Jump to content

Lite kjøt på stokkanda....


Palmer

Recommended Posts

For å si det slik. Noen ribber anda mens andre flår den. Dette er smak og behag. Jeg flår selv da dette er veldig kjapt gjort. Deretter skjerer jeg, som trådstarter sannsynligvis gjør, ut brystfiletene. Jeg flår også bakover forbi lårene slik at jeg lett kan kutte av disse.

 

Lårene bruker jeg til å koke kraft på. Deretter så enten spiser jeg lårene mens jeg lager resten av middagen, eventuelt så finhakker jeg noe av lårkjøttet og har i sausen. Lårene bruker jeg med andre ord ikke som "hovedmat".

 

Andebryst er generelt lengre og tynnere enn skogsfugl, dette kommer vel litt av fuglens anatommi, og selv om det kanskje kan se ut som det er lite kjøtt på ei stokkand, så holder det lenge med en stokkand (to brystfileter) pr pers :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
eg er for lat til å starte noko ribbeprosess.

 

Det er veldig kjapt å flå anda! Tar 3 minutter.

 

Jeg pleier å gjøre begge deler, dvs ribbe bryststykkene og skjære disse forsiktig ut og så flå resten. Da slipper man den ekstremt tidkrevende ribbingen av alle de små fjærene på vinger og rygg og slikt og man får deilig sprøtt andeskinn på det beste kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...