Jump to content

Barn og storviltjakt- hva er "normen"


boomcar

Recommended Posts

Her en liten sak gående her hjemme.

 

Hva er "normen" for å ta meg pjokken på elgjakt med alt som det innebærer??

Både posting, felling, utvomming og partering.

 

Jeg har ikke noe svar på dette selv men ønsker å høre hva dere synes!!

 

Kom med innspill og få en fin diskusjon

Link to comment
Share on other sites

4 1/2 åringen vår syns det var gøyere på post, og var mere talmodig en vår 6 åring. Til gjengjeld syns 6 åringen at døde elg, vom etc er helt greit, mens den minste er ikke like happy med vom lukt. De syns begge at alt som heter elg og jakt er veldig interessant, og har vært med på slakting og flåing siden før de var i stand til å gå selv. Alt er avhenging av det enkelte barn. Ingen barn er like.

Link to comment
Share on other sites

onga mine har vært med på jakt å slakting siden di var ca 3 år. ingen problem.

Det er vell egentlig vi som lager problema.

Hvis vi opptrer som vanlig, og har den holdningen att dette er helt normalt.

ja da er det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Helt en med jit! Hvis vi foreldre opptrer normalt, synes ungene det er normalt. Min eldste har fått være med fra før hun kunne gå. Og overvært flere slakt(elg,storfe,sau) partering, oppmaling og veien helt til matfatet. Synes det er viktig at barn får ett naturlig forhold til høsting av naturen og vet hvor maten kommer fra. Dette er ikke en ballast alle er forunt. Spesielt stas er det når de får enkle oppgaver å kan "hjelpe til".

Link to comment
Share on other sites

Guttungen på 9 år er svært interessert i jakt og våpen, og som unger flest er han litt "vetlevoksen". Instruerer garvede jegre i utvomming :shock: , og refererer til noen dvd'er om temaet som vi har liggende. Kanskje litt flautt for han far at poden er såpass frempå, men jeg blir jo litt stolt også :D . Synes det er bra at unger får kjennskap til hvor kjøttet kommer fra, såfremt de selv synes det er greitt å være med på jakt og slakt.

Samtidig erfarer jeg fra skole og nabolag at våpen og jakt synes å være fremmed og dels skremmende for mange. Det kan således være lett for ungene å få et stempel som litt "avvikende" i forhold til hva som er/skal være "korrekt".

Link to comment
Share on other sites

+1 8):D

 

Unga blir det vi gjør dem til. Det som er naturlig for oss, blir naturlig for dem. Jeg er veldig spent på åssen guttungen min reagerer neste år hvis vi får skutt noe. Han har sett fugl jeg har skyti, og at jeg har tatt ut innvoller, og gjort den klar til mat. Han har også sitti sammen med meg og sett på div. jaktfilmer med både knall og fall + slakting. Han har selvfølgelig spurt og gravd om hvorfor dem gjør sånn osv., og jeg har svart helt ærlig akkurat som ting er, og alt er helt greit. Han har ikke vist tegn til å synes det er fælt at bambi blir skutt osv., og han er veldig glad i dyr.

 

Derimot så er det veeeldig stor forskjell på film og the real life, så jeg er utrolig spent på åssen det går. Jeg kommer selvfølgelig til å se an hans reaksjon, så det ikke går over styr inni tankene hans. Og jeg kommer til å snakke med han om at nå gjør vi sånn og sånn, og sier navnet på div. deler inni dyret osv. Men som sagt, så må alt foregå på hans premisser, så han ikke blir skremt av dette. Det jeg er ute etter er å få til en frisk og sunn hobby til han, og håper han og jeg blir like gode jaktkamerater som meg og min far.

Pri. 1 er at han skal kose seg og ha det gøy, så det blir nok mye fjas også tenkerr jeg :lol:

 

Pri. 2 er å gjøre alt jeg kan for å holde han unna alkohol, stoff osv. da han kommer i tenåra. Og det funka veldig godt for min del, for jeg var totalt jaktgal, og var mye heller med fattern på jakt, enn å henge rundt på fest osv. Ja, jeg har drikki i ungdommen jeg også, så jeg er ikke noe dydsmønster, men det var ikke mye morro å se at div. kamerater av meg kom skeivt ut, og er fortsatt på skråplanet idag...over 25 år etter + at noen er døde av overdoser.

 

Han skulle egentlig fått debyen sin i høst...han er 3.5 år, så nå slipper jeg å måtte løfte han/bære han over kronglete områder....men pga. sjukdom og faenskap fra min side, så må vi vente til neste år. Da blir han jo 4.5 år. Han er helt desperat etter å skyte, så det blir litt luftbørse hjemme i hele vår, sommer og tidlig høst.

 

Ønsker alle lykke til med småtassene sine :D Dette går nok bra 8)

Link to comment
Share on other sites

Mine barn har vært med på alle sider ved elgjakt siden de ble født. I dag er de 8 og 11 år og er med stor glede med på postering, felling, utvomming flåing og partering/opparbeiding. Den største motivasjonen er utsikter til stekt hjerte, men også gleden av å være med på noe nyttig.

Med erfaringene fra mine egne barn i bakhodet har jeg de senere år prøvd å felle et dyr i samarbeid med den lokale barnehagen, slik at de kan være med å se hvor maten kommer fra. Som regel blir det ett rådyr som jeg oftest vommer ut før barna kommer, og flår sammen med dem.

I år passet det seg med ett elgfall. Barna kom så vi vomma ut sammen med dem, og snakka litt om allt det rare som er inne i dyret. Det var våpen der, så vi snakka litt om sikkerhet og bruk av skytevåpen. Vi avslutta rundt bålet med stekt hjerte så alle som ville fikk smake. Tilbakemeldingene etter den dagen er meget positive, både fra barnehagen, ungene og hjemmene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg var med som barn.(ca5 år) med på jakt sammen med faren min, det har jeg overført til mine barn. de synes det er stor stas og gjeder seg til det hvert år. det er ikke altid de sitter sammen med meg,men med andre på jaktlaget. de har også fått gå med hunden og en jaktradio i kjent tereng. det endte med oksefall.300kg+. det var stor stas og mange artige uforglemmelige setninger som kom over radioen fra moen gira gutter. de er med og slakter og flår. bare og gi de god tid og ha go tolmodighet. det er ganger de blir lei når de sitter på post, da er det greit og kan legge seg litt i jærvenduken og slappe litt av. utforsking av nye steder er noe de synes er veldig artig. matpauser og elgfall så er de ute og sjekker steinurer og det som er. nei ta de med,men gjør de klar over hva de kommer til å oppleve.. da er de mere klar for det.. lykke til..

Link to comment
Share on other sites

er 16 år (men ikke far enda :mrgreen: )

 

helt siden jeg var liten har jeg vært med far min på jakt og fiske, og i dag, er det nesten det eneste jeg gjør.

 

får jeg spørsmål om fest i jaktsesongen, er svaret " nei, skal på jakt i mårra tidelig).

 

drar heller en tur med børsa i skogen, eller med stanga til elva enn og dra på fest.

 

når (hvis) jeg får barn, skal jeg tidelig ta de med, og lære de opp, sik min far gjorde med meg.

 

hvis min far ikke hadde gjort dette, lurer jeg på hvor jeg hadde havnet den dag i dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg husker speiselt en gang jeg var med fatter på rådyrjakt med løshund(en meget god drever) oppi skogen her jeg bor, bikkja jaga godt og jeg ble mer å mer ivrig! hadde så utrolig lyst til å se rådyrfall, men pga. sterk nysgjerrighet å munndiare så fløy drevet ut av terrenget..den gangen var jeg ca.4 år. etter det har jeg alltid vert gira på å skyte mitt første rådyr! noe jeg klarte nå 22. desember:D jeg er nå 17 år gammel, å har vert med på rådyrjakt og elgjakt siden jeg kunne gå. og siden rådyrturen har jakt og fiske vert en av mine store lidenskaper! har også flere bilder fra jeg var liten der jeg flyr ute i gården her med bukkehoder! husker jeg syntes det var stor stas å få holde bukkehodet! å få vere med på flåing og partering :) så jeg annbefaler på det sterkeste att alle som har mulighet og lyst tar med barn å unge ut på jakt! som tidligere skrevet i tråden her så tar jeg også meg heller en tur i skogen enn å dra på fest! (meget bra forum forresten :D )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Stesønnen min var 7 år første høsten han var med meg på reinsjakt . da lå vi i telt i tre dager på fjellet og fikk skutt en rein samt var med å slakte en rein til . Gutten var stor tilfreds og lykkelig . etter det ha det altid vært tradisjon å reise på reinsjakt samen første helga. Har bare positive ting og si om at barn er med , men selvsagt på deres premisser, ingen barn er like. Til høsten ska minste gutten på 3 være med og ligge i telt på reinsjakt såsant han starter og gå på do da :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...