Jump to content

Bøffel


x-force

Recommended Posts

Fikk ein melding av Outfitteren eg jakter med i S.A

Er da noen som er interessert, så send meg ein melding.

 

Hamish SkeadOctober 12, 2010 at 1:27am

Emne: Buff Hunting

Hello Aun

Hope you very well. Aun got some Buff available Bulls R85000 and cows R23000. Very good prices!! End of year specials. Have to be hunted asap.

 

Keep well.

H

 

Eg har 6 turer med Hamish i S.A og han ahr jakta i Norge med oss.

Garanterer at du blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Litt meir info om jakta:

Daily rates 275usd pr. dag. Dette er svært billig for dangerous game og inkluderer mat, drikke, overnatting, felt preparering av trofeet, kjøring og guiding og vaske service.

Rifle jakt, du kan låne rifle der hvis du ikkje vil ta med egen.

Jaktområdet ligger rett sør for Kruger parken.

Aun Egil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Snakka med Hamish her om dagen og no har han fast pris på Bøffel ku 4000usd i heile 2011. Eg har ikkje sjekka med andre om dette er billig eller dyrt, men han tar ikkje ekstra i day fee for bøffeljakt, 370usd 1/1 og 295usd 2/1 alt inklusivt. Dessverre for meg er dette bare riflejakt, så hvis da er noen rifle jegere som ønsker rimelig bøffeljakt er da bare til å ta kontakt. Svært bra område og fasiliteter. :D

Link to comment
Share on other sites

Pga/økonomien i verden er hunnbøffeljakt i Sørafrika ganske lett å få tak i for tiden til en ganske billig penge !prisene varierer fra ca 20000 rand til 25000 rand! hadde flere tilbud da jeg var nede sist på 18000 rand!!akkurat samme jakten som på trofebøffel og samme spenninga men til økonomi pris!! :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

"Eg har ikkje sjekka med andre om dette er billig eller dyrt"

 

 

Min siste "innbydelse" ser slik ut:

 

Hi there!

 

I still have 6 buffalo left on quota for this year.

 

7 day buffalo - $6,000 plus trophy fee of $2,600

 

 

To Get to Chirisa, I would recommend flying in as it is an 8 hour drive from Harare.

flights from either Harare/ Bulawayo or Vic Falls are roughly the same price - $2,400 return

 

 

There is an option to drive from Harare - $800 Return...but it is a LONG drive!!!

 

 

prices are as follows -

 

 

 

buffalo cow 1200

 

kudu m - 1100

 

kudu female - 600

 

buff bull - 2600

 

impala m - 250

 

impala f - 150

 

klipspringer - 600

 

zebra - 900

 

leopard - 4000

 

elephant bull - 13000

 

waterbuck - 1000

 

warthog - 400

Link to comment
Share on other sites

Er en vesensforskjell på bøffelokse og bøffelku!

 

Et bøffel trofee, en gammel dagga boy "les extremly grympy old man" tar deg hvis du tråkker han for nær.

 

Kuer, kalver og yngre okser er flokdyr som trekker seg unna hvis du kommer de for nær! God tid til å plukke seg ut et greit trofee på betrygende avstand!

 

Forøverig er bøffeljakt på en vansklighets scala fra 1-10 hvor 10 er det vansligste. En klar 1'er.

 

Plenty med bøffel, lett å finne, spenninga ligger i å jakta på de gamle oksene, som lever aleine, og pluteslig angiper fra kort hold!

 

Deg eller "gammern"

 

@Shadob

 

Ekstremt billig, så billig st jeg ville vært meget skeptisk. Safariområdene i Zim ( staten Zimbabwe ) tar noe over USD 5000 dollar for en bøffel okse. ( inkludere parkoppsynsmann som alltid skal være med på jakt i safari områdene i Zim.) Mulig campfireområdene er noe billigere, men........... I tillegg skal Outfitter, PH, trackere etc........ tjene penger.

 

Skeptisk! Dessverre mange som opperer ulovlig, får du exportert disse trofeene?

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel også hørt at bøffeljakt ikke er det mest krevende, men er det virkelig så enkelt å jakte bøffel at den bare fortjener en 1'er, Nils-Ole?

 

Hva vil du ellers rangere i den andre enden av skalaen? Av plains game synes jeg kanskje eland er noe av det mer krevende.

 

Ellers får man vel også noe rimeligere bøffeljakt enn det som fremgår ovenfor. Jeg har tilbud på 18 000 og 65 000 ZAR inkl. tre dagers god jakt for hhv. ku og okse i SA. Det er ikke så galt, selv om det nok er mer spennende å skyte bøffel f.eks. Zim.

Link to comment
Share on other sites

Er en vesensforskjell på bøffelokse og bøffelku!

Forøverig er bøffeljakt på en vansklighets scala fra 1-10 hvor 10 er det vansligste. En klar 1'er.

 

Nils-Ole

 

Dette stemmer iallefall ikke med det eg har vert med på, så det er nokk forskjell fra område til område.

Men uansett er dette ikke noen 1er...

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Alt avhenger selvfølgelig av området, eller for SA sin del av hegnets størrelse!

 

BIG 5 jakter ( Leoparden er untakket! ) har aldri vært ansett som veldig krevende jakter, men ikke dessto mindre dødelige av den grunn! Her snakker vi manns mot, død og fordervelse! Survival of the fitest. ( Ikke etter seleksjonsmetoden, men utfordringen i det uforventete, uforutstte, uplanbare......Motstandern er deg fullstendig overleggen ved den minste funksjonssvikt eller unvikelse! )

 

SA er trygt og godt, med store lukseriøse camper! CITES licenser og formalitetene i orden! Hegna dyr og suceesrater på 100%, en god PH kan sikkert underholde deg noen døgn der! En god jeger hadde gjort jobben på et 1/2 DØGN.!

 

Alikevel er ikke SA lenger noen B5, destinasjon, for min egen del! SNAKKER VI PLAINGAME JAKTER ER SAKEN DERINMOT NOE HELT ANNET!

 

Tilbyr selv B5 jakter i SA, men både priser og opplevelsen tilsier at anbefalingene vil gå helt andre steder! ( Ikke minst pris nivå, reine bøffler i SA går nå for ca. 20 000 USD, ureine i Kruger og nord i limpopo for ca. 10 000 USD. The red Line ( Tuberkulose ). Lang karantentid 6 mnd, samme gjelder for Zim, gjør at amerikaneren "shoppper" mye rein bøffel, og "dårlig jakt" til stive priser.

 

Alt dette er i grunn opplest og vedtatte sannheter i SA, og de andre sør afrikanske landene. Blir derfor extremt skeptisk når prisene ikke passer inn i det store bilde!

 

Hadde jeg fått tilbud om 5 elg i Vestfold for NOK 10.000. Njaa........ vet ikke........fristende men,...........

 

Nils-ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er en vesensforskjell på bøffelokse og bøffelku!

Forøverig er bøffeljakt på en vansklighets scala fra 1-10 hvor 10 er det vansligste. En klar 1'er.

 

Nils-Ole

 

Dette stemmer iallefall ikke med det eg har vert med på, så det er nokk forskjell fra område til område.

Men uansett er dette ikke noen 1er...

 

Espen

 

Her er hva en av Zims største safari operatør mener om saken, stort sett samme mening har han forøverig om alle de andre safari områdene i Zim. Hvilket han også arranger jakt i!!!!!

 

Omay Safari Area - Hunting Success Rates

 

Situated in north central Zimbabwe, along the shores of Lake Kariba between the Ume River in the East and the Sengwa River in the West, the Omay Communal land hunting concessions encompasses some 2,000,000 acres of magnificent wilderness, offering superb dangerous game hunting for the big four as well as hippo and crocodile. The Matusadona National Park also makes up a considerable portion of the Omay's boundary in the East and a portion of it's northern boundary.

 

The Zambezi Valley escarpment provides scenic lookouts, riverine valleys and the daunting jesse bush which provides a regular haunt for dagga boys. The Omay is well renowned for its big buffalo and excellent success rate on leopard.

 

Please note "ease of hunting" is rated on a scale of 1 to 10, with 1 being very easy and 10 very difficult.

 

Elephant bull, ease of Hunting 2

Elephant cow, ease of hunting 1

Buffalo bull, ease of hunting 1

Buffalo cow, ease of hunting 1

Lion, ease og hunting 4

Leopard, ease of hunting 2

Sable, ease of hunting 4

Kudu, ease of hunting 3

Zebra, ease of hunting 3

Waterbuck, ease of hunting 2

Reedbuck, ease of hunting 6

Impala, ease of hunting 1

Eland, ease of hunting 3

Warthog, ease of hunting 5

Klipspringer, ease of hunting 3

Grysbok, ease of hunting 7

Hyena, ease of hunting 3

Hippo, ease of hunting 1

Crocodile, ease of hunting 1

Bushbuck, ease of hunting 3

 

http://www.hhksafaris.com/index.php" target="_blank" target="_blank ( Mere facts her, ikke midt prisleie eller hva jeg håper på å kunne tilby norske jegere, men ***** five stars! )

 

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

"@Shadob

 

Ekstremt billig, så billig st jeg ville vært meget skeptisk. Safariområdene i Zim ( staten Zimbabwe ) tar noe over USD 5000 dollar for en bøffel okse. ( inkludere parkoppsynsmann som alltid skal være med på jakt i safari områdene i Zim.) Mulig campfireområdene er noe billigere, men........... I tillegg skal Outfitter, PH, trackere etc........ tjene penger.

 

Skeptisk! Dessverre mange som opperer ulovlig, får du exportert disse trofeene?"

 

-------------------------

 

Dette er et tilbud fra en venn i Johannesburg, som har vært der flere ganger, og han har ikke videresendt til meg - hvis det var et kjeltringsted.

Alle trofèer er eksporterbare - og stedet er av komfortabel art med swimmingpool, og personell med rene og pene klær osv.

 

Noen tilbud mottar jeg iløpet av året - og har kommet til at jeg ikke bryr meg om å reflektere over de som ikke har referanser fra bekjente :wink:

 

Så det er nok muligheter for å kunne få gode priser - uten at det er kjeltringer som står bak :)

 

Når du nevner dagga-bulls, er det èn på vei oppover nå :) . Outfitteren jeg skjøt den hos - har jeg derimot ingen gode referanser å gi.

Link to comment
Share on other sites

Vel bekjente i SA, for ikke å si meget godt bekjente i SA har store norske safari operatører fått lide for........uten å nevne navn..........Vet i hvert fall om 18 bøffel trofeer som kundene aldri har fått, og aldri kommer til å få....... grunnet gode bekjentskaper!

 

Er Outfittern registret hos ZIm prof hunting association. Er certificatne og licensene sjekka?

 

Finnes selvsagt så gode bekjentskaper at de får de over grensa til SA også! Alt i Afrika er korrupt, dessverre!

 

Gratulerer med "DUGGA BOYEN!

 

Lykke til!, og skitt jakt!

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, hvis noen vurderer å jakte bøffel bør de først være klar over hva det vil si å jakte bøffel i SA vs. andre land i Afrika. (For ikke å nevne løve)

Bøffelen i SA er satt ut i ett område der du kan jakte på den. Normalt sett er ikke troféene i samme klasse som i andre land.

Dette skyldes i hovedsak at de rett og slett ikke blir gamle nok før de skytes. Dette ut fra ett økonomisk aspekt der bøffelen er verd mye penger, samt risikoen for sykdommer.

Personlig har jeg jaktet masse i SA, men bøffel (Big 5) foretrekker jeg å jakte i andre land.

Det er ikke samme sjarmen når du kommer frem til ett 3 meters høyt strømsatt gjerde, kontra de åpne savannene i Zambia.

Men bevares, er du klar over dette før du drar er det opp til deg.

 

Just my 2cents...

Link to comment
Share on other sites

Er en vesensforskjell på bøffelokse og bøffelku!

Forøverig er bøffeljakt på en vansklighets scala fra 1-10 hvor 10 er det vansligste. En klar 1'er.

 

Nils-Ole

 

Dette stemmer iallefall ikke med det eg har vert med på, så det er nokk forskjell fra område til område.

Men uansett er dette ikke noen 1er...

 

Espen

 

Her er hva en av Zims største safari operatør mener om saken, stort sett samme mening har han forøverig om alle de andre safari områdene i Zim. Hvilket han også arranger jakt i!!!!!

 

Omay Safari Area - Hunting Success Rates

 

Situated in north central Zimbabwe, along the shores of Lake Kariba between the Ume River in the East and the Sengwa River in the West, the Omay Communal land hunting concessions encompasses some 2,000,000 acres of magnificent wilderness, offering superb dangerous game hunting for the big four as well as hippo and crocodile. The Matusadona National Park also makes up a considerable portion of the Omay's boundary in the East and a portion of it's northern boundary.

 

The Zambezi Valley escarpment provides scenic lookouts, riverine valleys and the daunting jesse bush which provides a regular haunt for dagga boys. The Omay is well renowned for its big buffalo and excellent success rate on leopard.

 

Please note "ease of hunting" is rated on a scale of 1 to 10, with 1 being very easy and 10 very difficult.

 

Elephant bull, ease of Hunting 2

Elephant cow, ease of hunting 1

Buffalo bull, ease of hunting 1

Buffalo cow, ease of hunting 1

Lion, ease og hunting 4

Leopard, ease of hunting 2

Sable, ease of hunting 4

Kudu, ease of hunting 3

Zebra, ease of hunting 3

Waterbuck, ease of hunting 2

Reedbuck, ease of hunting 6

Impala, ease of hunting 1

Eland, ease of hunting 3

Warthog, ease of hunting 5

Klipspringer, ease of hunting 3

Grysbok, ease of hunting 7

Hyena, ease of hunting 3

Hippo, ease of hunting 1

Crocodile, ease of hunting 1

Bushbuck, ease of hunting 3

 

http://www.hhksafaris.com/index.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank ( Mere facts her, ikke midt prisleie eller hva jeg håper på å kunne tilby norske jegere, men ***** five stars! )

 

 

Nils-Ole

 

Nå har eg vert på 2 bøffel jakter, 2 løve jakter og tilleg skutt reedbuck og av de kan eg garrantert si at bøffelen var det vanskeligste.

Området var ganske tett, og til å begynne med var det vanskeligt å plukke ut store dyr pga ikkje kom nerme nokk. Når bøffelene hadde oppdaget oss en gang var det enda mer umuligt å få skytt dem, men det gikk etter 3 dager. Dene ene løve jakten brukte vi bare en dag på å felle løven, kansje flaks. Den andre brukte vi 3 dager på. Når eg jaktet reedbuck, gikk det ikke mer en et par timer, hadde sjangs til å skyte flere, men det gjorde eg ikke.

 

Tabbelen din stemmer kansje godt noen plasser, men ikke i områdene eg har jaktet i.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

"Er Outfittern registret hos ZIm"

 

Min bekjent "won the award for the best buff in Zim in 2010" (han skryter av det :) ) når han jaktet der sist. Og antar derfor at den ikke ville blitt registrert - hvis det var noe luromdreieri. Dette er ikke en SA-outfitter som illegalt opererer i Zim :)

Link to comment
Share on other sites

"Er Outfittern registret hos ZIm"

 

Min bekjent "won the award for the best buff in Zim in 2010" (han skryter av det :) ) når han jaktet der sist. Og antar derfor at den ikke ville blitt registrert - hvis det var noe luromdreieri. Dette er ikke en SA-outfitter som illegalt opererer i Zim :)

 

 

Da er det enkelt, prisen for 2010 gikk til John Sharp.

 

Link: http://www.john-sharp-safaris.com/

 

John Sharp takes top honours at the Zimbabwe Professional Hunters & Guides Association Awards 2010 for Best Leopard and Best Buffalo.

 

best_leopard_2010.jpg

best_buffalo_2010.jpg

 

Noen av Dere kjenner nok denne karen:

 

donnem_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, meget flott elefant det der!!

 

Har vært å tatt en titt på den, mange bra trofeer der i gården.

 

Alle de fem store plus, plus ( Kun nesehornet som er fra SA, dartet! Topp fem hos SCI det også! ) .......... Elefant på over 90 pund er ikke mange forundt!

 

Blei tatt langt sør i Zim, en av de store kruger oksene. Disse vandrer ganske langt inn i Zim nattestid, men er som regel tilbake i parken før dagslys.

 

Trodde John Sharp var lokalisert i Zimbabwe, og prisene han operer med stemmer dårlig med Shadob's tilbud!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke hos John Sharp min bekjent har jaktet.

 

Jeg sendte ovenstående bilder/link til min bekjent ang. "prisen", og svaret var:

 

Don’t know whose award that of Sharpe was, but this was Zimbabwe Professional Hunters and Guides Association. I have a copy of the certificate. Scored 124 ¾ SCI, 43.5 RW.

 

For den som er ihuga interessert i div. "awards" - går det sikkert an å etterforske saken :) ved å kontakte http://www.zphga.com - som ikke har oppdaterte sider :? - ihvertfall ikke deres "ZPHGA award winners".

Link to comment
Share on other sites

Bøffelen i SA er satt ut i ett område der du kan jakte på den. Normalt sett er ikke troféene i samme klasse som i andre land :roll:

ikke i samme klasse! det skytes mange meget gode bøfler i rsa hvert år!og noen av de største tas rundt på de åpne farmene som deler gjerde med kruger najonalparken!40-50 tommers tas hvert år og hvis ikke dette er ville bøfler ja da finnes det ikke ville bøfler ! det finnes selvsagt farmer hvor du kan reise inn og jakte 1 dag og komme ut med en 40 tommer men, dette er ikke noe med jakt å gjøre! :roll: prisene i rsa på bøffler er på vei nedover pga at alle de såkaldte avels programmene i red sone distriktene er avslutta og det vil si at det kommer en masse bøffeljakter på markedet i år og neste år! bøffelku jakter ned mot 15000 rand og trofee bøffler ned mot 50-60000 rand!for hardboss bøffler er ikke ille! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bøffelen i SA er satt ut i ett område der du kan jakte på den. Normalt sett er ikke troféene i samme klasse som i andre land :roll:

ikke i samme klasse! det skytes mange meget gode bøfler i rsa hvert år!og noen av de største tas rundt på de åpne farmene som deler gjerde med kruger najonalparken!40-50 tommers tas hvert år og hvis ikke dette er ville bøfler ja da finnes det ikke ville bøfler ! det finnes selvsagt farmer hvor du kan reise inn og jakte 1 dag og komme ut med en 40 tommer men, dette er ikke noe med jakt å gjøre! :roll: prisene i rsa på bøffler er på vei nedover pga at alle de såkaldte avels programmene i red sone distriktene er avslutta og det vil si at det kommer en masse bøffeljakter på markedet i år og neste år! bøffelku jakter ned mot 15000 rand og trofee bøffler ned mot 50-60000 rand!for hardboss bøffler er ikke ille! :mrgreen:

 

 

Det jeg sier er at Normalt sett er ikke troféene i samme klasse som mange andre steder. Nettopp fordi det er utsatte bøffler som ikke får leve lenge nok til å bli skikkelige troféer. Dette da de er verd mye penger for den som har satt de ut. Dette bør de som booker jakt i slike områder være klar over. Unntaket er som du nevner farmene som grenser til frie områder slik som Krüger. De farmene i SA som har jakt på frittgående bøffler opplyser om at dette er frittgående vilt siden dette er med på å øke etterspørselen. (Les bedre pris...)

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem med bøffeljakt i Zim, bruk Zim Outfitter som har papirene sine i orden.

Mye flott Bøffel til en mere human pris i den ggrad 70K er humant...

 

Finnes det norske safari firma som tilbyr jakt via Zim Outfittere, eller må en ordne all kontakt selv direkte med outfitter i Zim :?:

Link to comment
Share on other sites

Finnes det norske safari firma som tilbyr jakt via Zim Outfittere, eller må en ordne all kontakt selv direkte med outfitter i Zim :?:

 

Står jakta, organiseringa og outfittern i oktober til forventningene, kommer jeg til å starte med big four jakter til Zim i 2012!

 

@Donner

 

Finnes uhenga bøffeler i noen områder i SA også, men de er ikke billig!

 

De største bøffel trofeene kommer fra Øst Afrika, med Tanzania i en egen klasse! Både Zim, og SA produserer beskjedene trofeer i den sammenhengen. Shadobs kompis vant prisen for største bøffel i fjor med en på 43,5". 40" er meget gode trofeer både i SA og Zim. 50" en utopi.

 

Største registrerte ( Tanzania ) er 64" +. Skal du ha en på over 42" ( RW minimum) er det nok Tanzania som gjelder.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Finnes det norske safari firma som tilbyr jakt via Zim Outfittere, eller må en ordne all kontakt selv direkte med outfitter i Zim :?:

 

Står jakta, organiseringa og outfittern i oktober til forventningene, kommer jeg til å starte med big four jakter til Zim i 2012!

@Nils-Ole

 

Ser frem til jaktrapporten kommer :D

Link to comment
Share on other sites

:smile::mrgreen: ja rsa er dyre på bøffler men det ser ut som om at dette er i gang med å snu !kruger bøffler regnes som de beste i trofe størrelser for det sørlige afrika!både genetisk og trofemessig sett !det er en grunn til at de faktisk eksporterer kruger gen til andre land i afrika :wink: men som du sier er det Tanzania beste helt enig men prismessig også rimelig høyt!! uansett bøffeljakt er ett adrenalin kick og spenning av det store!! :D
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bruke en Blaser i cal 375 H&H på min tur til Afrika etter bøffel, det blir sikkert ikke i år men mest sansynlig i 2012. Men hvilke kuler skal jeg bruke i 375 tenker da både på solid og blyspiss. Er det kuler som er bedre egnet enn andre på bøffelen :?:

Link to comment
Share on other sites

Donner, jeg er også av den oppfatning at Rhino lager gode kuler, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde brukt dem på bøffel? Jeg benyttet Rhino i SA, med godt resultat. Men, jeg fant igjen 3 kuler, og den ene hadde fått mye juling gjennom en blue wildbeest. Den tygget seg gjennom mye ben, og satt igjen med 1 av de 4 vingene. De to andre kulene jeg fant igjen hadde stort sett gått igjennom 1m med kjøtt og så utrolig bra ut med en enormt høy restvekt. Vil ikke en bøffel fort bli en veldig stor påkjenning på disse 4 vingene?

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Min egen bøffel tok 3 skudd og 2 ble gjenfunnet m ca 90% restvekt! har sett 3 andre bøffler skutt med rhino og kulene der var også meget restvekt igjen!selvfølgelig treffer man bein så blir det mindre restvekt og derformering men, jeg er iallefall fornøyd med rhino kulene!woodleight er jo også meget bra !har skutt 2 eland med dem og gjennomskudd på begg :thumbup: e!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...