Jump to content

Ervervelse av 9mm og .45


vådeskudd

Recommended Posts

Hei godtfolk,

 

Jeg har nå søknadspapirer for mitt første kjøp liggende 99% utfylt, mangler bare noen detaljer.

Det jeg lurer på er noe jeg syns å ha fått sprikende svar på både på klubben, så vel som her på forumet;

 

- Hvor lenge er en godkjent søknad gyldig?

 

Jeg skal nemmelig ha en 9mm så snart som mulig, men pga. økonomi har jeg ikke råd til en .45 før utpå nyåret.. Hvis den "bare" er gyldig en kort tid venter jeg bare med å søke på .45

 

- Burde jeg søke separat eller samlet på 9mm og .45? hvis separat, hvilket kaliber bør søkes på først for å ikke "låse" mulighetene for å erverve det andre kalibret?

 

- Blir det "riktig" om jeg søker 9mm til grovfelt og .45 til militærfelt? Har jeg i så fall senere noen andre grener jeg kan argumentere for å få erverve meg en .22 og en .44 magnum (det er de to eneste TENKELIGE våpnene jeg kan se for meg å ønske lengre inn i fremtiden)

(klubben er tilsluttet NSF)

 

- Er det noen med erfaringer til søking i Oslo, hvor man som førstegangssøker søker på både 9mm og .45?

 

- Klubben jeg er medlem i er ikke av den mest seriøse (misforstå meg rett - det foregår ikke noe snusk der som jeg vet om!), så det er ikke så mye mer enn baneskyting og den jevne konkurranse internt. Byr dette på problemer for meg når det gjelder ervervelse? Må man dokumentere noe annet enn aktivt medlemskap i 6mnd pluss for kjøp av 1 eller 2 våpen (9mm og .45) ?

 

Om dette sees på som at jeg forsøker å manipulere systemet, beklager jeg det. Jeg er bare såpass ny i gamet og vil ikke kaste bort tid og penger fordi jeg ikke er opplyst nok bare :)

Link to comment
Share on other sites

Ervervstillatelsen er gyldig i ett år, så du har litt tid på deg, tidligere var det 6mnd.

Hva som er smartest å søke først på? Tja, søker du på 9mm til grovpistolprogrammet og .45 til milfelt burde det gå greit. Mulig det kan være en fordel å ha .45 i havn først, da denne ikke kan brukes i grov. 9 mm dekker jo alle disse disiplinene..

Link to comment
Share on other sites

(..) Tja, søker du på 9mm til grovpistolprogrammet og .45 til milfelt burde det gå greit. Mulig det kan være en fordel å ha .45 i havn først, da denne ikke kan brukes i grov. 9 mm dekker jo alle disse disiplinene..

 

 

Ja det er også da jeg lurer på om noen har erfaring med å søke 9mm OG .45 samtidig, spesielt i Oslo. Om jeg ikke får en god følelse på at det godtas, så søker jeg heller .45 først og 9mm etterpå - spesielt siden tillatelsene jo er gyldige i 12mnd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk godkjent 22LR, 9mm, 38super og 357 revolver på første søknad.. Gikk gjennom som bare det. Bare å skrive med tunga rett i minnen.

 

 

22LR for baneskyting/felt fin

9mm til felt millitær, men for deg kanskje baneskyting grov. Her er vel 38super maks kaliber.

38super baneskyting grov(eller .45 på deg ville vel vært til millitær)

357Revolver til Felt revolver/magnum1

Link to comment
Share on other sites

Har dere eksempler på hva man typisk skriver som begrunnelse?

 

Kan det være at du f.eks skriver (og lat bare som at det jeg skriver er sant, fordi jeg har ikke peiling)" Jeg søker en .45 til grovfelt til tross for at jeg alt har en 9mm, ettersom 9mm'erns sikter og avtrekk ikke er i samsvar med kravene til grovfelt, og det er upraktisk og grenseland umulig å on-site bytte ut sikte og avtrekksfjer under øvelse og konkurranse" ?

Link to comment
Share on other sites

spesifiserte ingenting jeg utenom hva jeg skulle skyte

 

 

 

.. Jeg spesifiserte kun i kommentar feltet: Komplett våpen eller ombygningsett.. sånn for å ha det litt mere fleksibelt.

 

Og ved enkelt kontor hadde det medført problem, da å få innvilget både 9 og 38 super (hvilket jeg mener etter nye håndhevingen faktisk er rett, selv om det er beklagelig)

Link to comment
Share on other sites

Fikk innvilget 9mm og 45 samtidig forrige måned på østlandet iløpet av 2 dager. 9mm som grovpistol og 45 til militærfelt.

 

Fleste sa det var tryggere søke om 45 alene først, men siden jeg hadde avtalt å kjøpe 9mm allerede hadde jeg ikke noe valg:) men gikk helt greit.

 

Men har du ikke pistol fra før ville eg slengt på en 22 søknad også så du fremstår som du skal begynne i "rette enden". Vet flere hos oss har fått spørsmål fra våpenkontoret på hvorfor de ikke skal skyte 22. Kan jo ikke si noe på det når de sier de ikke ønske skyte 22. Men sånn iforhold til 9mm og 45 hvor de kan si nei så kan det være med på å påvirke i riktig retning om du sier du skal kjøpe 22 og 9mm nå å til året handle 45.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

:D:D:D:D (et lite gledesutbrudd :P )

 

Da har jeg fått våpensøknadene i retur, med velsignelse fra tantene (på våpenkontoret) til Onkel =)

 

Har kjøpt inn våpenskap, 5000x.22 og 1000x9mm, og èn pang foreløpig.

 

Pangen er en .22 Browning Buckmark URX, og så betalte jeg også et lite avdrag på 9mm som jeg får til neste uke; En CZ SP-01 Shadow :)

 

.45 søknaden har jeg ikke råd til å bruke før utpå nyåret, men da har jeg noe (mere) å glede meg til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...