Jump to content

Bøffel


x-force

Recommended Posts

Jeg har null erfaring med jakt etter B5, men jeg har lest noen bøker...... :lol: Gjengangeren er at de tyngste kulene anbefales. Hastigheten er sekundær. Således mener jeg at ei god kule på 300grs eller 350grs bør velges før en ser på 270grs alternativene. Koriger meg om dere mer erfarne er uenige.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

300 grain Swift A-frame er vel også et alternativ....ikke fullt så dyr som Normas PH serie..

 

For de anglofile så er jo Kynoch et klassisk valg......de lader bare Woodleigh soft/hard..

 

Et tips: - Kynoch ammo får du hos Bøssmakaren i Klippan.....i Skåne, de er importør i Sverige..hadde .375H&H og .416 Rigby bl.a. i hylla sist..

 

Flinke med børser også...innehaveren er børsemakermester fra Ferlach og det jobber en norsk b. maker i samme firma...

 

De tok med et parti Kynoch ammo fra IWA til en rimelig høy pris for meg.....kun etter avtale på mail.....service eller hva...?!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Vi er 3 stykker som drar den 13.oktober!

 

Turen blei utsatt i 6.mnd grunnet et knekt halvebein hos en av deltakkerne.

 

Slitter forsatt, men regner med han er klar da.

 

Nils-Ole

 

 

Når drar dere hjem fra mugabeland? Jeg reiser dit den 31.okt. Hvor skal dere jakte?

 

Odin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hei,

 

Vi er 3 stykker som drar den 13.oktober!

 

Turen blei utsatt i 6.mnd grunnet et knekt halvebein hos en av deltakkerne.

 

Slitter forsatt, men regner med han er klar da.

 

Nils-Ole

 

Hei :!: Hvordan gikk turen, ble det bøffel på dere :?:

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Er i SA nå, kom tilbake fra zambesi ecsraments i går, 10 timers kjøretur fra Bulawayo. Fulgte Dag opp til campen, og sov over der en natt. Prisen på bøffeljakta stod ikke helt til forventningene for min del, men Dag er tilbake å skal prøve seg på bøffel, croc, hippo, lerpard og sable de neste dagene. 48 grader celicus og dyr som vandrer inn og ut av nasjonalparkene hele tiden. Omay camp fire area er stort. 50 ganger 100 km på friviltbane, omtrent uten en eneste vei. Regn med å gå minst 20-30 km hver eneste dag i en temperatur som tar omtrent livet av deg når du sitter stille. Meget tøff jakt...... 10 dager på bøffel var i følge PH " a very though hunt, very though ". Regn med å se en trofeebøffel hver femte dag, og hvis du får en sjanse er den over i løpet av sekunder. Vil kunne gå flere dager imellom du ser bøffel i det hele tatt! Hippo, croc easy, 1 dags jakt. Leopard på denne tiden av året, 10% til 20% sjanse. Ligger for det meste å soler seg, uten særlig stort behov for mat, men jakt er jakt. Sable ganske lett hvis de ikke var i nasjonal parken. Vandrer også inn og ut.

 

Har reist ned til Limpopo selv, og tar noen dager jakt her hos Tau Nkwe. 15k USD +++ , var ikke lommeboka klar for akkurat nå. Plus baggasje forsinkelse som gjorde at dagene "skrumpa" veldig inn for meg denne gangen. Dag hadde mulighet til å bli lenger heldigvis.......

 

Tredje mann Truls kunne ikke nå, men reiser ned i Juli, regner med å bli med å jakte bøffel da!

 

Gjorde en stor tabbe, da baggasjen blei forsinka i 3 dager. Skulle ha overnatta i Joburg og personlig sørga for at baggasjen blei med videre derfra! Frustrerende greier, men lærer så lenge en lever!

 

Fantastisk område, men meget tøff jakt! Så totalt ulikt gamefarmene i Namibia og Sør Afrika som det er mulig å komme!

 

Kommer nok ikke til å satse kommersielt på dette, ( Vil prøve en tur til før jeg tar en endelig avgjørelse ) da både reising, jakt og Zimbabwe er såpass usikkert i henhold til å stille en reisegaranti at det ikke vil være særlig økonomisk fornuftig. Dette er for folk som kan og har reist mye i Afrika tidliggere. Jakta er meget usikker, men såklart dessto mere tilfredsstillende når det lykkes.

 

Jakta foregår forøverig med Martin Piters som er en av Zims absolut mest anerkjente outfittere, så ikke det det står på, Martin gjør en stålende innsatas for alle klientene og har en topp outftting der. For alle som ønsker kontakt med Martin er det bare å ta kontakt. Kommer ikke til å booke jegere selv, men hvis noen ønsker å booke direkte med Martin er det bare å sende en PM.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er det bedre med bjønn og elg i BC da

 

Hehe.....Kommer helt an på preferansene Hallgeir. Enklere og tryggere på mange måter, men elgstammen der borte er heller ikke stor, Kan fort vekk være at du ikke ser elg oftere en hver femte dag der borte heller...

 

På Nfld derimot ser du 10 elg om dagen!

 

Samme med svartbjørn i de fleste områder! Grizzly igjen meget usikkert, dyrt og uberegnelig!

 

Felles for disse "dyre jaktene" er ofte at de er meget krevende og dertil mere tilfredsstillende når de lykkes! ( tapet også stort når ting ikke lykkes )

 

Her handler det om den ultimate jakta i første omgang, ikke trofee størrelsen!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Fikk melding av Hamish i dag. Da er ein bøffel som har mista ein skrue og driv å angriper kjøretøy ol. :D

Grunn eigarane ønsker at den bli skutt så fort som muligt og har gitt eit tilbud til Hamish på 55000 Rand. Dette er ein "Hard Boss" bøffel på rundt 36" og ikkje ein ung stut. Då den holder til i eit område med meget tett vegitasjon, må ein pårekne 3-4 dager med jakt for å komme på den. Da blir ikkje ein lett jakt pga tett tereng og ein svært hissig bøffel :D .

For meir informasjon så ta kontakt med Hamish Skead 0027832970422

eller pm meg, så kan eg formidle informasjonen.

Aun Egil

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Heisann,

 

Er i SA nå, kom tilbake fra zambesi ecsraments i går, 10 timers kjøretur fra Bulawayo. Fulgte Dag opp til campen, og sov over der en natt. Prisen på bøffeljakta stod ikke helt til forventningene for min del, men Dag er tilbake å skal prøve seg på bøffel, croc, hippo, lerpard og sable de neste dagene. 48 grader celicus og dyr som vandrer inn og ut av nasjonalparkene hele tiden. Omay camp fire area er stort. 50 ganger 100 km på friviltbane, omtrent uten en eneste vei. Regn med å gå minst 20-30 km hver eneste dag i en temperatur som tar omtrent livet av deg når du sitter stille. Meget tøff jakt...... 10 dager på bøffel var i følge PH " a very though hunt, very though ". Regn med å se en trofeebøffel hver femte dag, og hvis du får en sjanse er den over i løpet av sekunder. Vil kunne gå flere dager imellom du ser bøffel i det hele tatt! Hippo, croc easy, 1 dags jakt. Leopard på denne tiden av året, 10% til 20% sjanse. Ligger for det meste å soler seg, uten særlig stort behov for mat, men jakt er jakt. Sable ganske lett hvis de ikke var i nasjonal parken. Vandrer også inn og ut.

 

Har reist ned til Limpopo selv, og tar noen dager jakt her hos Tau Nkwe. 15k USD +++ , var ikke lommeboka klar for akkurat nå. Plus baggasje forsinkelse som gjorde at dagene "skrumpa" veldig inn for meg denne gangen. Dag hadde mulighet til å bli lenger heldigvis.......

 

Tredje mann Truls kunne ikke nå, men reiser ned i Juli, regner med å bli med å jakte bøffel da!

 

Gjorde en stor tabbe, da baggasjen blei forsinka i 3 dager. Skulle ha overnatta i Joburg og personlig sørga for at baggasjen blei med videre derfra! Frustrerende greier, men lærer så lenge en lever!

 

Fantastisk område, men meget tøff jakt! Så totalt ulikt gamefarmene i Namibia og Sør Afrika som det er mulig å komme!

 

Kommer nok ikke til å satse kommersielt på dette, ( Vil prøve en tur til før jeg tar en endelig avgjørelse ) da både reising, jakt og Zimbabwe er såpass usikkert i henhold til å stille en reisegaranti at det ikke vil være særlig økonomisk fornuftig. Dette er for folk som kan og har reist mye i Afrika tidliggere. Jakta er meget usikker, men såklart dessto mere tilfredsstillende når det lykkes.

 

Jakta foregår forøverig med Martin Piters som er en av Zims absolut mest anerkjente outfittere, så ikke det det står på, Martin gjør en stålende innsatas for alle klientene og har en topp outftting der. For alle som ønsker kontakt med Martin er det bare å ta kontakt. Kommer ikke til å booke jegere selv, men hvis noen ønsker å booke direkte med Martin er det bare å sende en PM.

 

Nils-Ole

 

Jeg satt i loungen på flyplassen i Johannesburg og leste dette. På vei til Zambezi valley. Ble meget nervøs over skildringen din. Men den stemte bra. Du var i Omay? Selv kom jeg meg nedover til Zambezi med litt våpentrøbbel i Harare. Vel fremme i campen skjønte jeg akkurat hva du mente.! over 40 grader i rommet når en skal sove er mildt sagt ubarmhjertig for en nordmann.

 

Selv om min jakt ble vellykket, skal jeg prøve meg på en litt annen årstid neste gang. Og en neste gang blir det. Gjerne med Buzz Charlton og co da også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er tydeligvis mye bøffel i Sør-Afrika nå og det dukker stadig opp tilbud der hele flokker skal skytes ut.

Stort sett kuer, men jaktopplevelsen er den samme som med okser. Og enkelte kuer har faktisk imponerende horn.

 

Jeg fikk nettopp et meget godt tilbud der en flokk på ca 80 dye skal skytes ned.

Jeg tror tiden er inne for å slå til hvis man ønsker å fa seg et adrenalinkick til en rimelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Rino!mye red sone bøffler på markedet nå.......11000-20000 Rand for hunnbøffler og 50-75000 Rand for hardboss trofeer og det kommer til å øke tilbudene neste året da det er mange som sitter på dyr som selger nå så prisene er på vei riktig vei til rsa å være... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke for å rote til tråden ,men har du erfaring med exotichuntingadventure i Nambia.

Jeg tenke meg Gepard og eller Leopard. Mitt eneste forsøk på leopard jakt ble dessverre misslykket ,kun frys ihjel og en Civet.

Kjenner du til gode tilbud på kattene i Namibia kunne det være interessant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tilbud om leopard hos MAchete SAfaris i 2009 til et "tilbud" på 5000 euro hvis jeg skjøt den.

Den var der natta før vi kom ned og den kom tilbake en uke etter at vi reiste hjem, da var den en annen Normann som skjøt den, det var en stor hannleopard, Machete har agent hos Safarimanagement v/Tom Jensen, kunne være smart å ta ta kontakt med spørsmål om leopard, ellers så tror jeg også at Exotic har bra områder i NAmibia, du får sikkert noen greie svar og pris ved å kontakte de...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...