Jump to content

lett sikte til elgbørsa


bjoernstad

Recommended Posts

Ser etter et lett og lite sikte til elgbørsa. Jeg skal ha mulighet til å forstørre opptil 6 ganger (kanskje mer også) har sett en del på 2-7 x 36, dette er forholdsvis midt i blinken, men så var det merket da. Vil ha det så bra som mulig, helst av "de fire store" men så har leupold, nikon og burris noen fine sikter i 2-7 x 34 og 36.

prissjiktet er fra 7000 og nedover men så god som mulig optisk, og la vekt

hva tror folket??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år brukt et Leupold VXl 2-7X32 på elgrifla og har ikke hatt behov for noe bedre til mitt bruk.Om jeg skulle ønske noe måtte det være heavy duty retikkel, men det finner du sikkert om du leter blandt de øvrige seriene fra Leupold. Siktet har vært stabilt og har vært med på mye bruk i ur og skur, og ikke minst er det blitt sett mye elg gjennom det. Aldri har det vært noen begrensning med siktet som har hindret meg fra å skyte. En annen fordel med disse siktene er den lange øyeavstanden, det reduserer muligheten til å pådra seg "magnumøye".

Link to comment
Share on other sites

Sjekk evt ut Redfield. De har en 2-7x33 (som er mistenkelig lik Leopold sin men til en mye bedre pris; ville ikke vært overrasket om det var stort sett samme kikkert men rebranded og solgt som Redfield for å dekke et annet markedssegment på hjemmemarkedet). Disse siktene er overraskende gode til prisen. Har selv overveid dette siktet som supplement til min Zeiss Classic 2,5-10x50. Klart det er forskjell på disse siktene; men det er etter min mening overraskende god optikk på Redfield'en med tanke på at den koster noe i retning av 1200,- eller slikt.

 

Med mer penger tilgjengelig ville jeg kjøpt passende størrelse Zeiss Classic; XXL har alle versjonene nå. Dette må etter min mening være det beste kjøpet man kan gjøre dersom man vil ha ny kikkert med meget gode optiske egenskaper; og steget prismessig opp til Victory og Swaro etc er ekstremt; i hvert fall dersom bruksområdet ikke i utgangspunkt setter spesielt store krav til kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Elgjakt foregår i døgnets lyse timer.

Elgen er relativt stor.

Elgen jaktes ofte i skogen med korte hold som resultat.

 

Disse tre momentene får meg til å tenke i retning av et 1,1-4x24 Zeiss varipoint sikte. Evt et 1,5-6x42 om du MÅ ha større forstørrelse.

Det røde punktet er lett å finne, og man kan med hell ha begge øyne åpne.

 

Selv har jeg et Docter Sight 3. Det koster 4000,- Jeg skulle imidlertid helst hatt den minste varipointen... den får man brukt ned mot ditt prisleie.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det er ikke dumt det truls, jeg har 1-4 på kombivåpenet mitt, og jeg trives utrolig godt med det! Jeg kan fint skyte rådyr på 100-150 m med det, men alikevel så tar jeg nok heller 1,5-6 x 42 (som er mest aktuell for øyeblikket). Det er godt å ha de ekstra 2 gangene forstørrelse, og i tillegg er den mer lyssterk, og det er ofte jeg er utpå tidlig på morgenen og ser over jordene etter fyr før vi starter drevene, og da er det godt å ha litt å stå i med.

brukt swaro eller zeiss diavari V 1,5-6 x 42 hadde vært arti å satt på.. Jeg har god tid, skal ikke ha det i orden før i sommer, så jeg får bruke tid og titte rundt, jeg finner nok noe som passer : )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...