300en Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 Hallo. Har over en liten stund gått å lurt på om jeg skulle laga en stokk til rifla sjøl. Noe jeg vurderer sterkt nå Så aller først så trenger en jo et emne å laga det ta. Altså da treverk for min del. Det må jo sikkert ligga å tørke ei god stønn før man kan begynne med selve oppgaven? Men allerede her butter det.. Hva slags tresort skal jeg velge? I mange riflestokker er det jo valnøtt, noe som er ett hardt treslag. Bør man velge hardt tre? Jeg ser jo aller helst for meg en stokk i flammebjørk, er noe spesielt med det "mønsteret" som blir av den når du får oljet den opp, etter min mening. Men kanskje det blir for mjukt tre? En fordel med det er jo at det er lettere å jobbe med, men hva har dette å si når det skal monteres ett våpen i stokken? Tips og andre gode innspill mottas med takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 Hei Jäger`n, Jeg gjorde nettop det du ønsker å gjøre for et par år siden, og det med stort hell. For min del stod det også mellom valnøtt og flammebjørk. Valget falt til slutt på valnøtt. Dette bla annet fordi valnøtt er som du sier mye hardere og også fordi bjørk generelt ikke er så veldig glad i fuktighet. For selv om stokken blir behandlet med olje vil den alltid kunne trekke fuktighet på enkelte plasser. Dette er som du sikkert vet et prosjekt som tar mye tid og tålmodighet, men det er fryktelig moro når man er ferdig og sitter der med drømmebørsa, custom-made:-) Skal ikke påberope meg å være noen mester på området, men jeg kan sikkert komme med et par tips hvis du er interessert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 Biggen, den stokken må du få lagt ut bilde av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 Biggen, den stokken må du få lagt ut bilde av. Tok en del bilder underveis, så jeg skal se hva jeg får til i løpet av kvelden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffon Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 Biggen, Jäger'n supert slike tråder liker vi Er inne på tanken selv. Har et par emner av Lønn liggende, mangler bare "resten" Vet et det tidligere ble produsert rifler med stokker av både valbjerk og lønn! Illstsd hsr fått lagd seg en riflestokk av Lønn, den ser veldig bra ut viewtopic.php?f=38&t=32485 Mvh. Griffon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted November 23, 2010 Author Share Posted November 23, 2010 Ja dette må nok beregnes som ett årsprosjekt trur jeg! Veldig kjett viss en blir så ivrig at en gjør ett skikkelig feil skjær Åssen er valnøtt å jobbe med? Det med fuktigheta var jo ikke så dumt nei. Var inne på tyristubben sine sider å titta på ett skjefte dom hadde laga ta flammebjørk. Det var ett lyst ett, og (etter min mening) litt for lite mønster i treverket. Det er det jeg syns er litt av sjarmen med det slaget Men jeg vil også ha den mørk. Men det er jo noe man må prøve seg fram til. om laang tid trur jeg. Jeg også er veldig interresert i å se bilder av den stokken Og inspill mottas med stor takknemlighet. Om du ikke er noen mester så har du iallefall mere erfaring enn det jeg har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted November 23, 2010 Author Share Posted November 23, 2010 Griffon; Ja var ikke så gæærn den lønn-stokken altså Har faktisk ikke vært inne på tanken på det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tveraa Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 http://www.nottetreimport.no/ der er en fin side med mange gode emner til å lage stokk av! det viktigste å tenke på når man skal velge tresort er å velge en tresort som ikke endrer seg ved tempratur-og fuktighetsforandringer! treet må være så "dødt" som mulig for å få god presisjon under alle værforhold:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted November 23, 2010 Author Share Posted November 23, 2010 Fikk temmelig bra sansen for tyrkisk valnøtt nå ja Men spørs da om jeg skal tørre å bruke så mye peeng når jeg prøver meg for første gang Men var jo forskjellig prisklasser, men de dyreste var jo helt råe.. Takker for bra link og tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 Siden du funderer på flammebjørk, så kan jeg vise bilder av et par jeg har laget sist vinter. Fikk en med kopifres til å frese leie til kassa samt grovjobben utvendig. Det gjorde at jeg sparte mye tid i forhold til å ta ut for kassa. Forøvrig er det ikke så mye jobb som en frykter. Det kan være litt kinkig med rette flater i flammebjørk, da veden går i alle himmelretninger enkelte steder, men med tålmod og tålmod så går det greit det og. Pusse - pusse - pusse kan du jo gjøre på verandaen i vårsola. Brukte spritbeis på begge, men to forskjellige blandinger. Er mest fornøyd fargemessig med den nederste, som også er desidert behageligst å skyte med. Hele prosjektet frister til gjentakelse, men da må jeg nok ta ut til kassa sjøl. I så fall blir det helst en laminatstokk fra Boyds. De har mange alternativer til en meget rimelig penge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Ting tar litt tid, men her er noen bilder og forklaring: Tanken var å lage en stokk som var spesialtilpasset meg. Etter noen år som dfs-skytter blir man litt sær, særlig med tanke på kinnstøtte, grep osv. Det som også var viktig var å lage noe som tålte en trøkk. Ikke gøy å legge så mye arbeid i noe som går i stykker etter en sesong. Som sagt så stod det mellom valnøtt og flammebjørk. Bestemte meg etterhvert for å lage en "tommelhull" laminat-stokk i valnøtt. Grunnen til det var egentlig at jeg ikke hadde hørt at det var vanlig med bjørk og siden det ble laminat ville ikke spillet i treverket bli så utpreget uansett. Kjøpte en 2"x8" i valnøtt på Oslo Finèrfabrikk (de har mange forskjellige tresorter på lager) Denne ble kappet i tre deler på ca 1 meter. Deretter ble hver del renskåret og høvlet på alle sider og var tilslutt ca 18 cm høy, 5 cm tykk og 100 cm lang. Disse ble delt på langs i ca 5 mm lameller, og siden høvlet ned til ca 3mm. Som jeg var inne på tidligere var jeg veldig opptatt av dette skulle holde en stund, så valg av type lim var ikke brågjort. Det måtte tåle vann og samtidig ikke reagere på olje og beis. Etter en del frem og tilbake var jeg så heldig å få tak i (fra DYNO i Lillestrøm) et to- komponent lim, vistnok det samme som de leverer til Tikka-fabrikken. Limet ble blandet og rullet på lamellene, en etter en, og lagt i press med hjelp av labanker og en haug med tvinger. Dette fikk stå et par dager før stykket ble renskåret og høvlet på alle kanter. Skal innrømme at jeg klødde meg i huet både en og to ganger før jeg torde å sette i gang. Uten noen som helst anelse om hvordan dette burde gjøres skjønte jeg fort at greia var å ta "den innvendige jobben" først, nemlig tilpasning til løp og låskasse, og så gå løs på utformingen av skjeftet etterpå. Utfordringen lå i å få merket av nøyaktig plassering til løp og låskasse, vinkler og retninger, og så få frest ut dette uten å ta vekk for mye treverk. Meste parten her ble utført fo hånd. Bare å prøve seg forsiktig frem. Det var ikke få ganger "jernet" ble satt inn og tatt ut igjen for mer justering. Da endelig løp, låskasse og magasindel satt som det skulle kunne den virkelige moroa begynne, nemlig å utforme selve skjeftet utvendig. Noe av det viktigste for meg var som sagt en riktig tilpasset kinnstøtte, et rettere og grøvre pistolgrep enn det som er vanlig på tradisjonelle jaktrifler, og et kraftig forskjefte var også ønskelig. Alt skulle selvfølgelig være spesialtilpaset til meg. Her ble alt grovskåret og siden utformet ved hjelp av Dremel og treskjærer-jern, og så var det til å slipe og pusse. Etterhvert kom det frem mye fin trestruktur fra de forskjellige lamellene. Ordet PUSSING fikk plutselig en helt ny betydning for meg. Det ble til å pusse, pusse og atter pusse. Hver minste lille ujevnhet blir nemlig veldig synlig ved oljing av treverket, så juksing her straffer seg til slutt. Luftehullene i forskjeftet var litt for å få ned vekta, litt for raskere nedkjøling av pipa, men også for syns skyld. Da snekkerjobben var ferdig sto den videre behandlingen av skjeftet igjen. Det som er viktig for å oppnå en glattest mulig overflate er fukte med vann, tørke og pusse treverket helt til fibrene i treverket slutter å reise seg. Dette ble gjort 15- 20 ganger. Så var det å blande en beis til ønsket farge, og stryke på dette så mange ganger at det blir jevnt og riktig farge. Deretter må den porefylles og pusses igjen for at den skal bli helt glatt. Så ble den oljet x antall ganger med rødolje, hver gang pusset med våtslipepapir str 400 sammen med oljen, før den ble satt inn med en herder som gjør oljen mer robust. Til slutt kan hele stokken poleres for å oppnå en blank overflate, men jeg valgte å ikke gjøre dette fordi jeg heller ville ha en matt overflate med tanke på skinn fra sola osv. ( Fremgangsmåten sto beskrevet i bruksanvisningen til det settet jeg kjøpte) Så ble alt sendt bort til børsemaker for bedding, og her er resultatet: Det var i grunn hele historien, og jeg håper du ble inspirert til å prøve selv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Fabelaktiv arbeid, og tusen takk for at du posta bildene og forklaring. Blei ein kanonbra stokk det der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Fabelaktiv arbeid, og tusen takk for at du posta bildene og forklaring. Blei ein kanonbra stokk det der. Tusen takk! Det var da veldig store ord, men hyggelig med sånne tilbakemeldinger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ursus arctos Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Flott arbeid Kan hende fleire blei inspirert av dette har ein M67 som eg tenkte eg skulle "fornye". Kansje ein heimesnekkra stokk hadde sett prikken over i`en på eit slikt projekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baktus Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Legger til en link fra en tråd om børsa/stokken min: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=3089 Hogg ikke treet selv, men et utrolig uferdig evne til utgangspunkt. Kun utfreset for feil låskasse..... Må få legge til at børsa nå har fått seg ny kikkert (nye vektregler i jaktfelt), en Burris Black Diamond 6-24x50, så nå ser den riktig så fin ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Fiksa til linken din Baktus, og nok eingong må eg få sei at det der er ein kjempeflott stokk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffon Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Biggen og Baktus, det var to flotte stokker Fint å få slik inspirasjon, dette er en fin tråd som kan trigge andre til å komme igang! Spesielt artig å se at det går ann å gjøre det selv helt fra bunnen. Mvh. Griffon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
900SS Posted November 25, 2010 Share Posted November 25, 2010 http://forums.accuratereloading.com/eve ... 4711078031 Mye inspirasjon rundt omkring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shooter 2 Posted November 25, 2010 Share Posted November 25, 2010 Det var gutten sin ! kjempebra jobb Hvor mange timer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted November 26, 2010 Share Posted November 26, 2010 Det var gutten sin ! kjempebra jobb Hvor mange timer Skrev ikke akkurat ned timene underveis, men jeg mener å huske at selve snekkerjobben tok mellom 30 og 40 timer. Etterbeheandlingen er jo mange små økter som ikke tok så lang tid hver for seg, men et par uker alt i alt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rolfm Posted November 26, 2010 Share Posted November 26, 2010 Hei, fin stokk du har bygd. Lurer på å bygge en selv, hvilket lim har du brukt? Hvis andre har noen tips til lim, kom gjerne med dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted November 26, 2010 Author Share Posted November 26, 2010 Det var 2 flotte stokker Jeger`n!! Flott arbe hos deg også biggen Blir bare mer og mer gira på å prøve nå Jeg har fryktelig dårlig tålmodighet. Laga kniver før, men kutta ut fordi det tok så lang tid. Så lurer noen ganger på meg sjøl når jeg tenker på å laga meg en stokk sjøl Men jeg trur det, at når jeg er innstilt på at dette er ett prosjekt som må ta lang tid så trur jeg det blir annerledes. Og ikke minst tanken på hvordan det kan se ut viss det blir bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted November 29, 2010 Share Posted November 29, 2010 Hei, fin stokk du har bygd.Lurer på å bygge en selv, hvilket lim har du brukt? Hvis andre har noen tips til lim, kom gjerne med dem Aner ikke hva det het for jeg fikk det ikke i orginalemballasje. Skal prøve å finne det ut. Biggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted November 30, 2010 Share Posted November 30, 2010 Hei, fin stokk du har bygd.Lurer på å bygge en selv, hvilket lim har du brukt? Hvis andre har noen tips til lim, kom gjerne med dem Hei igjen, nå har jeg forsøkt å finne ut hva det limet het, men han som jeg fikk det av visste heller ikke. Jeg vet at det kom i fra Dynea (ikke Dyno som jeg skrev tidligere) Hvis du kontakter dem så får du helt sikkert hjelp. Det finnes sikkert andre typer lim også, men bare pass på at de som selger det vet hva de snakker om. Er jo for jævlig å bruke så mye tid på noe som kanskje går i stykker pga feil lim. Viktig at det tåler fuktighet, beis, olje ol. Lykke til! Biggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rolfm Posted November 30, 2010 Share Posted November 30, 2010 Hei! Tusen takk for svar og tips, skal prøve og kontakte Dynea. Rolf M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted December 7, 2010 Author Share Posted December 7, 2010 Noen som veit om hvor en kan bestille bakkapper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Midway har et meget stort utvalg, men du finner stort sett noe bra hos de fleste litt større forretningene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted December 7, 2010 Author Share Posted December 7, 2010 Takk for tipset Ja dom hadde ett forholdsviss stort utvalg der ja! Jeg tenkte det at sånne detaljer var greit å ha ganske tidlig så man har mål og alt som trengs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t-erwibe Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Nå fikk jeg nesten lyst til å kaste tikka tactical stokken og prøve å lage en sjøl Disse var jo kjempefine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted December 8, 2010 Share Posted December 8, 2010 Nå fikk jeg nesten lyst til å kaste tikka tactical stokken og prøve å lage en sjøl Disse var jo kjempefine Vet ikke om jeg vill kastet den gamle , men det er utrolig gøy når du kommer igang Fikk en pm fra Jäger`n i går ang dette så jeg har en følelse av at han er i gang. Venter spent på bilder ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted December 8, 2010 Author Share Posted December 8, 2010 Emnet har kommet i dag. Så jeg skal hente det i morra Valget endte på Flammebjørk. Jeg har som sagt veldig sansen for det trevirket så jeg måtte bare ta det. Så får jeg håpe det går bra Skal prøve å væra flink til å ta bilder under prosjektet å legge ut. Er ratt mange gode tips å få da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 Spennende!! Vi gleder oss til å følge prosjektet Sikkert flere her inne med kunnskap om dette, så det går nok bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted December 9, 2010 Author Share Posted December 9, 2010 Har vært å henta emnet nå. Noen som har noen formening om hva fuktprosenten i trevirket bør ligga på? Trur ratt det er litt fuktig Og da drøyer det jo prosjektet litt også.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 Er ikke 100% sikker når det gjelder et skjefte, men jeg vet at fuktighet i treverk som skal brukes til møbler ol skal ligge på mellom 6 og 10%, så jeg vil tro at det samme gjelder her. Nå er det heldigvis tørr luft ute så det vil nok tørke naturlig etter en tid avhengig av hvor fuktig det er. Biggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pejo Posted December 10, 2010 Share Posted December 10, 2010 Jeg laget en stokk for flere år siden til en Remington 788, for flere år siden, bygget den så om til å passe i en Savage for en kamerat. PT står det en Savage 116 i stokken. Den er laget i laminert bjørk. Tok vel ca tre uker utenom jobb etc, overflatebehandling tatt over tid, med rødbeis og olje. Børsa er for øvrig til salgs, kaliber 35 Wheelen, gjenget for demper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted December 10, 2010 Author Share Posted December 10, 2010 Er ikke 100% sikker når det gjelder et skjefte, men jeg vet at fuktighet i treverk som skal brukes til møbler ol skal ligge på mellom 6 og 10%, så jeg vil tro at det samme gjelder her. Nå er det heldigvis tørr luft ute så det vil nok tørke naturlig etter en tid avhengig av hvor fuktig det er. Biggen Regner med at jeg får tak i fuktighetsmåler i løpet av helga så får jeg se Kommer til å skjæra til ett rektangulært emne, trur det kan væra lurt i forhold til tørkeprosessen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted December 11, 2010 Author Share Posted December 11, 2010 I dag har jeg fått lånt meg en fuktighetsmåler. Sleit med å få sjekka den. Fikk aldri noe utslag. Men på ett par veakubber fikk jeg utslag. Så til slutt sputta jeg på emnet og målte og da var det 35%. Så tørka jeg litt hardt og prøvde en gang til. Da var det 27%. Så på en måte vil jeg jo tru at emnet er tørt? På en anna side så syns jeg det er så tungt.. Så nå lurer jeg fært egentlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fattern Posted December 11, 2010 Share Posted December 11, 2010 Hvor fikk du dette emnet fra? har du tatt det fra et nyfelt tre? I så fall må det nok tørke leeeenge enda. Vanligvis legges slike emner til tørk i flere år før de brukes. Alternativt er jo om du hører med noen lokal snekker/trappeprodusent om å få tørka sammen med hans trevirke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted December 11, 2010 Share Posted December 11, 2010 Jeg regner mellom 8-10% som passe for et emne..allerhelst liker jeg at det er tørka ned til 6% og så sluppet opp til 8-10 igjen, såfremt en tørker sakte nok til å unngå sprekking.. Det er faktisk en overhengende fare ved hurtig tørking i materialtørker.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted December 11, 2010 Author Share Posted December 11, 2010 er fra Fange sag og høvleri. Har nok liggi ei stønn fordi det er grått i enden og sprekt litt også. Nei å brå tørke materialer gir dårlig resultat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kristian Posted December 11, 2010 Share Posted December 11, 2010 Det står en meter lang kubbe av kirseber tre her i garasjen, den er ca 10 år gammel og ikke skåret til plank. Er det brukbart kan du hente den om du vil, jeg bor ved Hønefoss Har foresten sett et par riktig fine hagleskjefter i svartor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted December 11, 2010 Share Posted December 11, 2010 I dag har jeg fått lånt meg en fuktighetsmåler. Sleit med å få sjekka den. Fikk aldri noe utslag. Men på ett par veakubber fikk jeg utslag. Så til slutt sputta jeg på emnet og målte og da var det 35%. Så tørka jeg litt hardt og prøvde en gang til. Da var det 27%. Så på en måte vil jeg jo tru at emnet er tørt? På en anna side så syns jeg det er så tungt.. Så nå lurer jeg fært egentlig Det kan hende at de er tørt i kanten rundt, men fuktig i kjernen. Så hvis du har nok treverk til at du kan skjære av en bit og måle lenger inn så anbefaler jeg å prøve det. Det bør være mulig å skjære av litt på den fremste delen av emnet, under fortreet, der skal det jo fjernes en del allikevel. Viktig det som Raudnakke sier, å tørke emnet kontrollert. Hvis dette gjøres for fort vil det bare sprekke og vri seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted December 11, 2010 Author Share Posted December 11, 2010 Ja var jo ett greit tips det da. Det skal jeg gjøra Tja, har en stubb på drøve 3m og snittbredde på 30cm så skulle ratt gå an å ta ta en beta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArcticTiger Posted December 11, 2010 Share Posted December 11, 2010 Naturlig tørka, ute under tak, har trevirke en likevektsfuktighet på 12%, dvs tørrere blir det ikke. Skal du under det, må du tørke inne i oppvarmet rom. Det er en fin metode å la planken tørke ute først, luftig under tak i lang nok tid. En gml "regel" sier 1 år pr " (tomme) tykkelse på planken. Så kan du ta det inn og la det ligge varmt oppunder taket. Det sprekker lite når det først er gjennomtørka ute. Et tips for å få langsom, jevn tørking og derav mindre sprekking, er å smøre endeveden i begge ender av emnet med vanlig hvitt Casco trelim. Min erfaring er at vanlige fuktighetsmålere for trevirke ikke virker noe særlig godt under ca. 10%. De greier ikke måle noe motstand, og du får 0%. Forskjellige merker kan og være ulikt kalibrert. Tresorten har og betydning for måleresultatet. Så en fuktighetsmåler gir deg bare en pekepinn. Det sikreste er å ta tida til hjelp, jo lenger, jo bedre. For å få en stabil børsestokk er det viktig at emnet er tatt ut av en rettvokst trestamme. Er stammen en "banan", så blir det du lager av emnet en banan og. Laminering, dvs. å skjære opp emnet i flere lag og lime sammen, utligner kreftene (spenningene) i trevirket. Jo flere lag, jo stabilere. Men det hjelper med f.eks. bare 3 lag og. Har du et flott flammet emne, kan det deles i to og limes sammen med et annet tre i midten. Så beholder du de flotte flammetegningene på sidene av skjeftet. Jeg så noen flotte custom riflestokker på ei amerikansk nettside, hvor det var gjort på den måten. De hadde prøvd med flere treslag og, f.eks. mørkt-lyst-mørkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biggen Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Nå Jäger`n, har du snart noe å vise oss??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted February 9, 2011 Author Share Posted February 9, 2011 Er dårlig med det gett Har ikke fått gjort noen ting! Har blitt enig med meg sjøl nå at jeg skal få noen til å frese ut. Noen som veit om noen som gjør dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted February 18, 2011 Author Share Posted February 18, 2011 Ingen som kjenner til noen med kopifres? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Mange som freser til de mest vanlige kassene, så det avhenger litt av hvilket utgangspunkt du har. Jeg brukte Bredvold til å frese ut for kasse/pipe på den ene og Gävle Kolvmakeri på den andre. Begge to fra emner som jeg selv hadde med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Må legge igjen spor her inteeresant og artig prosjekt! Stå på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300en Posted February 19, 2011 Author Share Posted February 19, 2011 Kanskje jeg skal sende en mail til Bredvold da Tikka t3 skulle vel væra ganske standard i dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.