Jump to content

Laga riflestokk selv


300en

Recommended Posts

Hallo.

 

Har over en liten stund gått å lurt på om jeg skulle laga en stokk til rifla sjøl. Noe jeg vurderer sterkt nå :D

Så aller først så trenger en jo et emne å laga det ta. Altså da treverk for min del. Det må jo sikkert ligga å tørke ei god stønn før man kan begynne med selve oppgaven?

Men allerede her butter det.. Hva slags tresort skal jeg velge? I mange riflestokker er det jo valnøtt, noe som er ett hardt treslag. Bør man velge hardt tre?

Jeg ser jo aller helst for meg en stokk i flammebjørk, er noe spesielt med det "mønsteret" som blir av den når du får oljet den opp, etter min mening. Men kanskje det blir for mjukt tre?

En fordel med det er jo at det er lettere å jobbe med, men hva har dette å si når det skal monteres ett våpen i stokken? :)

 

Tips og andre gode innspill mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Jäger`n,

 

Jeg gjorde nettop det du ønsker å gjøre for et par år siden, og det med stort hell. For min del stod det også mellom valnøtt og flammebjørk. Valget falt til slutt på valnøtt. Dette bla annet fordi valnøtt er som du sier mye hardere og også fordi bjørk generelt ikke er så veldig glad i fuktighet. For selv om stokken blir behandlet med olje vil den alltid kunne trekke fuktighet på enkelte plasser. Dette er som du sikkert vet et prosjekt som tar mye tid og tålmodighet, men det er fryktelig moro når man er ferdig og sitter der med drømmebørsa, custom-made:-) Skal ikke påberope meg å være noen mester på området, men jeg kan sikkert komme med et par tips hvis du er interessert...

Link to comment
Share on other sites

Ja dette må nok beregnes som ett årsprosjekt trur jeg! Veldig kjett viss en blir så ivrig at en gjør ett skikkelig feil skjær :shock:

Åssen er valnøtt å jobbe med? Det med fuktigheta var jo ikke så dumt nei.

 

Var inne på tyristubben sine sider å titta på ett skjefte dom hadde laga ta flammebjørk. Det var ett lyst ett, og (etter min mening) litt for lite mønster i treverket. Det er det jeg syns er litt av sjarmen med det slaget :) Men jeg vil også ha den mørk. Men det er jo noe man må prøve seg fram til. om laang tid trur jeg.

Jeg også er veldig interresert i å se bilder av den stokken :D Og inspill mottas med stor takknemlighet. Om du ikke er noen mester så har du iallefall mere erfaring enn det jeg har :D

Link to comment
Share on other sites

Siden du funderer på flammebjørk, så kan jeg vise bilder av et par jeg har laget sist vinter.

Fikk en med kopifres til å frese leie til kassa samt grovjobben utvendig. Det gjorde at jeg sparte mye tid i forhold til å ta ut for kassa. Forøvrig er det ikke så mye jobb som en frykter. Det kan være litt kinkig med rette flater i flammebjørk, da veden går i alle himmelretninger enkelte steder, men med tålmod og tålmod så går det greit det og. Pusse - pusse - pusse kan du jo gjøre på verandaen i vårsola.

stokk-1900-338-12.jpg

stokk-1900-264-12.jpg

Brukte spritbeis på begge, men to forskjellige blandinger. Er mest fornøyd fargemessig med den nederste, som også er desidert behageligst å skyte med. Hele prosjektet frister til gjentakelse, men da må jeg nok ta ut til kassa sjøl. I så fall blir det helst en laminatstokk fra Boyds. De har mange alternativer til en meget rimelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Ting tar litt tid, men her er noen bilder og forklaring:

 

Tanken var å lage en stokk som var spesialtilpasset meg. Etter noen år som dfs-skytter blir man litt sær, særlig med tanke på kinnstøtte, grep osv. Det som også var viktig var å lage noe som tålte en trøkk. Ikke gøy å legge så mye arbeid i noe som går i stykker etter en sesong. Som sagt så stod det mellom valnøtt og flammebjørk.

Bestemte meg etterhvert for å lage en "tommelhull" laminat-stokk i valnøtt. Grunnen til det var egentlig at jeg ikke hadde hørt at det var vanlig med bjørk og siden det ble laminat ville ikke spillet i treverket bli så utpreget uansett.

 

Kjøpte en 2"x8" i valnøtt på Oslo Finèrfabrikk (de har mange forskjellige tresorter på lager)

Denne ble kappet i tre deler på ca 1 meter. Deretter ble hver del renskåret og høvlet på alle sider og var tilslutt ca 18 cm høy, 5 cm tykk og 100 cm lang. Disse ble delt på langs i ca 5 mm lameller, og siden høvlet ned til ca 3mm.

 

IMG_2220.jpg

 

Som jeg var inne på tidligere var jeg veldig opptatt av dette skulle holde en stund, så valg av type lim var ikke brågjort. Det måtte tåle vann og samtidig ikke reagere på olje og beis.

Etter en del frem og tilbake var jeg så heldig å få tak i (fra DYNO i Lillestrøm) et to- komponent lim, vistnok det samme som de leverer til Tikka-fabrikken.

Limet ble blandet og rullet på lamellene, en etter en, og lagt i press med hjelp av labanker og en haug med tvinger. Dette fikk stå et par dager før stykket ble renskåret og høvlet på alle kanter.

IMG_2221.jpg

IMG_2222.jpg

IMG_2223.jpg

Skal innrømme at jeg klødde meg i huet både en og to ganger før jeg torde å sette i gang. Uten noen som helst anelse om hvordan dette burde gjøres skjønte jeg fort at greia var å ta "den innvendige jobben" først, nemlig tilpasning til løp og låskasse, og så gå løs på utformingen av skjeftet etterpå. Utfordringen lå i å få merket av nøyaktig plassering til løp og låskasse, vinkler og retninger, og så få frest ut dette uten å ta vekk for mye treverk. Meste parten her ble utført fo hånd. Bare å prøve seg forsiktig frem. Det var ikke få ganger "jernet" ble satt inn og tatt ut igjen for mer justering.

IMG_2226.jpg

 

Da endelig løp, låskasse og magasindel satt som det skulle kunne den virkelige moroa begynne, nemlig å utforme selve skjeftet utvendig. Noe av det viktigste for meg var som sagt en riktig tilpasset kinnstøtte, et rettere og grøvre pistolgrep enn det som er vanlig på tradisjonelle jaktrifler, og et kraftig forskjefte var også ønskelig. Alt skulle selvfølgelig være spesialtilpaset til meg. Her ble alt grovskåret og siden utformet ved hjelp av Dremel og treskjærer-jern, og så var det til å slipe og pusse. Etterhvert kom det frem mye fin trestruktur fra de forskjellige lamellene. Ordet PUSSING fikk plutselig en helt ny betydning for meg. Det ble til å pusse, pusse og atter pusse. Hver minste lille ujevnhet blir nemlig veldig synlig ved oljing av treverket, så juksing her straffer seg til slutt. Luftehullene i forskjeftet var litt for å få ned vekta, litt for raskere nedkjøling av pipa, men også for syns skyld.

IMG_2228.jpg

IMG_2231.jpg

 

Da snekkerjobben var ferdig sto den videre behandlingen av skjeftet igjen. Det som er viktig for å oppnå en glattest mulig overflate er fukte med vann, tørke og pusse treverket helt til fibrene i treverket slutter å reise seg. Dette ble gjort 15- 20 ganger. Så var det å blande en beis til ønsket farge, og stryke på dette så mange ganger at det blir jevnt og riktig farge. Deretter må den porefylles og pusses igjen for at den skal bli helt glatt. Så ble den oljet x antall ganger med rødolje, hver gang pusset med våtslipepapir str 400 sammen med oljen, før den ble satt inn med en herder som gjør oljen mer robust. Til slutt kan hele stokken poleres for å oppnå en blank overflate, men jeg valgte å ikke gjøre dette fordi jeg heller ville ha en matt overflate med tanke på skinn fra sola osv. ( Fremgangsmåten sto beskrevet i bruksanvisningen til det settet jeg kjøpte) Så ble alt sendt bort til børsemaker for bedding, og her er resultatet:

IMG_3103.jpg

IMG_3104.jpg

IMG_3106.jpg

IMG_3108.jpg

 

Det var i grunn hele historien, og jeg håper du ble inspirert til å prøve selv :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Legger til en link fra en tråd om børsa/stokken min:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=3089

 

Hogg ikke treet selv, men et utrolig uferdig evne til utgangspunkt. Kun utfreset for feil låskasse.....

 

Må få legge til at børsa nå har fått seg ny kikkert (nye vektregler i jaktfelt), en Burris Black Diamond 6-24x50, så nå ser den riktig så fin ut :D

Link to comment
Share on other sites

Det var gutten sin ! kjempebra jobb :D Hvor mange timer :?:

 

Skrev ikke akkurat ned timene underveis, men jeg mener å huske at selve snekkerjobben tok mellom 30 og 40 timer. Etterbeheandlingen er jo mange små økter som ikke tok så lang tid hver for seg, men et par uker alt i alt :D

Link to comment
Share on other sites

Det var 2 flotte stokker Jeger`n!! :)

 

Flott arbe hos deg også biggen :)

 

Blir bare mer og mer gira på å prøve nå :P Jeg har fryktelig dårlig tålmodighet. Laga kniver før, men kutta ut fordi det tok så lang tid. Så lurer noen ganger på meg sjøl når jeg tenker på å laga meg en stokk sjøl :roll: Men jeg trur det, at når jeg er innstilt på at dette er ett prosjekt som må ta lang tid så trur jeg det blir annerledes. Og ikke minst tanken på hvordan det kan se ut viss det blir bra! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, fin stokk du har bygd.

Lurer på å bygge en selv, hvilket lim har du brukt? Hvis andre har noen tips til lim, kom gjerne med dem :)

 

Hei igjen,

nå har jeg forsøkt å finne ut hva det limet het, men han som jeg fikk det av visste heller ikke. Jeg vet at det kom i fra Dynea (ikke Dyno som jeg skrev tidligere) Hvis du kontakter dem så får du helt sikkert hjelp. Det finnes sikkert andre typer lim også, men bare pass på at de som selger det vet hva de snakker om. Er jo for jævlig å bruke så mye tid på noe som kanskje går i stykker pga feil lim. Viktig at det tåler fuktighet, beis, olje ol.

Lykke til!

 

Biggen

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg nesten lyst til å kaste tikka tactical stokken og prøve å lage en sjøl :P Disse var jo kjempefine

 

Vet ikke om jeg vill kastet den gamle :lol::lol: , men det er utrolig gøy når du kommer igang :D

 

Fikk en pm fra Jäger`n i går ang dette så jeg har en følelse av at han er i gang. Venter spent på bilder :P ?

Link to comment
Share on other sites

Emnet har kommet i dag. Så jeg skal hente det i morra :wink:

 

Valget endte på Flammebjørk. Jeg har som sagt veldig sansen for det trevirket så jeg måtte bare ta det. Så får jeg håpe det går bra :)

 

Skal prøve å væra flink til å ta bilder under prosjektet å legge ut. Er ratt mange gode tips å få da :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 100% sikker når det gjelder et skjefte, men jeg vet at fuktighet i treverk som skal brukes til møbler ol skal ligge på mellom 6 og 10%, så jeg vil tro at det samme gjelder her. Nå er det heldigvis tørr luft ute så det vil nok tørke naturlig etter en tid avhengig av hvor fuktig det er.

 

Biggen

Link to comment
Share on other sites

Jeg laget en stokk for flere år siden til en Remington 788, for flere år siden, bygget den så om til å passe i en Savage for en kamerat. PT står det en Savage 116 i stokken. Den er laget i laminert bjørk.

 

2nlfxbr.jpg

 

Tok vel ca tre uker utenom jobb etc, overflatebehandling tatt over tid, med rødbeis og olje.

 

Børsa er for øvrig til salgs, kaliber 35 Wheelen, gjenget for demper.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 100% sikker når det gjelder et skjefte, men jeg vet at fuktighet i treverk som skal brukes til møbler ol skal ligge på mellom 6 og 10%, så jeg vil tro at det samme gjelder her. Nå er det heldigvis tørr luft ute så det vil nok tørke naturlig etter en tid avhengig av hvor fuktig det er.

 

Biggen

 

 

Regner med at jeg får tak i fuktighetsmåler i løpet av helga så får jeg se :) Kommer til å skjæra til ett rektangulært emne, trur det kan væra lurt i forhold til tørkeprosessen.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg fått lånt meg en fuktighetsmåler. Sleit med å få sjekka den. Fikk aldri noe utslag. Men på ett par veakubber fikk jeg utslag. Så til slutt sputta jeg på emnet og målte og da var det 35%. Så tørka jeg litt hardt og prøvde en gang til. Da var det 27%. Så på en måte vil jeg jo tru at emnet er tørt? På en anna side så syns jeg det er så tungt.. Så nå lurer jeg fært egentlig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor fikk du dette emnet fra? har du tatt det fra et nyfelt tre? I så fall må det nok tørke leeeenge enda.

Vanligvis legges slike emner til tørk i flere år før de brukes. Alternativt er jo om du hører med noen lokal snekker/trappeprodusent om å få tørka sammen med hans trevirke.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg fått lånt meg en fuktighetsmåler. Sleit med å få sjekka den. Fikk aldri noe utslag. Men på ett par veakubber fikk jeg utslag. Så til slutt sputta jeg på emnet og målte og da var det 35%. Så tørka jeg litt hardt og prøvde en gang til. Da var det 27%. Så på en måte vil jeg jo tru at emnet er tørt? På en anna side så syns jeg det er så tungt.. Så nå lurer jeg fært egentlig :roll:

 

Det kan hende at de er tørt i kanten rundt, men fuktig i kjernen. Så hvis du har nok treverk til at du kan skjære av en bit og måle lenger inn så anbefaler jeg å prøve det. Det bør være mulig å skjære av litt på den fremste delen av emnet, under fortreet, der skal det jo fjernes en del allikevel. Viktig det som Raudnakke sier, å tørke emnet kontrollert. Hvis dette gjøres for fort vil det bare sprekke og vri seg.

Link to comment
Share on other sites

Naturlig tørka, ute under tak, har trevirke en likevektsfuktighet på 12%, dvs tørrere blir det ikke. Skal du under det, må du tørke inne i oppvarmet rom.

Det er en fin metode å la planken tørke ute først, luftig under tak i lang nok tid. En gml "regel" sier 1 år pr " (tomme) tykkelse på planken.

Så kan du ta det inn og la det ligge varmt oppunder taket. Det sprekker lite når det først er gjennomtørka ute.

Et tips for å få langsom, jevn tørking og derav mindre sprekking, er å smøre endeveden i begge ender av emnet med vanlig hvitt Casco trelim.

 

Min erfaring er at vanlige fuktighetsmålere for trevirke ikke virker noe særlig godt under ca. 10%. De greier ikke måle noe motstand, og du får 0%. Forskjellige merker kan og være ulikt kalibrert.

Tresorten har og betydning for måleresultatet. Så en fuktighetsmåler gir deg bare en pekepinn.

Det sikreste er å ta tida til hjelp, jo lenger, jo bedre.

 

For å få en stabil børsestokk er det viktig at emnet er tatt ut av en rettvokst trestamme. Er stammen en "banan", så blir det du lager av emnet en banan og.

Laminering, dvs. å skjære opp emnet i flere lag og lime sammen, utligner kreftene (spenningene) i trevirket. Jo flere lag, jo stabilere.

Men det hjelper med f.eks. bare 3 lag og. Har du et flott flammet emne, kan det deles i to og limes sammen med et annet tre i midten. Så beholder du de flotte flammetegningene på sidene av skjeftet.

Jeg så noen flotte custom riflestokker på ei amerikansk nettside, hvor det var gjort på den måten. De hadde prøvd med flere treslag og, f.eks. mørkt-lyst-mørkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...