Jump to content

Største hjortekalven ?


kronhjort

Recommended Posts

Jeg skjøt for noen år siden en bukke kalv på 39 kg, for noen dager siden skjøt jeg en ho kalv på 35kg, og en kompis av meg skjøt en ho kalv i går på 31. Nå er det første gang vi har utvidet jakt her, så kalvene er jo naturligvis større nå, enn det vi har vært vandt til fra tidligere. At den lange vinteren har hatt noe negativ innvirking på dyra ellers, har vi merket lite av.

Link to comment
Share on other sites

Minste kalven jeg har vært borti ble skutt i høst. Slaktevekta ble aldri veid, men ferdig utvommet og frakken på veide denne 12 kg... Vi har også skutt 2 kalver tidligere år som veide henholdsvis 8 kg. ferdig slakta og 7,5 kg. ferdig slakta...

Poster bilde av en kalv på 8 kg.

764454.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er jaggu stor kalv, når dei bikker 40 kg. Eg har skote 2 stk, og dei var 30 kg begge.. Men ein kompis av meg skaut ei kolle og kalv, og den var i området rundt der, kolla var ca 75-80 kg, så den var også ganske stor, har vel tilgode å skyte kolle over 60 kg, så det er bra dyr då..

 

Kor på Voss skaut du den Linduvarri ?

Link to comment
Share on other sites

Minste kalven jeg har vært borti ble skutt i høst. Slaktevekta ble aldri veid, men ferdig utvommet og frakken på veide denne 12 kg... Vi har også skutt 2 kalver tidligere år som veide henholdsvis 8 kg. ferdig slakta og 7,5 kg. ferdig slakta...

Poster bilde av en kalv på 8 kg.

764454.jpeg

 

Når kalvene blir så små som 8kg, blir det litt intresant. Noen som har prøvd helstekt kalv?? er vell ikke helt umuligt å få den lille skrotten inni steikeovnen med ett termometer i 2èren......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...