indikatorstift for ladd kammer og skjefteplater i bakelitt.

Krigsproduserte P38 har stålramme, og tåler greit normalladet fabrikkammunisjon, men styr unna +P og moderne militærammusnisjon ladet for maskinpistol. Alt som er merket 9mm Luger skal være sikker kost.

I 1957 ble produksjonen gjenopptatt på kontrakt med Bundeswehr, da under betegnelsen P1. Pistolen hadde da fåt aluminiumsramme, og spesielt de tidligste av disse var plaget med slittasje. Senere ble den oppgradert med en forsterkningsbolt i stål på tvers i rammen som anlegg for styrebolten til løpslåsingen. Det kom også et par varianter: P4, som er en nedkortet P1 med forsiktet motert på sleiden, og P5/P5 Compact, som har fått lukket sleide og ren nedspenner montert på rammen.

Link to comment
Share on other sites

Et tipps kan være og skifte ut rekylfjærene og hanefjæren, før du starter å bruke våpnet.

Dette gjelder forsåvidt alle våpen som har gamle og reduserte fjærer.

En liten kuriositet med dette våpnet er at amerikanerenes 92f stort sett en kopi av Walter p-38.

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

2 problem som var gjengangere på dei P-38`ene, når eg fiksa på dei i Forsvaret, var at sleiden sprakk pga at det var brukt for hard ammo ( Ref det som Highpower skreiv over her ang ammo ) og så fanst det løp som ikkje var skikkelige, dvs at innerforingen løsna og forsvann framover, sånn at hylsa forsvann inni løpet, og utdrageren mista taket på hylsa og klarte ikkje å kaste den ut.

Ellers så var det fjærskift og småtterier, stort sett greie våpen både å skyte med, og holde reint. Likte mykje betre den enn den Glock`en, når den kom, men det er smakssak. :)

Link to comment
Share on other sites

løp som ikkje var skikkelige, dvs at innerforingen løsna og forsvann framover

Ah, den glemte jeg i farten. Dette var et problem med P1-løp produsert innenfor en kort periode, Walther fant fort ut at løp med innsatt foring ikke var noen god ide, og gikk så tilbake til løp uten foring. Endel av disse løpene ble vel levert som reservedeler til forsvaret :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått studert den så nøye enda, men det er en som stammer fra krigen ja. Om den kan være produsert før krigen, vet jeg ikke enda, da det vel (forhåpentligvis) ligger ett stykke frem i tid at jeg skal arve den.... :wink:

Men det er vel nummer eventuelt andre stempel som kan fortelle meg nårtid den er produsert, som jeg kan se etter når jeg engang får den i hendene....?

Link to comment
Share on other sites

Får håpe at P-38 er et eksemplar som er produsert tidlig i krigen.

Stålet og "finishen" ble dårligere utover i krigsårene.

Og at den ikke har vært innom det norske forsvaret etter krigen

 

Krigs P-38ene ble produsert ved 3 forskjellige fabrikker; hos Walther(merking ac), Mauser(byf og svw på slutten av krigen) og Spreewerk(cvq). Bokstav merking ble innført fra 8.juli i 1940.

Bokstavene ble etterfulgt av produksjonsåret.

Fra 1.juli 1939 til 8.juli 1940 var Walthers nummerkode 480.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min står det: Carl Walther Waffenfabrik Ulm/Do

P38 Cal 9mm på sleiden, det er også en prikk med ring rundt både her og foran på løpet sammen med to firkantete stempel med noe som ser ut som tre nummer.

Serienummeret på ramma er firesifret og begynner på 2.

Her er det også stemplet noe som minner om liten n og nr 135 under den tyske ørnen, og bnp under en krone, ogtilslutt ett kryss med nummerene 0 2 5.

Noen som vet sånn ca når denne er fra?

 

Edit: er selvfølgelig ikke den tyske ørnen, men "mauser ørnen" (byf) denne ble visst skiftet ut sent 1943. Men grepsplatene mine virker som plastikk, og de har ikke disse ringene på innsiden...

Link to comment
Share on other sites

Virker litt på meg som dette kan være en P38 lagd fordet norske forsvar, kan ikke si jeg finner noen eksempler på Krigs P38er med disse merkingene.

Er det en slik ?? http://www.pistole38.nl/eng/collection/ ... n-P38.html" target="_blank

 

Edit: Mener at Krigs P38 fra Walther ble produsert på Zella Mehlis fabrikken, tror Ulm Donnersberg fabrikken ble starta etter Krigen.

Link to comment
Share on other sites

Samme grepsplatene og stemplene på løp, men min har en mye grønnligere finnish (ghost) og ikke det norske stempelet på sleida.

Stemplet med "mauser eagle" og nummer 135 under, er stempelet fra tiden mellom 1940-43.

Men de har vel ikke plastgrep?

 

edit: http://www.pistole38.nl/manufacturers/m ... urers.html" target="_blank

Her står det faktisk at mauser bare lagde det stempelet fra 1942 til slutten av 43...

Link to comment
Share on other sites

Vekket litt interesse fra meg og nå!

Er det en delepistol, så må jeg si at overflaten må være utrolig godt gjort.

Man kan ikke se noe fargeforskjell på ramme/sleide og den har nesten en grønnlig parkerisert overflate. Og det er stemplet inn samme sistenummeret på sikte som rammenr.

 

Kan prøve å få lagt ut noen bilder til kvelden.

Pistolen ble ervervet fra en avdød samler for mange år siden, hverken han eller jeg har skutt med den, bare ligget å samlet støv innerst i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om rammestykke og sleide ikke er fra samme pistol. Etterkrigsproduserte sleider er som regel uten serienummer, merket P38 (selv om de kan sies å være P1) samt merket slik du beskriver. Mens det andre du skriver stemmer overens med en krigsprodusert.

 

Du kan ta en titt på denne tråden angående identifisering av slide'en http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=34988&p=394681&hilit=p38#p394681

 

..mulig tidligere eier foretrakk stål i både ramme og slide m.t.p vekt og styrke?

Link to comment
Share on other sites

Tidligere eier var samler og kan aldri tenke meg at det ville være i hans interesse å bygge ett våpen, men hva vet jeg...

 

Her er iallfall bilde av stemplene, og bilde tatt sammen med en PP for å se forskjellen i overflate.

Overflatebehandlingen er ihvertfall ikke noe amatørarbeid...

DSCF2338.jpg

DSCF2330.jpg

DSCF2333.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som urogallus sier, dette er en mix av krigsprodusert Mauser ramme og ikke-forsterket slide (riller ikke på begge sider av sikring). Trolig med limt løp..

 

Litt synd, men det du kan i det minste skyte med den uten å bekymre deg for at du sliter ut en orginal P38. Gjør nok lurt i å holde deg unna unna +p og MP ammunisjon med denne.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er lett blanning av gammelt og nytt, ikke akkurat noe samlervåpen, men sikkert helt ok som bruksvåpen :wink:

Har selv en meget pen orginal P38 byf43 som kom til landet med en frontkjemper og har vært i privat eie siden det. Skulle legge ut noe bilder, men det var ikke så enkelt :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...