Jump to content

Dom i "Mitt siste ettersøk"


jeger64

Recommended Posts

Da har dommen falt i saken som er omhandlet i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=57&t=36211&hilit=siste+etters%C3%B8k&start=120

 

Sunnmøre tingrett har dømt den 40 år gamle sunnmøringen til å betale 15.000 kroner i bot for forholdet.
– Avsluttet sak

Hundeeieren ønsker ikke å kommentere saken overfor tv2nyhetene.no. Han sier at saken er over for hans vedkommende og vil presisere at det ikke var han, men påtalemyndigheten som reiste sak mot 40-åringen.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/jeger-tok-feil-av-hjort-og-hund-3344938.html
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil faktisk klandre hundeeieren i denne saken. Ikke for at hunden ble skutt, men for mangel av "baller" til å følge de profosjonelle råd han fikk angående hvordan man skal håndtere saken opp mot forsikkringsselskapet.

 

Uansett er vel tiden nå kommet til omkamp med forsikkringsselskapet (kan ikke tenke meg at skytteren er dum nok til å anke). Da retten i fall manglende anke, har motbevist forsikkringsselskapets påstander for å ikke utbetale erstattning.

 

Og jeg håper han orker å ta tak i saken igjen, å legge seg ned i fortvilelse gavner ingen.

Link to comment
Share on other sites

La nå fyren få gjøre som han vil. Det var hans hund, det er hans liv og det er hans avgjørelse. En som selv har vært i kverna mellom domstoler og advokater, har kanskje litt mer forståelse for om fyren velger ro og fred i sinnet fremfor å bruke livet på omkamp etter omkamp mot rettssubjekter som en kommune, forsikringsselskap eller annen organisering. Det tar på en stakkar, faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over dette, og har forståelse for det. Men i dette tilfellet mener jeg det fantes en vei å gå som ikke var akkurat det jeg vil kalle tung. Men så mener jeg også at den enkelte i visse situasjoner har ett samfunsansvar, for å stå i mot.

 

Men ja, det er opp til vedkommende selv å ta avgjørelsen. Min mening er og blir min mening. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har hundeeieren sagt seg ferdig med saken i den andre tråden, poengtert at han har fått tilbud om kompensasjon fra kommune og i tillegg sagt seg ferdig med saken i nyhetsartikkelen. Da synes jeg vi kan vise han såpass respekt at vi lar denne tråden dø ut uten at han skal bli minnet på dette til stadighet her inne.

 

Edit: fjernet forsikringsselskap da det kun er kommunen som har kommet med tilbud om kompensasjon.

Link to comment
Share on other sites

Respekterar fullt ut hundeeigar sitt val. Vedkommande får ikkje hunden tilbake om han so skulle få ut eit lite statsbudsjett i erstatning. Kanskje det beste berre er å få saken ut av verden og komme videre. Det må vere opp til hundeeigar.

Har aldri vore gjennom rettsapparatet sjølv, men kan forstå at det kan vere tungt.

 

At enkelte utanforståande klandrar hundeeigar for dette på åpent nett syns eg faktisk rett og slett er ufint!

Link to comment
Share on other sites

Kansje det er noe "ufint" (forøvrig har jeg ikke lest slutten av den andre tråden ennå).

 

Problemet ved å svelge kameler i tide og utide, er at man lar muligheten for missbruk og overgrep stå åpen for å brukes mot nestemann som kommer borti problematikken. Og da er lasset som faller på nestemann, gjerne enda litt tyngre.

 

Uansett så står jeg på min mening i denne saken, den er prinsipiellt begrunnet. Og har egentlig lite med akkurat denne saken å gjøre utover det rent prinsipielle (jeg har vel allerede gjort klart nok at jeg har forståelse for valget hans, selv om jeg ikke er ening i det?).

 

Om det å ha en prinsipiell mening for enkelte er ufint, så får man bare svelge det. Det får stå som vedkommendes egen mening, og jeg kan ikke annet enn å registrere at det finnes de som setter empati forran fakta (og bra er vel det, selv om det ikke alltid løser noe).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil faktisk klandre hundeeieren i denne saken. Ikke for at hunden ble skutt, men for mangel av "baller" til å følge de profosjonelle råd han fikk angående hvordan man skal håndtere saken opp mot forsikkringsselskapet.

 

Uansett er vel tiden nå kommet til omkamp med forsikkringsselskapet (kan ikke tenke meg at skytteren er dum nok til å anke). Da retten i fall manglende anke, har motbevist forsikkringsselskapets påstander for å ikke utbetale erstattning.

 

Og jeg håper han orker å ta tak i saken igjen, å legge seg ned i fortvilelse gavner ingen.

 

 

Hadde du opplevd det Tico opplevde er det slett ikke sikkert du ville stått ved dette. Jeg har full forståelse for Tico´s valg og håper han og en eventuell følgesvenn får nydelige dager i skogen og hjemmet framover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...