Jump to content

Pussing av 22LR eller ei?


HS Precision

Recommended Posts

Vi hadde noen veldige diskusjoner om pussing av 22LR på et jaktfeltstevne for 22 i dag. Noen mente at den aldri skulle pusses, og at det tok 50 skudd før den var tilbake til presisjonen igjen. Andre mente pussing hadde noe for seg presisjonsmessig.

De har jo voks, og bly er mykere enn løpsstål, men kruttslam blir det vel.

Hva mener folket om fordeler/ulemper med puss av 22LR? Vits eller ei? Presisjon med/uten?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en 22lr boresnake, så ripper du ut messingbørsta som er festa til den..

 

Fungerer aldeles utmerket. Løpet blir rent uten å bli FOR rent. På den måten så slipper du å blye inn løpet på nytt igjen for å få igjen presisjonen. I ny og ne (en gang i året til meg) så fester jeg en rund bomullspad i løkka bak på boresnaken som jeg dynker i wd40 eller lignende.. Dra 5-6 sånne igjennom løpet så er det mer enn nok rent.

 

Messingbørster og slikt er bare tull for 22lr spør du meg.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Cz 452 American. Ny pusset nå i uka (pusser løpet 1 gang i året, resten etter behov). Startet opp med senter treff på 25m, for så å ta seg en runde runt om ut til venstre og opp (stående med vingle anlegg). Tendensen var i hvertfall klar, og det samme har jeg sett før. Alt er uansett på plass igjen etter mellom 50 og hundre skudd (alt etter hvor mye fett det er på amoen en bruker).

 

Så puss alt rent, skyt så gjennom noen kuler, slik at løpet blir sausa inn med fett (rustbeskyttelse vet du). Og i løpet av første treninga vil du se at den stabiliserer seg. Da er det bare å nullstille.

 

Ellers så er andre metoden å holde rifla nypussa til enhver tid, og ikke skyte mere enn ett gitt antall skudd før den pusses (ihvertfall puss etter hver bruk). Men amoen som passer til den ene metoden, passer sansynligvis ikke på den andre metoden.

Link to comment
Share on other sites

Greit å pusse et par ganger i året eller noe slikt, basert på hvor mye man skyter. Man bør uansett sørge for at kammer og innsiden av låsekassen er rene og pene for fett og dritt. Løpet er egentlig det minste problemet i .22LR og kortere med mindre man er hektet på mantlet ammo.

Link to comment
Share on other sites

Noe spesiellt det pusses med?

Eller er det full runde med børste og lurium?

 

Rimfire pusser jeg som pistol. Lapper og Bronsebørste, evt supplementert med boresnake. Vi skyter ikke mye steroideammo her i huset så jeg kan ikke huske å ha sett kopperbelegg hverken i rimfire pistoler eller rifler. Jeg kan heller ikke si at jeg har sett noe behov for kjemisk avblying. Børsten tar ut mer enn nok.

 

Pussemidler er alltid noe som kan diskuteres. Birchwood Casey nitrosolvent og påfølgende "sheath" rustbeskyttelse er hva jeg vanligvis bruker, alternativt Ballistol som enkomponent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reingjorde alle løpa i sommer på følgende måte, først tetta jeg løpet med litt papir så fylte jeg dem med biltemas våpenspray, satt våpna i solveggen på hytta, våpna stod der å ble varmet opp et par timers tid, når jeg tok i dem var de varme. dro igjennom dem med nylonbørsten og masse dritt kom ut.

 

les litt her (følg link) http://www.potfire.com.au/info/reno3.htm

 

:D

Link to comment
Share on other sites

som tidl. skiskytter kan jeg litt om dette.

 

Ta boresnake uten messing børsten dra deg gjennom uten noe annet først, spray så våpenolje av et eller annet slag inni løpet fra kammeret.. dra så gjennom med boresnaken igjen og gjenta dette. da er løpet foholdsvis grei viss du gjør dette etter hvert 100 skudd ca. me det viktigste er å pusse sluttstykket hvis det ikke blir pusset like mye vil det bli mye trangere å få ned bolten å du må omtrent "slå" den på plass.....

 

Om du skulle få det pusset for "reint" ta og skyt 10 skudd med stinger, jakt skudd, eller subsonic. da er våpenet på same nivå.....

 

Men å spraye våpenolje å la det stå i solveggen ville jeg vert veldig forsiktig med da det er fare for at det blir altfor reint og du må skyte VELDIG mye mere for å få eit grit løp.. håper derre skjønte forklaringen... lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...