Jump to content

Hk94.


Federal86

Recommended Posts

Jeg har begynt å savne min gamle praktisk rifle veldig mye.

Dette var da en AR-15.

Men her om dagen så fikk jeg prøve en Hk94 å jeg ble nesten helt forrelsket.

Å majoriten bruker jo AR-15 til praktisk, men finnes det en børse som kan måle seg med den?

På politiet sine lister overgodkjent halvauto rifler til praktisk skyting.

Hvordan er Sig Sg 550 å Steyr AUG i forhold til BM AR-15

Jeg har nemlig ikke prøvd noen av disse fordi jeg faktisk ikke vet om noen som har slike rifler.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/SIG_SG_550

http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_AUG

Link to comment
Share on other sites

Skal en Sig bli brukbar, må den som regel ha ny pipe - de fleste jeg har vært borti har rett og slett for dårlig presisjon. Er også vanskelig å få bra avtrekk på dem. En stokk standard Bushmaster er konkuransedyktig i toppen av listene bare ved å putte på en komp, et ordentlig avtrekk og evt, avhengig av ammunisjon du skal bruke, litt åpning av gassporten + ei justerbar gassblokk (siktemidler, tofot o.l avhengig av divisjon kommer selvfølgelig på toppen).

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Har andre erfaringer med SIG 550.

Mine erfaringer er at de er meget presise og godt sammensatte våpen, sett opp mot AR-15 plattformen.

Avtrekk og orginalsiktene på Sig er av en helt annen klasse en orginalsikter til AR-15, etter min mening fantastisk mye bedre.

Men som nevnt over er den og tilbehøret til denne dyrt og tilgjengeligheten meget begrenset i forhold til AR-15 plattformen.

 

Mtp. pris opp mot kvalitet må vel også jeg innrømme at AR-15 er et bedre kjøp pt.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra knallharde vurderingskriterier - ressultatlistene siste ti år med praktisk rifle - er det enkelt å konkludere. Den ene skytteren som har knivet mot toppen med sig (i standardklassen, hvor - rett nok - orginalsiktene på sigen er bedre), har også kastet inn håndkleet og gått til AR. I open, hvor prisforskjellen spiller mindre rolle, er AR eneveldende.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Det var jo AR-15 jeg hadde før.

Men SIG er liksom litt mere eksotisk pgr av pris å at det er så få som bruker den.

Men hvis du hadde 30 000kr til å kjøpe en børse for inklusiv alt.

 

Alternativ 1

Ville du da gått for en standard BM AR-15 hos practac til 10 900kr for så å bruke resten på modifikasjoner+optikk.

http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?p ... rtno=10108" target="_blank

 

10108.jpg

 

Alternativ 2

Eller ville du ha gått for en AR-15 CTR-02 rifle til 26 950 hos practac for så å bruke 3000kr på optikk.

http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?p ... rtno=10573" target="_blank

 

10573.jpg

 

Alternativ 3

Eller muligens gått for en STEYR AUG A3 til 19 900 hos pedersens vaabenlager å brukt 10 000kr på optikk.

http://nettbutikk.pvas.no/" target="_blank

 

steyr%5Faug%5Fa3%2Ejpg

Link to comment
Share on other sites

Steyr har jeg hatt, og det er morro - men ikke konkuransedyktig, og til den prisen er det hinsides å overhodet vurdere det. Er en mann i norge som henger med noenlunde i toppen med dem, men det er ingen tvil om at han ville vært enda lengre oppe med annet verktøy. Og det er ikke pga pris det ikke er flere som bruker SIG, (nå snakker vi øvre tredjedel av listene), det er brukbarhet som verktøy til praktisk skyting.

 

Med budsjett på 30000, er det kjempeenkelt - bushmaster 20" til 11, komp til en drøy tusing, JP avtrekk (evt accuracy speaks, bedre men dyrere og vanskligere tilgjengelig, en harris tofot, ett bedre pistilgrep til noen hundrelapper og en variopoint 1,1-4. Resten av pengene kjøper du ammo for.

 

Ikke poeng overhodet å kjøpe JP rifle hvis det betyr at du ikke har råd til ordentlige siktemidler.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Aldri, ikke en eneste gang på 12 år med praktisk rifle, vært utsatt for at en AR har stoppet pga renhold av gassystemet.

 

Det er i hovedsak to grunner til at folk har trøbbel, og det er:

1. Ammo som produserer mindre gass en specen børsa er levert for tilsier (løses ved justerbar gassblokk og åpning av gassporten med 2/10 mm så man kan tilpasse gassflyt til ammo som leverer mindre en børsa er speca for)

2. Mangel på smøring av sluttstykke og sluttstykkebærer - her kommer jo renhold inn i bildet tilslutt, men det skal være ekstremt før det slutter å virke så lenge det er nok og riktig olje der (OG gasstrykket er riktig). Har mange tilfeller hvor jeg har hjulpet folk med funktrøbbel ved å rive ut sluttstykket, fylle opp med olje uten nærmere rengjøring, og børsa har funka knirkefritt etterpå. Er det tørt rundt bærern og mellom bærer og bolt stopper det ganske fort.

 

Utover dette, stopper de stort sett pga hjemmeladninger som ikke kammrer pga overdimensjonert patron ned mot rim eller løse deler (låseeskrue på gassblokk løsner og låsemutter på løp løsner er vel de to vanligste).

Gassringer er jo en annen slager, men i de tilfellene hvor børsa har fått ammo med riktig trykk og det har vært godt nok smurt virker det stort sett uansett.

 

Serviceintervall på slitedeler som gassringer, rekylfjær og utdrager er jo noe man må forholde seg til, men det er sjelden jeg ser feil pga dette.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Har på flere stevner erfart at dårlig våpenpuss av sluttstykkeærer har medført stopp og låsing av folks AR-15 type våpen. Jeg har forøvrig ikke selv erfart denne typen problemer.

 

Grunnen har stort sett blitt tilkjent slagging inne i sluttstykkebærer og på sluttstykke.

Blackops92 har helt rett i at det blir en liten økning av følt rekyl i stempeldrevne våpen.

Men resultatet er et våpen man meget enkelt pusser.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av disse vil være konkuransedyktige i open, aimpoint holder ikke når holdene blir lange. Kan fint brukes, men konkuransedyktig er det ikke. Dempere er heller ikke spesielt ønskelig selv om de er lov, da de er vanskelige å få timeren til å fange smell fra. Sikteopsett med jernsikter har du heller ikke behov for:-)

 

Forskjefte med rails ser kanskje tøft ut, men den ene skytteren jeg vet om på litt nivå som bruker det gjør det fordi han er sponset av LaRue.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

myweapon6.jpg

 

Bushmaster, XM15, lower.

Bushmaster, V-Match 20 upper.

Bushmaster m16 Kolbe.

Tango Down vertikal grep.

Magpul MIAD pistol grep.

Harris Bipod LM-S (9-13") and LaRue Tactical LT130 QD Mount 2fot.

Daniel Defense Omega 12.0 forskjefte.

JP tacitcal kompensator.

Rock River Stage 2 avtrekk.

Falcon railbeskytter Coytoe Brown.

Nikon MCE 1,5-6x42M 30mm Kikkersikte.

Docter sight II plus Rødpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i likhet med Dagfinn puslet med praktisk rifle i noen år og har akkurat samme erfaringer/oppfattning som han. Jeg også vært innom innom SIG550 i opendivisjonen, men fant raskt frem AR-15 rifla igjen. Har vært innom en rekke forskjellige rifler, bla HK93, Valmet M76, FN-FAL, M1A, Galil og "same story all over..."

 

AR-15 trenger kanskje bittelitt mer stell de andre alternativene, men dersom man setter seg litt inn i hvordan den skal stelles, mates og ordnes - ja, så er den overlegen til IPSC rifle...

 

Billig og meget bra: Bushmaster V-Match + JP avtrekk + JP/Henning-comp og man er laaaangt på vei til en god konkurransebørse... Skal man konkurrere i open bør man i tillegg ha kikkert, gjerne 1-4X eller 1-6X, eller tilsvarende. Rødprikk funker dårlig på langt hold. Husk at i IPSC-rifle er presisjon hakket viktigere enn hva tilfellet er i IPSC-pistol, så med en kikkert er det ekstra gode muligheter for gode treff/poeng.

 

Odd

Link to comment
Share on other sites

Rødprikk funker dårlig på langt hold. Husk at i IPSC-rifle er presisjon hakket viktigere enn hva tilfellet er i IPSC-pistol, så med en kikkert er det ekstra gode muligheter for gode treff/poeng.

 

Hvordan er da gjenomsnittskytingen på de som skyter i standard på 300m hvis rødpunkt er for dårlig?, jeg har en standardbørse som skal være satt opp som standard inntill jeg har råd til optikk, personlig ser jeg det som ganske nytteløst å treffe alfa på 300 meter, men noen skudd på hele IPSCskiva på den avstanden skulle jeg vel kanskje makte.

Link to comment
Share on other sites

Er jo store forskjeller ute og går i standard også, spesielt på lange hold vil du være mye bedre rustet med ett ordentlig diopter type Busk e.l. og forsikte med hullkorn fremst på løpet - men den løsninga er ikke nødvendighvis veldig rask på korte hold:-)

 

Kan nok berolige deg med at de fleste standardskyttere dropper en del poeng når holdene kryper over 200.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Du må huske at i standard konkurrerer du mot andre med like forutsetninger, med aimpoint i open konkurere du mot folk med Zeiss og Swaroski og 4-6 ganger forstørrelse.

 

/D

 

 

Tja - ikke er jeg helt sikker på hvordan sikteoppsettet til Slemmo er, men jeg mener å huske at det var en eller annen BUIS variant. Så kan det jo alltids diskuteres om hvorvidt de siktene med normal montering er spesiellt konkuransedyktige mot en NRA competition variant med 24" løp og fremsikte med tynn, tynn stolpe eller hullkorn montert fremme på pipa...

 

Tipper den sammenligningen fort vekk trekker i retning av at det å konkurere med Aimpoint mot folk med Zeiss og Swaroer er akkurat samme saken. Begge deler er jo optikk og sågar elektrooptiske... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har standardbørsa til Capsicum, A2håndtak med diopter bak og korn foran, jeg synes det funker fint å skyte på korte hold, men jeg er jo litt nærsynt på høyreøyet i tillegg, så når avstandende blir lange blir det litt grumsete.

Jeg blir nok å se på Sessvoll igjen snart, men det blir nok mest trening med .22kit, skal si hundrelappene fløy forrige gang jeg var der oppe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...